påverkan på hästen av att ridas in sent?

Sv: påverkan på hästen av att ridas in sent?

Ska du ha henne så lägg några extra röntgenbilder på höger framhov. Ser ut som tendens till bockhov.
Behöver inte innebära problem men.....
// Linda

jag har tänkt att röntga hela hästen, men man röntgar väl kotan samtidigt som man röntgar hoven?

vad tycker du om carpalleden på samma ben? den känner jag att jag är mer orolig över...

extriören i övrigt känns nästan helt utan fel faktiskt... men det måste vara jag som missar nåt...

Jag vill inte säga för mycket av bara en bild men att hon är inåttåad på samma ben är nog en kompensation för knäet.
// Linda

skulle du kunna säga mer om du såg henne i rörelse?
jag har video på när hon "longeras" (läs stressas runt i en cirkel) och när de springer med henne på en väg...

är det av intresse att se? kan lägga upp det på youtube eller nåt...

Jag är inte superduktig på sånt här. Just nu känns det som om jag bara hittar fel på hästen du blivit så förtjust i. Men någon annan kanske kan se.
För övrigt gillar jag hästen. Bra bröstdjup.
// Linda

men det är absolut ingen fara! jag uppskattar det du gör väldigt mkt! sen får man ju välja vilka fel man kan leva med och inte leva med helt enkelt, för ingen häst är perfekt!

men vet du några mer fel så skriv dem!

en fråga, förutsatt att jag röntgar hoven och alla andra bilder är rena och hon går igenom besiktningen... är det en häst du skulle kunna tänka dig i ditt stall rent exteriört? (den övriga historian är ju en annan sak..)

Då måste jag komma med en negativ sak till. Är manen verkligen uppäten eller är det exem?

Just att hon inte är använd gör att man blir lite osäker på hennes framställ och bockhoven. Hade det varit en riden häst så vet man mer om det fungerar eller ej. Men på Avel och bilderna på Kasai så har han lite samma framställ o inga överben eller liknande som man kan se.
Tittar du på henne igen så lägg märke till om hon alltid ställer sig med framvänsterbenet framför höger eller om det bara är bilderna. Kan ha o göra med hennes högra framhov.

För övrigt gillar jag att hon inte är "extrem utställningsarab". Överlinjen är lagom, inte rak o inget toppigt kors. Bogen ligger bra.

Titta på fler hästar för det är lätt att kära ner sig i första sötnosen.

ägarna sa det iaf, och svansen synns det oxå på och jag tycker att mer av svansen borde vara borta om det var eksem, men jag kan ju alltid få det inskrivet i kontraktet att hon inte har eksem och om de då har ljugit för mig så står jag ju säker... men hon har ju rätt lång utväxt ändå så ja... hur vet man om det är eksem eller inte förens man står där :confused:

tog ca 150 bilder på henne idag och hon står lite olika på dem.. men bilderna blir ju oftast bäst när man kollar på den öppna sidan... och eftersom jag bara valde från den sidan så blev det ju så.... men jag ska kolla på det igen.

ska titta på en annan häst redan imorrn :D men jag gillar uttrycket mkt på denna, och kroppen... jävla ben som ska krångla... typiskt :p bakbenen ser iaf bra ut!

det är bara bebisar allihop... kommer ihåg att hon hade en som var typ 144 sist jag var där... och det är bara för litet :o

o hur kan du se det på en bild där du inte ens ser hur huden ser ut, där det inte ens är inzoomat på manen...

nä, den kómentaren tänker jag ignorera tills du beskriver exakt vad det är som gör att det är exem och absolut inte kan vara en annan häst som har ätit upp manen.

jag vill alltså veta vad i huden jag ska kolla efter, för det jag har kollat har inte tytt på exem.

För litet!!!!
Man ska inte svära i kyrkan. Berätta aldrig för min Cz att han är för liten. :eek:
Mankhöjd har inget med storlek att göra :angel::rofl:

// Linda

tillomed ingela beklagade sig för att den blev så liten ;)

så nog var den liten, annars rider ju hon gärna ponnysar!

o hur kan du se det på en bild där du inte ens ser hur huden ser ut, där det inte ens är inzoomat på manen...

nä, den kómentaren tänker jag ignorera tills du beskriver exakt vad det är som gör att det är exem och absolut inte kan vara en annan häst som har ätit upp manen.

jag vill alltså veta vad i huden jag ska kolla efter, för det jag har kollat har inte tytt på exem.

Du ska kolla efter svulllnader, förtjockningar i huden, men nu när det är höst lär det synas mindre, det är det luriga. Det kan vara en häst som börjat utveckla exem, det kommer ju inte alltid på en gång utan kan bli mer och mer.
Jag har bara erf av en ponny med exem och den hade enligt tidigare ägare inte haft det vid 4 år utan det smög på år från år sen.

Jag tror inte manen är "uppäten", eller svansen heller, utan att det KAN vara början till exem men att ägaren inte vet vad det är ännu. De kanske tror att det är den orsak de säger till dej.

Men som sagt, är det lite tjockare runt mankammen?
Det vore bra att se hästen direkt från hagen, om hon ser ut som om hon kliat, innan dom borstar till henne:cool:

Snygg arab annars, men hoven skulle jag också vilja veta mer om. Varför har dom inte ridit den? Har den haft någpn svaghet som dom vet om?

Senast i ridsport nyligen stod det om att man ska rida in hästar vid 2.5 för hållbarheten. Sen ska de naturligtvis belastas lagom. Men det där att det går lika bra att vänta till 4-5 är något som lever kvar starkt för många som inte fattat att den synen är förlegad för länge sen.

Hästen mår bäst av att byggas upp försiktigt för sin uppgift under tiden den växer klart. Det gör den inte i hagen. Därmed inte sagt att du inte skulle kunna få en hållbar häst, men jag skulle undra varför man väntat med en fin häst och särskilt med tanke på den där hoven. Var lite skeptisk när du letar häst:idea:

Jag anser att stora bruna rids in alldeles för tidigt och då kommer problem med hälstor och annat skit som ett brev på posten.

Själv rider jag Islänning och där rids de in (Oftast) vid 4 år, ställs av över vintern och dras igång igen när de är 5 år och jag träffar på mindre problem med senor och ligament osv än inom stora bruna som har mycket mer problem med dessa.

Nu sägaer jag inte att det ÄR så men jag tycker mig se tendensen att senare tagen = mer hållbar häst. Det finns säkert de som tycker helt tvärtom ;)

Ja du...

Jag har då aldrig sett en häst få hela manen och svansroten uppäten av en annan häst. Att de kan få manen bitvis avgnagd, visst men knappast hela vägen från öron till manke. Och svansroten? Uppäten? Nä det känns som BS såvida hästen inte delat hage med en bäver eller nåt.

Däremot har jag haft exemhäst och den såg ut så där den här årstiden. Jag skulle absolut titta mkt noga på man och svans om jag skulle köpa den där hästen. Kolla efter svullnader och förtjockningar i huden. Exemhästar får ofta veck i mankammen där håret växer dåligt även på vintern, lindrigt exem kan vara svårt att se men som det ser ut på kortet bör du kunna avgöra det genom att titta närmare.

Fin häst för övrigt.

hela manen och svansen är inte uppäten, pannluggen är kvar, och vi svansen är det bara längst upp som det synns något, därav har jag valt att tro på dem, huden känns helt ok, absolut inte nåt skorv eller nåt och manen är tjock o fin!

hästen är tagen direkt ut ur hagen på alla bilder, så hon är inte borstad.

anledningen till att de inte har ridit in den är enkel, de har ett stuteri med alldeles för många hästar :grin: ingen av deras hästar är inridna så det är inget speciellt för denna.

skeptisk är jag alltid när jag tittar på häst... denna tycker jag om, det är bara det där jävla benet med hoven och carpalleden som jag stör mig på, men jag har inte tillräcklig erfarenhet för att avgöra om det påverkar så mkt... :cool:

och sen vill min pv att jag ska ha med en banan i inlägget så det är bäst att han får som han vill :crazy: (bananen var frän tydligen)

:banana:

Jag anser att stora bruna rids in alldeles för tidigt och då kommer problem med hälstor och annat skit som ett brev på posten.

Själv rider jag Islänning och där rids de in (Oftast) vid 4 år, ställs av över vintern och dras igång igen när de är 5 år och jag träffar på mindre problem med senor och ligament osv än inom stora bruna som har mycket mer problem med dessa.

Nu sägaer jag inte att det ÄR så men jag tycker mig se tendensen att senare tagen = mer hållbar häst. Det finns säkert de som tycker helt tvärtom ;)

Det är inte tyckande, det är veterinärer och forskare som säger. Bla vet. Lars Roepstorff sa i sensaste ridsport (tror jag det var) att 2.5 år är lagom och med successiv uppträning, inte vänta för länge och inte gå för fort fram.

Så vad du eller jag tror eller anser är ju inte så intressant egentligen, det är fakta om hur det förhåller sej som är det viktiga:)

ja hur det benet och hoven kommer att påverka hållbarheten vet ju ingen eftersom den inte är riden och ansträngd. Det enda du kan få reda på är vad som syns idag.

¨Det kostar pengar att ha hästar som bara går också. Varför inte såld tidigare, varför inte betäckt (troligen kanske pga benet/hoven) osv.

Men det är inte säkert att det kommer att innebära problem, det finns hästar som ser ut så utan att ha problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 186
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar