påverkan på hästen av att ridas in sent?

Sv: påverkan på hästen av att ridas in sent?

min mamma är jätte arg för att jag tar tid tränare :rofl:

hon vill att vi ska kolla på en annan häst på söndag:rofl: och jag fattar inte ens varför, för den är nämligen över min prisklass så jag fattar inte vad hon håller på med! (dessutom tycker jag inte att den hästen är värd det priset heller, men det är ju en annan sak)

men men bäst att hålla mamma nöjd :p

(hon som inte ens brydde sig och absolut inte skulle lägga sig i nåt)

Åk du dit och titta igen,det där med benen är inget jag skulle backa för.Det kan bli så att ni får jättebra band då hon inte är van att få ngn uppmärksamhet.Lägger till som en parantes att min 5-åring inte ens gick att klappa när jag fick henne,men har aldrig ångrat köpet.Lycka till.

känns som att jag kommer åka o titta på den där 5 åringen typ massor ggr och tillslut kommer bestämma mig för henne iaf :rofl:

får se vad tränaren säger på lördag... det är igentligen hon som bestämmer om jag köper den eller inte :p

*kl*

Det finns i dag ganska mkt forskning och föreläsningar av veterinärer på SLU bla Lars Roepstorff mfl som forskar på hästens biomekanik och rörelseapparat etc. Var på en föreläsning för ca 2v sedan och än en gång så förespråkar veterinär kåren TIDIG TRÄNING för hållbarare häst!

DVS. Hästen skall utsättas för belastning redan vid tidig ålder, som föl med att gå i lösdrift och busa med jämnåriga kamrater och sedan som 11/2-2-åring lite lagom belastning i form av lagom regelbunden kort träning ett par ggr i veckan.

Detta för att stärka leder, senor och ligament för att senare i livet ge en hållbarare häst. Men all träning vid tidig åldetr måste ske kortare stunder och mkt omdömesfullt!

Kom oxå ihåg, att det är hjärta och lungor samt muskulatur som snabbast anpassar sig till träning, dvs hästen får en bra kondition och musklar sig vackert, medans leder och skelett tar längst tid att anpassa sig, vilket också är en fara när man tränar en ung häst.

Men att börja träna en "gammal" häst som aldrig varit tränad eller belastad kan vara lika illa om inte värre...Den har ju aldrig anpassat skellett, leder, senor och muskulatur till träning vilket kan vara ett "varningstecken" för blivande hållnbarhet. Finns forskning gjorda på unghästar i 3 olika grupper som referensram...

Ja, det gör den. Många hästar rids in alldeles för sent, och då blir oftast utbildningen forcerad villket snabbt leder till förslitningsskador. Hela hästens uppväxttid, från föl till fem års ålder är viktig då det gäller inridning. Det är då man påverkar skelettets hållbarhet och musklernas utvecklingsfärmåga. Aktiveras en häst i lagom takt under HELA uppväxten, har den störst förutsättningar för att bli hållbar. Inridningen består INTE bara av att rida hästen, utan handlar om hantering, aktivering osv osv osv.

till båda senaste svaren...

amen! det var ju inte det jag ville höra... :D

ni rekomenderar att jag tittar på något annat alltså?
den andra jag ska titta på på söndag är en 6 åring, med ungefär samma historia...

det är ju lite av ett arabsyndrom... att hästarna kan gå i en hagen år ut o år in och aldrig görs nåt mer med än tittas på ibland...

hästen hade dock väldigt fina hovar! mkt finare än min dam här hemma :p

Hej!
Jag red in mitt arabsto när hon var 10 år gammal. Tog det väldigt lugnt, vande henne vid sadel, gick promenader, gick ut och sprang med henne, tömkörde och longerade och behandlade henne ännu försiktigare än vad jag tror att de flesta gör med en unghäst. I början var hon väldigt rädd för människor, sadling, bommar, hus och allt man kunde tänka sig men med mycket tålamod har hon utvecklats och blivit säker i sig själv. Hon är idag en otroligt glad och positiv häst som älskar att arbeta och umgås med människor och bli ompysslad och gosad med.

Rent psykologiskt tror jag aldrig att det är försent att rida in en häst om man bara ger hästen den tiden den behöver och ser till att den tycker att det man gör är roligt. Självklart spelar det stor roll hur hästen har blivit behandlad och hur den har växt upp men jag tror inte att det finns några "omöjliga" fall.

Sedan har jag också hört olika saker om hur hästens kropp påverkas (både sådant som talar för sen inridning och sådant som talar för tidig inridning (runt 3 år) men en häst som i grunden är frisk och stark tror jag inte att det är något problem för bara man ser till att bygga upp den sakta och att den får belasta leder och skelett stegvis. Sedan tror jag att det också spelar stor roll för vad man ska ha hästen till. Min häst är en fritidshäst och slits alltså inte lika mycket på som en häst som tävlar och tränar hårt...Hur hästen ska användas måste man också ta med i beräkningarna och din häst ska ju gå distansritter och då är det skillnad mot min fritidshäst.

Hur har det gått med hästköpet? Har du bestämt dig för hur du ska göra?

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har doc ingen erfarenhet själv, men jag har hört att hästens lungkapacitet utvecklas till det att den är 5. Därför ville han inte ha hästar som inte presterat innan den åldern. var en equiterapeut som sa det som höll på en del med trav.

för min del så hellre en ohanterad 5 åring än en påbörjad 6 åring. då vet du ju själv i vilken takt hästen blir utbildad och hur det går till ;)

jag bodde granne med en dam på -80 talet, väldigt känd inom distansritt (och åtminstonde då även som arabuppfödare), nu vet jag inte. hon födde upp araber på lösdrift och tog dom ganska sent för utbildning. hon hade flera stycken av egen uppfödning som tävlade väldigt framgångsrikt (bla. 16 milan i tyskland, uppfattade det som att den ritten va årets höjdpunkt :)) vet att i slutet av -80 blev en av dom årets arab (minns jag inte helt fel så blev den det mer än en gång) dom ända problem jag vet om (hjälpte henne periodvis att träna några av hästarna) va att en hade något nedärvt fel i knäna som visade sig när han kom upp i tävlingskondition för dom långa ritterna.

följ din magkänsla ;)

ska man bestämma sig så fort?

hehe nä jag ska ta lite bilder på lördag som jag ska lägga ut och fråga folk om vad de tycker... bland annat i denna tråd, men jag kanske startar en på gnägg oxå.

förutsatt att hon svarar bra på en ledare och att hon tar att någon annan är ledare säger till henne vad hon ska göra... hon är nämligen ledare i hagen oxå... så därifrån är hon oxå ovan att ha någon ovanför sig i ledarskap...:crazy:

hillevie: ja man får nog gå på magkänslan... men jag vet inte vad magen vill liksom... iofs om jag inte trivs med henne så kan jag ju alltid rida in henne och sälja henne i värsta fall, för hon har bra exteriör och bra stam... så med lite bra bilder då så kan jag nog sälja henne för det dubbla då :p

Det kan snarare vara humöret som kan bli problem om den rids in sent. Den har ju gått och haft det bra i sitt hitintills vuxna liv. Sen ställer man krav på den helt plötsligt.

Gud ja, det där känner man igen :angel:. Mitt ena sto har gått och latat sig med sina fölungar fram till sju års ålder. Och där kommer jag helt plötsligt och ska både rida, träna och tävla. Gå och dra något gammalt över dig lilla människokryp, ungefär :angel:.

Hehe, oj då. Såg att du la in tråden för bara några dagar sedan:o. Då förstår jag ju att du inte har bestämt dig för vilken häst du ska ha... Det är ju inget att stressa med direkt, det brukar ju inte blir så bra om man gör det.

Lägg gärna in bilder i den här tråden så man får se. Är det en arab? :d
Vad har hon för stam?

klart det är en arab!

E ffatal attraktion ue fax

mkt trevlig stam om du frågar mig! fina hingstar!

bilder kommer imorrn när ska kolla på henne (igen)

Skall bli mkt spännande med bilder, Ffatal Attraction-ättlingar har jag haft lite med att göra :D

berätta gärna hur de brukar vara i huvudet! att arbeta med o så! mkt intresserad!!

en varning bara... manen är stubbad då kompisen äter upp den :crazy: men det ser lite coolt ut så jag funderar på om man skulle ha så ifall man köper den...

och innan jag köper någon häst så ska den röntgas!!!!

hehe men jag är spänd inför imorrn!

oj jag kan inte sova längre...
nervös för vad tränaren kommer att säga :o
hehe men ni kommer få se kort på djuret senare idag, vad tycker ni, ska jag starta en tråd på gnägg vad folk tycker om henne?

Jag ska också ev, få en vuxen häst som inte är använd alls.
Den är 9 år nästa år (född -99) och har gått i lösdrift i flock, i STORA hagar året runt sen den var föl. Den är lite riden (vet ej hur mycket! Men bara precis inriden och lite ut i skogen tror jag) och tömkörd i sele för ett par år sedan, sen har den bara gått som sälskap.

Det ska bli roligt att se vad det är för en krabat :)

Så detta var en intressant tråd som jag ska följa!

Har du tänkt på att det kommer att ta tid att få igång hästen till distans?
Om du köper henne nu o börjar rida så är det som en 3-åring. Nästa år kommer att gå åt för att träna henne, inga starter. När hon är 7år kan hon börja gå som CR (fast hon får starta tävling).
Du kommer att ha mer nytta o nöje snabbare av en häst som redan är riden. De pengar det kostar för att köpa en "färdigare" häst tjänar du in genom att den redan är användbar.
Sen har du Ps också. Då får du två hästar i samma träning. Hade det inte varit roligare att den nya hästen är lite längre kommen och kan tävlas hårdare när Ps ska igång?

Bara lite små funderingar.
// Linda

visst har jag funderat på det!

men det finns inget av intresse på marknaden just nu till ett pris jag har råd med, jag är ju sjukskriven och kan inte bara ta pengar från ingenstans... har ju ingen inkomst liksom!

så jag kan bara drömma om de där färdiga distanshästarna, de ligger långt över min prisklass!

som 7 åring får hon gå tävling, man behöver inte rida fort bara för att man rider tävlingsklass!

Nu kommer de utlovade bilderna!

min tränare gav sitt ok, hon tyckte hon var mkt trevlig, även om det finns att jobba med!

delicuis001.jpg

delicuis051.jpg

delicuis128.jpg

delicuis129.jpg

delicuis137g.jpg

delicuis146.jpg

delicuis142.jpg

vad tycker ni? jag vet att hennes ena hov är lite väl upprät, men vad tror ni, går det fixa mer rätt verkning? på den hoven är hon lite inååtåad oxå, men hon biljaderar inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 186
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025