påverkan på hästen av att ridas in sent?

Sv: påverkan på hästen av att ridas in sent?

det är ett ganska vanligt "arabfenomen" att hästen bara blir gående i en hage och ser fin ut.... de har flera hästar, men med tanke på vilka bilder de har lagt ut på annonsen så är det inte konstigt att de inte har fått henne såld... i annonsen står det dessutom att hon är 140... inte många som hör av sig då...

det är flera hästar på gården som är både lika gamla, äldre och yngre som bara går och skräpar... så just det lägger jag inte mkt vikt vid

har skickat bilderna till en kompis som kan det där med ben mkt bättre än mig, får se vad hon säger :laugh:

Och då är det ju intressant att veta hur många hästar och hur många olika raser de forskat fram dessa rön på.

Oftast tycker jag att 10 olika veterinärer ANTAR 10 olika saker för de har "forskat" på 5 hästar och så poff slänger vi ut en massa artiklar och så ska alla veta att så här är det punkt :mad: jag köper inte det riktigt

för då kan ju dessa duktiga vettar m.fl som vet tala om för mig varför hästar som rids in tidigt får mer problem än de Islänningar som rids in sent.

islänningar har väl rätt rejäla problem med spatt? eller?

Mitt sto kom just i dagarna från inridningen 8 år gammal. Anledningen till att vi väntat så länge är att hon varit skadad tidigare och vi väntat på att det skulle läka.

Vi får se hur det går om hon håller och vad som händer men går det inte så får vi ta föl på henne istället. Men det är roligt och bra om dom är inridna när man betäcker tycker jag..

Och då är det ju intressant att veta hur många hästar och hur många olika raser de forskat fram dessa rön på.

Oftast tycker jag att 10 olika veterinärer ANTAR 10 olika saker för de har "forskat" på 5 hästar och så poff slänger vi ut en massa artiklar och så ska alla veta att så här är det punkt :mad: jag köper inte det riktigt

för då kan ju dessa duktiga vettar m.fl som vet tala om för mig varför hästar som rids in tidigt får mer problem än de Islänningar som rids in sent.

Nej du vet ju säkert bättre:grin: Islänningar är väl f ö senare än andra raser, eller är de inte? jag har ingen erf av såna. Det sägs så.

Hästar behöver växa under lagom träning för den uppgiften de ska ha, dvs som ridhästar oftast, så att kroppen anpassas till detta. Inget konstigt egentligen alls. Om du inte tränar och senor och ligament senare ska behöva utsättas för påfrestningar som ridhästar, så säger det sej själv att det är större skaderisk. En unghäst ska byggas upp tålmodigt och i väl avvägda former under lång tid.

Senast ändrad av en moderator:

jo.. i värsta fall får de väl gå som avelsston... men jag vill ju ha en ridhäst helst...

men vi får väl se vad som händer!

Lite dålig bild på benen framifrån, men jag anar att hon är parallellförskjuten hf.
Annars ser hon okey ut från sidan.
Men om du har haga ambitioner inom distans så finns det ju mer säkra kort att satsa på angående stammen.

inte till salu just nu för ett pris jag har råd med. tyvärr!

finns ju en efter Pamir nu... men jag vet inte... kanske skulle åka o kolla på henne, men hon fyller ju 5 och är inte heller inriden + att hon är mkt mkt dyrare än denna... så som sagt... jag vet inte...

men men...

tycker du jag ska titta på henne igen och ta nya kort framifrån? hur ska jag ställa henne då för att det ska bli mer rättvisande? :bow:

Först ser du till att håren på benen är borstade rakt neråt, så inte det förvirrar.
Sen ska hästen stå med ett ben i varje hörn, även med bakbenen.
Till sist så tar du korten sittandes på huk, så man verkligen får se framknät rakt framifrån.

Jag tycker att man ska vara något mer noggrann med en korrekt exteriör om man köper en häst av mer oprövad stam, än vad man behöver vara när man vet att stammen innehåller mängder av hållbara hästar.

jo det håller jag med om!
men jag har ju sett betydligt värre ben där ut på distansbanorna, frågan är ju om dessa hästar håller?

vad för fel på benen inom distansen verkar vara mest utslagande?

jag personligen har ingen anning om hur denne hästs benställning kan påverka henne, tyvärr.

känner mig helt virrig... jag måste ju bestämma mig snart liksom... hur ska jag göra?! :crazy:

Är man medveten om sin häst brister så får man träna och tävla därefter.
Tex är det förödande för en häst med veka kotor att gå för mycket på djupt underlag., medans en med upprätade kotor lider mer at hårda underlag.

Det är inte bara exteriören som är avgäörande om det är hållbarhet eller itne på hästen.
Där är det också stor skillnad mellan olika härstamningar.
Jag som är travmänniska vet hur himla olika det kan vara med just hållbarhet efter olika hingstar.

jag har pratat med dem på onsala arabians, de avlar väl för galopp?

de kunde inte prata just då då de var utomlands men skulle ringa upp mig när de kom hem, men vad tror du om en häst därifrån?

skulle ju vara trevligt med en efter Wadim, snygg och många av avkommorna verkar bli bra ridhästar med, eller vad tycker du?

kommer inte bestämma mig innan jag har tittat på fler hästar iaf, även om jag gillar den damen så känner jag mig osäker på hennes ben... och det känns inte riktigt bra... det är ju ändå benen som gör hästen!

jag har mest hört fördelar med att de rids in sent...

de hinner växa färdigt innan man börjar med påfrestning... och då bör de också hålla längre :)

det är snarare tvärtom, läs tidigare motiveringar i tråden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 186
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar