Påverka rangordning.

MCP

Trådstartare
Om tråden ligger fel ber jag om ursäkt.

Något jag har funderat på är om en människa kan påverka en hästs plats i rangordningen på något vis. T.ex. man har en häst som är lägst i rang i hagen, och alltid är "hackkycklingen". Kan man då på något vis påverka dess rang och få den högre upp?

Detta är bara en ren och skär fundering av lilla mig :D

Sv: Påverka rangordning.

Nej det tror jag inte man kan göra, eftersom man som människa inte bor i hagen och stallet.
En häst kan ju klättra i rang genom att vara vän med en ranghögre och om människan då är ranghögst så skulle det ju i teorin betyda att man kan välja en häst som sin närmaste kompis (t ex ska man ju kunna ta in den ranglägsta hästen först från hagen utan att de andra bråkar). Men rangen gäller i den flocken som finns för tillfället, och tar man bort den häst/människa som är ledare så ändras också rangordningen och någon annan blir högst.

Blev lite rörigt, hoppas du förstår vad jag menar...:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 373
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 894
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka