påverkan på hästen av att ridas in sent?

SiZo

Trådstartare
tvistade med mig själv vart jag skulle lägga tråden, så vill någon flytta den så varsegod!

Funderade på idag om påverkan på hästens kropp av att ridas in sent (vi pratar 6-7 år gammal) jag har nämligen hört att en sådan häst kan få problem iom att den inte anpassades för arbete när den var ung.

anledningen att jag undrar är att jag ska köpa häst och har hittat många oinridna äldre hästar som ändå verkar trevliga.

hästen i fråga kommer gå distans så den kommer ju få högsta möjliga påfrestning på kroppen så därav är ju frågan rätt viktig...

men jag kan inte avgöra om det bara är ett rykte eller om det kan ligga sanning i det, och jag hoppas på snabbt svar då jag ska kolla på en icke inriden äldre häst imorgon :D

Sv: påverkan på hästen av att ridas in sent?

jag har mest hört fördelar med att de rids in sent...

de hinner växa färdigt innan man börjar med påfrestning... och då bör de också hålla längre :)

Skulle nog säga att det är värre om man tar dem för tidigt ,om de inte är "färdiga" i skelettet.Min var 5 år när jag fick henne och mer eller mindre helt ohanterad.

Man bör försiktigt "anstränga" hästens skelett för att benmassan ska öka, detta ska helst påbörjas innan hästen är fullvuxen.

Men jag har köpt oinridna vuxna hästar ändå, tänk bara på att vara försiktig vid igångsättning och att öka påfrestningen på lederna sakta. Ta också reda på hur hästen växt upp, har den haft stora hagar att leka på som unghäst? Har den fått gå med jämnåriga? Lycka till imorgon - är ju urkul att titta på häst , synd man inte ska ha fler :angel:

Hur det påverkar hästen beror nog en del på vad den har gjort fram till inridningen. Om den bara stått stilla i en liten platt hage hela livet, om den fått röra sig fritt med kompisar i stora kuperade hagar eller om den blivit körd och/eller tränad på annat vis?

Olika "uppväxt" kommer också att ge olika svar på frågan. Men om hästen inte fått röra sig som ung så kommer den att sämre kapacitet på hjärta och lungor. Vilket kanske inte är det bästa för en distanshäst.

En annan nackdel är samma som när man köper yngre otränade hästar. Men vet inte om den håller rent fysiskt för träning.

Klar fördel är att det går mycket enklare att rida in och utbilda en äldre häst. Den är ju vuxen och kan ta till sig nya saker på ett helt annat sätt.

jag tror att det är så här, om hästen växt upp och gått i flock på stora kuperade ytor så har den stärkt sig oehört mkt. bättre än en häst som stått i platt hage, själv eller begränsad ihop med en eller några fler och blivit belastad av ryttare från 2-3 års ålder.

den bästa (och hållbaraste) tävlingshästen jag haft (gick svår hoppning som färdig och msv. dressyr) köpte vi som oriden och näst intill ohanterad 5 1/2 åring. uppväxt på lösdrift i flock på stora ytor. vid 15 års ålder hade han fortfarande aldrig varit halt och böjdes ua.

KL

Jag tror det är visat i forskning att om man verkligen vill ha hållbarhet (som klarar hårda påfrestningar) så ska kroppen stärkas medan den växer, men rimligt och klokt. Det räcker inte med hage, inte ens stor hage. Den ska stärkas på det sätt den kommer att användas.
Självklart kan en häst bli hållbar ändå, men generellt ska de utbildas som yngre.

Det största problemet är nog ändå okunnig utbildning vare sig den sker när hästen är ung eller äldre.:cool:

jo det är ju det jag har för mig...

hm... svår fråga det här... jag vill ju inte behöva avliva en häst till... igentligen är jag ute efter en häst jag kan börja tävla i vår och det går ju inte om jag köper en som inte är inriden...

tror inte det blir någon häst där...
ska ev ner till danmark och kolla på en jätte fin 6 åring, den är lite över min prisklass igentligen, men jag hoppas att jag kan flörta med min mor och farmor!

puttar upp denna tråd lite!

kl 13 åker jag härifrån!

Det kan snarare vara humöret som kan bli problem om den rids in sent. Den har ju gått och haft det bra i sitt hitintills vuxna liv. Sen ställer man krav på den helt plötsligt. Kan bli jättebra men det kan vara en tuffing till att börja med.

Jag är ingen expert på ämnet men har hört motsatsen.
Jag förstår logiken i att om man utsätter kroppen för lagom stor belastning under uppväxten så utvecklas kroppen till att bli stark för att stå emot belastningar bättre. Och så kan det kanske vara. Men vad är rätt belastning för en unghäst?

En häst har ben i kroppen som inte växt ihop/klart förrän den är ca 4,5 år. Därför säger en del att en häst absolut inte ska ridas in förrän den är 4,5 år tidigast. Inte heller utsättas för för stor belastning genom markarbete. Om jag hade en unghäst hade jag nog börjat med att studera en unghästs beteende och rörelse i vild tillstånd för att avgöra vilka typer av belastning en häst normalt utsätter sig för vid åldern 1, 2, 3, 4 och 5 år. För att avgöra vilken typ av belastning en häst normalt utsätts under dessa åldrar och därav rent fysiskt bör klara av - och förstås ta individens egen fysik och utveckling i åtanke.

Jag tror dock inte att man behöver oroa sig över att en häst som ridits in sent inte ska hålla som ridhäst på medelnivå.

Senast ändrad:

En sak jag har hört och som stämmer med min vallack är att sent inridna hästar blir med envetna och svårare att få arbetsglädje i. De är lixom vana vid att göra som de själva vill. En unghäst är ju ofta intresserad tycker nya saker är kul, men iaf min gamle gubbe tyckte väl mest vi var jobbiga när vi krävde arbete.
.
Min häst reds in och "kasserades" som 4-5åring, han ansågs galen och efter en månad hos tränare så fick han sedan gå på bete tills jag köpte honom som åttaåring. Då blev det inridning på allvar och han är riden sedan dess, 4år ca. Märks tydligt på honom att han gärna bestämmer och arbete är onödigt :D Fysiskt har jag inte märkt något- han är aldrig skadad, och smidig som en gymnast. Det har varit väldig skillnad på at rida in/utbilda honom o på att rida in/utbilda min unghäst. Hon är riden i två år och har redan gott om honom utbildningsmässigt.

Ja, om hästen vuxit upp på lösdrift så skulle jag nog inte tveka, om bara hästen kändes "villig".
Kan tänka mig att en äldre som skrotat på så länge kanske inte är intresserad av att lära sig nya gejer? (bara en tanke)

Skulle också gissa på att inridningen bör ta längre tid, så senor och benstomme hinner med. Alltså, lika länge som om man tagit den tidigare minst.

Om man börjar tidigt med en unghäst så håller man ju på jättelänge egentligen, innan den växt klart så man kan belasta den fullt ut.
Köper man en 6-åring kanske man frestas att börja använda den mer än den egentligen är redo för? Kan tänka att skelett och senor blir långsammare att anpassa sig ju äldre de blir?
Beror ju på rasen kanske också?
Vår femåriga islänning utvecklas fortfarande för fullt, han blev inriden i vintras, medan ett femårigt halvblod kanske är mer "klar" vid fem års ålder?

har varit o tittat nu...

tyckte framförallt om en av 5 åringarna... men hon var lite nervös, men de hade stått inne hela dagen tydligen...

jag kunde inte riktigt lyfta fötterna för hon ryckte bara upp dem... och hon var lite äcklig när man skulle lyfta bakben... ryckte upp dem och sparkade gärna lite....

ägaren verkade lite osäker och igentligen lite rädd, hästarna hade ingen respekt för dem så troligtvis beror beteendet på det, de erkände oxå att det enda som gjorts med hästen var in och ut från hagen, bli borstad nån gång och verkad o avmaskad..

vad tror ni, utifrån det? kan det vara svårt att få bukt med dessa saker?

i övrigt såg hästen fin ut, hade önskat mer manke, men man kan inte få allt, BRA stam!

Klart det kan bli en bra häst! Det där med bakbenen är ju en sak man får jobba bort, o hästar är ju inte dumma -är ägarna osäkra så märker hästen det och utnyttjar det. Du kanske oxå var lite osäker idag , ny för hästen o så. Men en dos NH och sunt hästförnuft kombinerat med bra självförtroende så får du nog bukt med det. Jag köpte ju en "galen ohanterbar" o han blev världens nallebjörn med lite sunt förnuft o trygghet.

Gillade du hästen så varför inte? Fem år är ju inget! Det är roligt att rida in och få forma sin egen häst. :idea:

det är just det du beskriver som är problemet. att hästen inte är inriden är inga större problem för hållbarheten, bara den har fått röra sig mkt annars. problemet är att folk plötsligt får väldigt bråttom med sin 6-7 åring och ser till att ha hästen klar för minst LA inom ett år! med en unghäst så tar man ju allt sakta och försiktig, vänjer vid sadel, skrittar, lägger in lite trav osv. med en äldre häst blir folk frestade att skynda på det hela, hästan är ju redan så gammal så det är bråttom att få den att prestera.

men bara man tar det lika lugnt med den äldre hästen som den unga så tror jag inte det har något att säga för hållbarheten.

Jag har ingen erfarenhet av äldre ohanterade hästar. Men tanken slår mig att en äldre häst som alltid fått som den har velat (tänker på att de verkade rädda och knappt hanterat den) fömodligen kommer att kräva ett jäkla arbete att få bukt med, befästa ledarskap osv för att sedan börja rida in, träna upp osv. Med tanke på att du verkar vilja ha en häst att rida och tävla skulle jag om jag var du, ställa mig frågan - Är jag BEREDD på att lägga ner detta arbete under denna tid, kanske åratal, innan jag har den häst jag vill ha (dvs en häst för tävling.)?

jo så kan det vara, men det kan pricis lika gärna vara så att hästen tycker det är så evigt kul att få komma ut och göra annat att den blir oehört lätt att rida in och utbilda. att man som ryttare måste stoppa upp för att inte riskera att överträna (så va det med min gamla tävlingshäst)

jag har pratat med min tränare som ska med och kolla på henne, prova lite saker och se hur hon svarar, då lär man ju se rätt fort hur hästen svarar på det!

eller vad tycker ni? låter det som en bra ide?

min tränare sa att problemet med oinridna äldre hästar är att de har kommit på att de är stora och starka och i större omfattning använder kroppen att försvara sin status med... men vi ska ev dit (har inte fått tag på ägaren) så får vi se vad som händer.

är hästen "orörd" (inte "kladdad/misslyckd hantering") så har den troligen inte heller lärt sig hur stark den är, för det är ju något hästen lär sig när människan misslyckas oavsett hur gamal den är ;)

jag har ridit in många äldre hästar och sparar gärna mina egna tills dom är runt 4. väldigt sällan dom varit besvärligare än en 3 åring. det finns ju 3 åringar som inte heller är så välvilligt inställda :angel: den värsta hästen jag stött på både att hantera, sitta in osv. va en som kom som 2 åring, den hade lärt sig pricis hur stor och stark den va och hur man "kommer undan" (vad den nu va rädd för) det blev häst av den med, men det tog tid och tålamod samt mkt. funderande.

åk och titta igen, tycker det låter som en jättebra ide :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 186
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar