Moaberg

Trådstartare
Behöver hjälp fort! Det är en högt älskad häst på ridskolan som dom just bestämt ska avlivas pågrund av påväxt... Jag undrar om det skulle finnas någon typ av behandling som kanske skulle betyda att han inte längre kan ridas men så att han ändå får leva vidare utan smärta? På klubben är vi alla enade om att om det går att göra något så ska han få leva åtminstone några år ifrån ridskoleverksamheten i lugn och ro innan han får somna in men ingen vill ju att han ska ha ont... Känner ni till någon typ av behandling, här i sverige eller utomlands?

Tänker också pålagring. Men har det inte gått väldigt långt, och/eller sitter på ett väldigt tokigt ställe, är det i allra högsta grad behandlingsbart. Det är ju kroniskt, men hästen behöver ju inte känna av det om man behandlar vid symptom. Inga konstigheter, och brukar inte vara någon längre konvalescens heller! :)

Tänker också pålagring. Men har det inte gått väldigt långt, och/eller sitter på ett väldigt tokigt ställe, är det i allra högsta grad behandlingsbart. Inga konstigheter, och brukar inte vara någon längre konvalescens heller! :)
Fast är det en uppskattad ridskolehäst som fungerar i verksamheten hade man nog behandlat om det varit en möjlighet. Bra rideskolehästar växer inte på träd.

Fast är det en uppskattad ridskolehäst som fungerar i verksamheten hade man nog behandlat om det varit en möjlighet. Bra rideskolehästar växer inte på träd.

Jo, sant. Fast jag vet ridskolor som av ekonomiska skäl säljer som promenadhästar/tar bort direkt vid minsta upptäckt. Tyvärr :(

Behöver hjälp fort! Det är en högt älskad häst på ridskolan som dom just bestämt ska avlivas pågrund av påväxt... Jag undrar om det skulle finnas någon typ av behandling som kanske skulle betyda att han inte längre kan ridas men så att han ändå får leva vidare utan smärta? På klubben är vi alla enade om att om det går att göra något så ska han få leva åtminstone några år ifrån ridskoleverksamheten i lugn och ro innan han får somna in men ingen vill ju att han ska ha ont... Känner ni till någon typ av behandling, här i sverige eller utomlands?

Påväxt finns det inget som heter. Om det är pålagringar du menar, så beror det ju helt på var de sitter och hur omfattande de är. Din fråga är, med andra ord, helt omöjlig att svara på.

haha jag menar såklart pålagringar, min autokorrekt som bråkar lite:banghead: jag vet dock inte så mycket mer, jag vet bara att det är någonstans vid kotlederna(har väldigt lite "exakt" info)

haha jag menar såklart pålagringar, min autokorrekt som bråkar lite:banghead: jag vet dock inte så mycket mer, jag vet bara att det är någonstans vid kotlederna(har väldigt lite "exakt" info)

Kan bara tala av egen erfarenhet men. Särskilt om det är vid kotlederna bör det absolut gå att behandla. Vet flera hästar (privathästar) som har det och funkar utmärkt även som tävlingshästar på lättare nivå! :)
Som jag skrev ovan, bara man behandlar direkt ifall hästen får några symptom (läs: blir halt) är det absolut ingen fara.

Kan bara tala av egen erfarenhet men. Särskilt om det är vid kotlederna bör det absolut gå att behandla. Vet flera hästar (privathästar) som har det och funkar utmärkt även som tävlingshästar på lättare nivå! :)
Som jag skrev ovan, bara man behandlar direkt ifall hästen får några symptom (läs: blir halt) är det absolut ingen fara.

Utifrån den lilla information som finns i tråden känns "Särskilt om det är vid kotlederna bör det absolut gå att behandla" som att vara ute på hal is...

Personligen tror jag att en får ha förtroende för att de som är ansvariga för hästens välmående tar rätt beslut. Många gånger finns det mycket mer kring ridskolehästarnas hälsostatus än var ridskoleelever (som jag gissar att TS är) är medvetna om.

Tyvärr kan ju pålagringar vara väldigt luriga. Sitter dom galet så hästen får ont så spelar det ofta ingen roll att dom inte arbetas då det sitter och stör iallafall och hästen känner av det ändå.'

Det enda som går att göra egentligen är ju att få bort inflammationen och hoppas på att pålagringen slutar växa och att den inte stör hästen nåt mer. Jag antar dock att ridskolan har försökt behandla inflammationen utan vidare resultat. Många hästar har ju pålagringar och det är ju mer eller mindre omöjligt att veta hur den påverkar hästen utan behandling.

Jo, sant. Fast jag vet ridskolor som av ekonomiska skäl säljer som promenadhästar/tar bort direkt vid minsta upptäckt. Tyvärr :(
Jag synar den, som sagt, bra ridskolehästar växer inte på träd och är sällan gratis. Trygga, justa hästar är mycket eftertraktade. (Har en själv en trygg tant som ska säljas och spekulanterna står på kö redan innan hon är ute på annons.)

Är det för övrigt ens någon som är villig att köpa/ta över hästen i dagsläget och ha som promenad/sällskapshäst ifall hästen håller för det? Isåfall kan ju den personen sätta sig in lite mera i exakt varför hästen är utdömd. Hur pålagringarna sitter osv. Hur hållbarheten kan tänkas se ut.

Har ni pratat om det ens med dom som ansvarar för hästen hur dom ställer sig till att någon tar över hästen som promenad/sällskapshäst?

Jag synar den, som sagt, bra ridskolehästar växer inte på träd och är sällan gratis. Trygga, justa hästar är mycket eftertraktade. (Har en själv en trygg tant som ska säljas och spekulanterna står på kö redan innan hon är ute på annons.)
Fast det är ju trygga justa hela hästar en ridskola behöver, dom är ju inte så intresserade kan jag tänka mig av att behålla en häst som inte håller för verksamheten. Krävs ändå en hel del av en ridskolehäst. Dock så kan ju hästen ändå mycket väl klara av att gå smärtfri i hagen eller som promenadhäst och det är väl det som Ts menar antar jag, inte att hästen ska fortsätta ridas och tränas.

Fast det är ju trygga justa hela hästar en ridskola behöver, dom är ju inte så intresserade kan jag tänka mig av att behålla en häst som inte håller för verksamheten. Krävs ändå en hel del av en ridskolehäst. Dock så kan ju hästen ändå mycket väl klara av att gå smärtfri i hagen eller som promenadhäst och det är väl det som Ts menar antar jag, inte att hästen ska fortsätta ridas och tränas.
Fast man bör ändå vara redo att satsa en peng på en bra ridskolehäst, tror inte man kastar bort dem baraföratt. Sen vet vi väl alla att det är svårt att sälja en skruttig häst till ett gott hem.

jag har ju svårt att tro att en ridskola dömer ut en (bra) häst vid första veterinärbesöket om prognosen är någorlunda. det är ändå billigare att vara en (bra) häst kort tre-fyra månader än att avliva/sälja, leta ny, få in den nya i verksamheten.

Det kan ju vara ett krav från försäkringsbolaget också, att ridskolan "måste" avliva för att få ut försäkringspengar. Vad vet vi? Vi har endast mycket knapphändig information ifrån en person som inte är insatt i hela historien.
Men som svar till TS, det finns pålagringar som går att behandla och det finns pålagringar som inte går att behandla ;)

jag har ju svårt att tro att en ridskola dömer ut en (bra) häst vid första veterinärbesöket om prognosen är någorlunda. det är ändå billigare att vara en (bra) häst kort tre-fyra månader än att avliva/sälja, leta ny, få in den nya i verksamheten.
Jag ser inte promenad/sällskapshäst som ett alternativ att ha kvar på en ridskola. En häst kan vara utdömd även ifall den kan leva smärtfritt med lugnare ridning.

Sen vet väl ingen här hur många undersökningar som gjorts? Eller hur många behandlingar som gjorts? Dom har säkerligen behandlat fast kanske inte med bra resultat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 955
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka