Jag ser inte promenad/sällskapshäst som ett alternativ att ha kvar i verksamheten. En häst kan vara utdömd även ifall den kan leva smärtfritt med lugnare ridning.

Sen vet väl ingen här hur många undersökningar som gjorts? Eller hur många behandlingar som gjorts?
men det är väl självklart att "någorlunda prognos" betyder "möjlighet att komma tillbaka till verksamheten"

Sen kommer väl alla till ett läge där man inser att det blir för tids/pengaödande/chanserna är för små, och då tas ett beslut om avyttring då. Men i största möjliga mån vill man nog ha tillbaka sina bra skolhästar i verksamheten.

Fast man bör ändå vara redo att satsa en peng på en bra ridskolehäst, tror inte man kastar bort dem baraföratt. Sen vet vi väl alla att det är svårt att sälja en skruttig häst till ett gott hem.
Har hästen pålagringar som sitter såpass att hästen inte kan klara av den ansträngningen så vad är det att satsa på? En kotledsinflammation eller senskada eller vad som helst som läker är att satsa på, men inte pålagringar som sitter dåligt.

Och jag håller inte med alls om det sista när det gäller älskade ridskolehästar, vet många många av ridskolehästarna på ridskolan jag gick på som stallskötare eller ridlärare eller elever tog hand om efter hästen pensionerats. Ingen större ide kanske att börja leta hem till den till en okänd person dock som inte känner hästen.

men det är väl självklart att "någorlunda prognos" betyder "möjlighet att komma tillbaka till verksamheten"

Sen kommer väl alla till ett läge där man inser att det blir för tids/pengaödande/chanserna är för små, och då tas ett beslut om avyttring då. Men i största möjliga mån vill man nog ha tillbaka sina bra skolhästar i verksamheten.
Vart står det att det är en någorlunda prognos? Då har ju hästen en chans att komma tillbaka fullt ut. Dock så lät det inte så på Ts, det lät som att den var utdömd redan och det antar jag att den är för att den inte kommer klara ridskolelivet.

Vart står det att det är en någorlunda prognos? Då har ju hästen en chans att komma tillbaka fullt ut. Dock så lät det inte så på Ts, det lät som att den var utdömd redan och det antar jag att den är för att den inte kommer klara ridskolelivet.
äpplen och päron.

Min poäng: Majoriteten av ridskolor behandlar nog tillbaka sina bra hästar in i verksamheten
Ska hästen avlivas är det sannolikt pga för trasig/skadad/påverkad för att leva, inte för att ridskolan vill "spara pengar" genom att avyttra en häst som hade kunnat leva smärtfri efter några månaders behandling.

äpplen och päron.

Min poäng: Majoriteten av ridskolor behandlar nog tillbaka sina bra hästar in i verksamheten
Ska hästen avlivas är det sannolikt pga för trasig/skadad/påverkad för att leva, inte för att ridskolan vill "spara pengar" genom att avyttra en häst som hade kunnat leva smärtfri efter några månaders behandling.
Varför ridskolan väljer att ta bort hästen kan väl omöjligt du veta? Om det är för att spara pengar eller för att det är för att det är helt kört för hästen på alla vis. Och vadå äpplen och päron, en jäkla skillnad på om hästen kan bli helt smärtfri och klara av ridskolelivet än att den förhoppningsvis kan bli såpass smärtfri att den klarar av ett liv som sällskapshäst.

Och denna hästen är ju skadad, den är påverkad av sina pålagringar så det är ju ingen frisk häst det handlar om. Och självklart så väljer förmodligen ridskolan att hellre spara pengarna än att satsa på att låta ridskolehästen bli smärtfri och klara en liten stund till som sällskapshäst. Är ju inget konstigt med det. Att tro att en ridskola skulle lägga pengar på att en häst skulle få ett lugnt promenadhästliv ett tag är otroligt naivt att tro.

Och bara för att en häst kan leva smärtfritt som sällskapshäst innebär inte att hästen är frisk eller att hästen skulle klara av ett ridskoleliv. Det är inte svart eller vitt där. Däremot kan den säkerligen om pålagringarna inte påverkar leva ett gott pensionärsliv som sällskapshäst/promenadhäst.

Varför ridskolan väljer att ta bort hästen kan väl omöjligt du veta? Om det är för att spara pengar eller för att det är för att det är helt kört för hästen på alla vis.

Och denna hästen är ju skadad, den är påverkad av sina pålagringar så det är ju ingen frisk häst det handlar om. Och självklart så väljer förmodligen ridskolan att hellre spara pengarna än att satsa på att låta ridskolehästen bli smärtfri och klara en liten stund till som sällskapshäst. Är ju inget konstigt med det. Att tro att en ridskola skulle lägga pengar på att en häst skulle få ett lugnt promenadhästliv ett tag är otroligt naivt att tro.

Och bara för att en häst kan leva smärtfritt som sällskapshäst innebär inte att hästen är frisk eller att hästen skulle klara av ett ridskoleliv. Det är inte svart eller vitt där. Däremot kan den säkerligen om pålagringarna inte påverkar leva ett gott pensionärsliv som sällskapshäst/promenadhäst.
Jag kan utifrån vad jag vet om ridskolehästar och hur ridskolor fungerar dra en slutsats.

visst finns det en CHANS att den kan fungera som promenadhäst, men det finns ju även en risk att den ändå är påverkad och nya ägaren inte märker av det utan hästen får gå och ha lite småont ganska länge. Det är ingen risk jag hade velat ta med en häst som jobbat bra länge. Men det beror ju på vilken sorts skada och prognos som sagt.

Jag kan utifrån vad jag vet om ridskolehästar och hur ridskolor fungerar dra en slutsats.
Fast det kan du inte då du inte vet hur alla fungerar. Jag har andra erfarenheter så uppenbart kan du inte dra den slutsatsen. Tror knappast ridskolan jag var på var unik.
visst finns det en CHANS att den kan fungera som promenadhäst, men det finns ju även en risk att den ändå är påverkad och nya ägaren inte märker av det utan hästen får gå och ha lite småont ganska länge. Det är ingen risk jag hade velat ta med en häst som jobbat bra länge. Men det beror ju på vilken sorts skada och prognos som sagt.
Fast isåfall kan man ju egentligen aldrig ha med någon häst att göra då alla hästar kan gå och känna av någonting utan att dom visar det, vissa hästar är otroligt smärttåliga och visar sällan saker och ting. Precis som dom flesta sällan tar bort sina hästar med pålagringar ifall dom ser att hästen är symptomfri även ifall den inte klarar nivån dom låg på innan. Om hästen kommer till någon som känner hästen, någon av eleverna eller kanske någon stallskötare som kan tänkas ta över hästen ser inte jag alls att det skulle vara något fel.

Om hästen är utdömd av veterinär och försäkringsbolag så från försäkringsbolaget brukar gränsen gå vid när hästen anses varaktigt förlorat sin förmåga att utföra rörelser på lättklassnivå. Så om inte ridskolor har egna försäkringsvillkor vilket jag är tveksam till att det har i just det fallet iaf, så handlar det ju inte bara om att den inte kan gå fullt ut i verksamheten. Utan att den inte bedöms kunna fungera i verksamheten alls, ens på lägre nivå.

Då är den på sin höjd just en promenadhäst. Jag har svårt att se något direkt jättestort underlag med bra hem till en sådan häst. Jag är inte alls säker på att alla ridskolehästar skulle tycka hagpension var så himla bra heller. Hästar som trivs och fungerar på ridskola får man antar uppskattar rörelsen, folket och allt pyssel. För en häst skulle ut på landet och lulla vara rena drömmen, men jag tror att det för vissa ridskolehästar likväl skulle kunna vara rena mardrömmen.

Sen är pålagringar kroniskt. De försvinner aldrig. Det man med all säkerhet kan säga om pålagringar är att förr eller senare blir det värre. Kan vara om 1 månad, 1 år eller 10 år. Ingen vet, mer än att förr eller senare. Många hästar med pålagringar är dessutom känsliga för underlag, ryttarbyte, hovslagarbyte osv. Dvs det kan vara en skör linje mellan fungerar trots pålagringar och fungerar inte alls tack vare pålagringar. För det är viktigt att veta att det är trots pålagringar om de fungerar, pålagringen försvinner inte. Pålagringar kan heller INTE behandlas. Det man kan prova att behandla är inflammationen som orsakas av pålagringen, och om man sen kan förhindra att den återkommer. Det lär med all säkerhet ha gjorts i detta fallet då man inte på rutin dömer ut hästar på en röntgenplåt. OM man gör det är det så horribla förändringar att man inte behöver fundera på om det går att få hästen ens att hagtomta...

Sen så en inskolad, i verksamheten fungerande ridskolehäst är hårdvaluta. Att köpa en ny kostar pengar, få ridskolor har råd att ha alla sina hästar fullt livvärdesförsäkrade heller, och att skola in en ny häst i verksamheten tar tid och kostar därför pengar (den kostar konstant men kan inte användas för fullt i verksamheten förrän efter x tid). Dessutom är det alltid en chanstagning, inte alla hästar passar som ridskolehästar. Så jag har ytterst svårt se någon ridskola slå ut bara för att. Däremot så kör de knappast tre varv extra innan de ger upp.

Dessutom talas om kotleder i plural. Dubbelsidiga pålagringar beror nästan alltid på överansträngning, dubbelsidig. Det är SVÅRT (även för en veterinär) att upptäcka dubbelsidiga hältor. Oftast är det först när man bedövar man ser en tydlig hälta, innan ser hästen kort ut, kanske lite stum, går med handbroms i osv. Det är ÄNNU svårare att på en hagpensionär eller promenadhäst upptäcka en dubbelsidig hälta.

Jag tycker av den lilla infon i tråden att man ska låta ridskolan fatta beslut och faktiskt förutsätta att de, veterinären och ev försäkringsbolag är kompetenta nog att avgöra prognos, framtidsutsikt och vad som är det bästa för hästen.

de fick reda på detta igår så inga behandlingar har gjorts, dessutom hade jag fått felaktig information som ändrar en hel del... det ska tydligen vara vid en halskota, vilket självklart ändrar chanserna för honom en del... dock verkar han bara få ont om man försöker jobba ner honom i form

de fick reda på detta igår så inga behandlingar har gjorts, dessutom hade jag fått felaktig information som ändrar en hel del... det ska tydligen vara vid en halskota, vilket självklart ändrar chanserna för honom en del... dock verkar han bara få ont om man försöker jobba ner honom i form

Fast de fick ju knappast besked om det helt ur det blå, utan hästen lär ju undersökts av veterinär av en anledning. Och halskotor är en helt annat sak att ha pålagringar på än kotlederna ja.

Sen ska man inte försöka jobba ner en häst i form, men en häst som har ont av att gå i form, dvs röra sig i balans och självbärigt, den kommer mest troligt får någon form av besvär av att gå i hagen med eftersom den kommer att undvika att röra sig på det sätt som gör ont. Om det är ett ändamålsenligt sätt som gör ont är följdproblemen nog bara en tidsfråga. Dessutom kan tyvärr mer än en hals-/nackhäst få en akut försämring där den plötsligt inte kan lyfta alt ta ner huvudet, tänk nackspärr.

Så, har det bedömts att det bästa är att hästen ska tas bort tycker jag att du och de andra ska pyssla om den extra sista tiden men låta beslutet vara utan att ifrågasätta det. Om ni verkligen inte kan det så ska ni be att få lov (av ridskolan) att tala med behandlande veterinär. Först då kan exakt prognos osv ges.

Sen ska man inte försöka jobba ner en häst i form, men en häst som har ont av att gå i form, dvs röra sig i balans och självbärigt, den kommer mest troligt får någon form av besvär av att gå i hagen med eftersom den kommer att undvika att röra sig på det sätt som gör ont. Om det är ett ändamålsenligt sätt som gör ont är följdproblemen nog bara en tidsfråga. Dessutom kan tyvärr mer än en hals-/nackhäst få en akut försämring där den plötsligt inte kan lyfta alt ta ner huvudet, tänk nackspärr.
Fast det är ju inte säkert, vet ett par hästar med pålagringar i halskotpelaren som fungerar fint men som inte klarar av klassisk dressyrform så att säga, alltså korta upp sig. Bära upp ryttaren rätt kan dom ändå dock. Men dom får hitta formen som passar dom.

Bara plåtar säger egentligen inte så mycket hur hästen kommer klara det. Fast mycket beror ju på också vad hästen har för symptom nu, och om symptomen kan tänkas försvinna ifall inflammationen försvinner. Eller så har hästen redan svåra symptom som problem med vinglighet och kanske går omkull ofta eller vad som helst och då kan det ju bli farligt att hantera hästen.

Men som ridskolehäst är det nog kört oavsett och då igen är det ju ändå ridskolan som avgör där om dom vill försöka fixa hästen symptomfri eller om det är för mycket jobb och pengar på en häst som ändå inte kommer kunna användas i verksamheten.

@Grazing absolut. Men ang form så här är det en ridskolehäst som har problem när den ska "jobbas ner i form". Bara ordet "ner i form" gör att jag inte riktigt ser att det är mer än självbärighet och inte lufsa med huvudet över tygel det handlar om. Och klarar hästen utan att få besvär inte att gå i en öppen unghästform tex, då har den nog ganska rejäla besvär.

Och ridskolan har nog inte röntgat halskotpelaren för att hästen funkar perfekt i verksamheten?

@Grazing absolut. Men ang form så här är det en ridskolehäst som har problem när den ska "jobbas ner i form". Bara ordet "ner i form" gör att jag inte riktigt ser att det är mer än självbärighet och inte lufsa med huvudet över tygel det handlar om. Och klarar hästen utan att få besvär inte att gå i en öppen unghästform tex, då har den nog ganska rejäla besvär.

Och ridskolan har nog inte röntgat halskotpelaren för att hästen funkar perfekt i verksamheten?
Fast nu är det Ts sätt att beskriva formen och jag slår vad om att när ridskolan pratat om formen att dom menar klassisk form. Tror knappast att dom menar när dom sagt att hästen inte kan jobbas i form att dom menar att hästen inte klarar av att sågas ner till rollkurform där den ska gå på bogarna. Dom menar nog just det att hästen fått problem att jobba i rätt form vilket inte är svårt att förstå ifall hästen har inflammationer i halskotpelaren. Förmodligen vill och kan inte hästen söka sig till en lägre form helt enkelt.

En av mina vänners häst hade den typen av symptom, hästen ville inte söka sig nedåt framåt, alltså det gick inte att arbeta hästen i den lägre formen då hästen inte klarade av det. Sen om man vill ta det som att hästen aktivt jobbas på bogarna är en annan sak, alla friska hästar bör vilja söka sig framåt nedåt och kan dom inte det så blir det problem att arbeta dom i andra former också. Efter behandling och igångsättning klarar hästen av det dock, men någon kortare dressyrform är inte tal om då det kan trigga igång problemen igen.

Och vart skrev jag att hästen var symptomfri och frisk och funkar i verksamheten? Är väl självklart att hästen uppenbart är utredd för något problem som förmodligen kopplats till att det kan va halskotpelaren och därför har dom röntgat!

Sen är det ju så också att ingen vet vad som orsakat inflammationerna, kan mycket väl vara så att hästen efter behandlingen klarar av att arbetas i lättare former som inte innebär att man på något vis kortar upp hästen och liknande. Det är ju i dagsläget som hästen inte klarar det. Den kanske inte får inflammationerna igen om den inte arbetas i klassisk dressyrform.

Senast ändrad:
Fast nu är det Ts sätt att beskriva formen och jag slår vad om att när ridskolan pratat om formen att dom menar klassisk form. Tror knappast att dom menar när dom sagt att hästen inte kan jobbas i form att dom menar att hästen inte klarar av att sågas ner till rollkurform där den ska gå på bogarna. Dom menar nog just det att hästen fått problem att jobba i rätt form vilket inte är svårt att förstå ifall hästen har inflammationer i halskotpelaren. Förmodligen vill och kan inte hästen söka sig till en lägre form helt enkelt.

En av mina vänners häst hade den typen av symptom, hästen ville inte söka sig nedåt framåt, alltså det gick inte att arbeta hästen i den lägre formen då hästen inte klarade av det. Sen om man vill ta det som att hästen aktivt jobbas på bogarna är en annan sak, alla friska hästar bör vilja söka sig framåt nedåt och kan dom inte det så blir det problem att arbeta dom i andra former också. Efter behandling och igångsättning klarar hästen av det dock, men någon kortare dressyrform är inte tal om då det kan trigga igång problemen igen.

Och vart skrev jag att hästen var symptomfri och frisk och funkar i verksamheten? Är väl självklart att hästen uppenbart är utredd för något problem som förmodligen kopplats till att det kan va halskotpelaren och därför har dom röntgat!

Sen är det ju så också att ingen vet vad som orsakat inflammationerna, kan mycket väl vara så att hästen efter behandlingen klarar av att arbetas i lättare former som inte innebär att man på något vis kortar upp hästen och liknande. Det är ju i dagsläget som hästen inte klarar det. Den kanske inte får inflammationerna igen om den inte arbetas i klassisk dressyrform.

Nej jag menade att ridskolor sällan har så höga krav på form mer än ändamålsenlig och inte skadlig, och att hästen inte lär ha kollats upp om den kollas prickfritt så har den troligen problem redan arbeta i ändamålsenlig form.

Och sådana hästar brukar tyvärr inte bära sig så bra i hagen, vilket brukar sätta spår i resten av kroppen på dem. (Vilken för all del oftast kan gymnasisteras bort, men nu talades det ju om just ha den som haghäst)

Nej jag menade att ridskolor sällan har så höga krav på form mer än ändamålsenlig och inte skadlig, och att hästen inte lär ha kollats upp om den kollas prickfritt så har den troligen problem redan arbeta i ändamålsenlig form.
Bra ridskolor rider sina hästar förutom eleverna för att hästarna ska hålla för arbetet. Dom ridskolor jag gick på höll hästarna på minst en msv nivå iallafall. Och dom ridskolorna jag gick på hade alla dressyrgrupper. Självklart ska en häst klara av att gå i en vanlig klassisk form, dock inte någon högre samlingsgrad då även på en ridskola.
Och sådana hästar brukar tyvärr inte bära sig så bra i hagen, vilket brukar sätta spår i resten av kroppen på dem. (Vilken för all del oftast kan gymnasisteras bort, men nu talades det ju om just ha den som haghäst)
Fast vad är det som säger att inte någon som har hästen som hag/promenadhäst har lust att göra ett visst underhållsarbete med att stretcha eller liknande. Det som behövs. Haghäst innebär ju inte att den sätts i en hage utan skötsel. Och min erfarenhet av dom hästarna som lever med pålagringar är att dom klarar utmärkt att gå i hagen och arbeta lättare i den formen som gynnar just individen. Förutsatt att dom fått bukt med inflammationerna då.

Det är först när hästen får problem av inflammationerna när dom kommer tillbaka som hästen kan få problem och symptom även i hagen. Det som är svårt är ju att komma fram till vad hästen klarar innan inflammationerna sätter igång igen, vad som triggar dom.

Är pålagringarna såpass att dom påverkar och triggar inflammationer bara genom att hästen står rätt upp och ner, då är det ju inte ens något att diskutera, detsamma gäller ju alla pålagringar oavsett vart i kroppen dom är. Påverkar dom hästen i vila, så är det inte mycket att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 955
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka