Maléne

Trådstartare
Hejsan alla på buke.
Jag har ett russ som har pattella hon har aft det i hela sitt liv och aldrig haft några problem förrens i sommras då mina kusiner började rida henne, då blev det bara att benen vek sig för henne, vi åkte såklart till vet. och hon fick smärtstillande och skulle hållas lugn (inte trava el gallopera)
Nu är min fråga hur sätter jag bäst igång henne???

Sv: pattella

Hejsan alla på buke.
Jag har ett russ som har pattella hon har aft det i hela sitt liv och aldrig haft några problem förrens i sommras då mina kusiner började rida henne, då blev det bara att benen vek sig för henne, vi åkte såklart till vet. och hon fick smärtstillande och skulle hållas lugn (inte trava el gallopera)
Nu är min fråga hur sätter jag bäst igång henne???

En häst med patella mår bäst av att gå i lösdrift, och be din veterinär injicera den med beviplex (B-vitamin i lösande form).
Om inte ponnyn har mycket problem med patellan, vill säga.
Sen så ska ponnyn röra på sej, för att patellan ska "släppa" ifrån sej.

Okej tack så mycket kommer nog antagligen att ha henne på lösdrift nästa vinter, beror på om jag får bygga en ligghall för dom som äger gården.
Men varför i löslig form? baraför att det snabbare tas upp eller?
Men min fråga var hur jag eller min skötare till henne sätter igång henne? Under hur lång tid ska hon endast skrittas och när kan man börja trava och galloppera? eller sätter man igång henne som en frisk häst?

Jag har för mej att B-vitamin i lösande form som beviplex tas upp bättre för hästen med patella. Om hästen går i lösdrift rör den på sej som den själv vill o slipper då stå på box o sen nästa morgon när den ska släppas ut brukar den vanligtvis bli något stel i bakbenet/en.

Men om din ponny står på stall nu, så kan den få gå ute lite mera så går det nog bättre. Men lösdrift är ännu bättre.

När det gäller att rida henne, det lär ju ni märka eftersom ni känner hästen bättre o det visar ju om ponnyn är lite stel då kan ni börja skritta den en längre tid, kanske 30 min. Sen kan ni sätta igång. Ut i skogen o ridas, kanske? Om det finns bra ridvägar,vill säga.
Lycka till!

Tack för ditt svar.
Okej det var det jag tänkte.
Okej mina hästar går ute 06.00-20.00 ungefär.
Alltså hon böjer på sina ben i skritt och väldigt sakta trav nu. men om hon får bestämma så ska hon galloppera hela tiden typ när man rider. Jag har sagt till tjejen som rider henne att hon bara fick skritta och trava henne lungt + att backa henne vilket min vet. sa skulle stärka hennes bakben.
Nu hörde jag av en som känner henne lite att hon galopperar mycket och dom har hoppat och sånt, det kan väl inte vara bra om hon inte ens böjer benen i snabbare trav.

Låter som att din ponny går ute länge, vilket är bra.
Det är inte så farligt om den galopperar, men det vore bra om hon får ta det lite lugnt.
Backa den går oxå bra, men man kan oxå träna ponnyn lite genom att låta den dra med ett bildäck något större om man har tillgång till nån sele o rep som drar däcket efter sig o det ska tydligen vara en bra träning för hästens bakben.
Min granne hade en svart shettis-hingst (klapphingst) o han hade också patella, han fick beviplex, gick på lösdrift o han longerades också ibland. Fick dra ett däck efter sig som en slags träning.

Men höra med din veterinär om ytterligare tips, det är fler o fler som kan sånt här nu.
Du sa att ponnyn har haft patellan sedan den var ung? Hur gammal är den nu?
Förresten, tänkte oxå på att klättra ska vara bra det oxå.

beviplex är inget man brukar ge hästar med patella upphakning.
det ger man vid överansträngning och pälsproblem.
tex. efter hård träning eller inför en långresa.

för igångsättning bör du kontakta veterinär.

saxat
Hästen kan låsa sitt bakknä för att kunna bära vikt på benet och använda så lite muskelkraft som möjligt, detta gör dom f.ex. normalt när dom står och vilar på det andra bakbenet.
På lårbenet finns en liten "platå" där knäskålen fixeras av det inre (mediala) patellaligamentet (det finns tre patellaligament), Knä och has är "ihopbundna" av en passiv struktur av senor och ligament, rörelser i dessa leder är därmed koordinerade så att när knäet är låst kan heller inte hasen böjas.

Vid patella upphakning så låser det inre patellaligamentet knäskålen i denna fixerade position vid "fel tilfälle", hästen släpar då bakbenet sträkt bakom sig och kan inte böja varken knä eller has, man kan ofta ganska lätt med handen lossa på knäskålen så att den hamnar rätt igen, men om muskulaturen inte är stark nog så händer samma sak ofta igen.

Många menar med upphakning istället de "knäck" man känner då knäet böjs när hästen lägger vikt på benet i genomträdningen (oftast i skritt). Detta är inte en patella uphakning, utan en följd av att musklerna inte är tilräckligt starka för att hålla emot när kroppstyngden verkar för att flexa knäet.

Vid en operation för patellaupphakning skär man av det inre patellaligamentet och hästen kan då inte låsa knäet, och kan således inte sova ståendes. Detta gör man bara i extrema tillfällen.

Det bästa botemedlet mot upphakningar av alla de slag är att stärka muskulaturen genom motion (gärna mycket skritt). Ringskor och ev. kilar bak kan även vara en hjälp då det förhindrar trakterna från att sjunka för djupt i underlaget.

Senast ändrad:

Jaså? Jag har hört att beviplex skulle vara bättre mot patellaupphakningar.

Men du kanske har några tips du oxå?

Såg aldrig det där du skrivit sist :crazy:

Men det stämmer nog som det stod. Finns alternativa också.

Jag har haft kontakt med flera hästar som har haft patellaupphakningar. Jag har alltid blivit rekomenderad att spruta med beviplex av veterinär. Det är också viktigt att tänka på att hästen går i form och jobbar bakifrån speciellt i övergångarna samt att böjda spår bör undvikas framförallt i galopp. Lycka till!

Många menar med upphakning istället de "knäck" man känner då knäet böjs när hästen lägger vikt på benet i genomträdningen (oftast i skritt). Detta är inte en patella uphakning, utan en följd av att musklerna inte är tilräckligt starka för att hålla emot när kroppstyngden verkar för att flexa knäet.

det är vad som händer min häst vad kallar man det då? Men då har jag rätt instruktioner skritta, backa henne och gå i backar. Det är då bra att köra henne hon älskar att bli körd, men tänkte att det kanske blev för mycket för bakbenen? Men det kan ju ABSOLUT inte vara bra att hon hoppar henne innan hon är väldigt upptränad i sina bakben? jag är lite orolig över detta då jag hörde att hon hoppat med henne trots mina instruktioner.

mit råd är att ha en bra dialog med sin veterinär...

och jag skulle aldrig hoppa en otränad häst... patellla eller inte...:crazy:

Okej jag får ringa min vet.
Nej exakt :crazy: jag ska ge henne en ordentlig tillrättavisning på lördag när hon kommer :mad:

Min häst har patellahakningar.. När jag bytte hovslagare så hade han en ide om hur han skulle göra för att förbättra hennes "hållning" när hon står.. Det är några veckor sen nu och det blev en drastisk förändring till det bättre.. Jag vet inte hur din hästs hovar eller ben ser ut. Och det är egentligen inte mitt område att prata om. Kan bara berätta om hur det blev för min häst.
Men han kortade av "tårna" på henne och sparade henne under trakterna..

Nu är hon betydligt bättre iaf..

för ridhästar i största allmänhet kan det vara fördelaktigt att vara korta i tån, gärna tåriktade och med ett stöd i trakten. tex. sula och ringsko eller eggsko.

Min ponny har extrem patella upphakningar- när man skall släppa ut henne på morgonen (efter att hon stått i boxen) släpar benet efter henne och hon kan inte röra det. En annan shettis som jag känner hade bara benet utsträckt bakom sig och kunde ganska enkelt "knäcka" loss det men min verkar inte kunna röra på benet om man inte hjälper henne. Jag brukar snurra henne runt mig (på en liten liten volt) med det dåliga benet mot mig och då brukar det släppa. Man kan också backa när hon väl låser sig. Sen kan man fråga en massör hur man kan massera för det funkar också.

Mycket motion gäller också! Om hästen bygger upp mycket muskler blir benet starkare. Min ponny har nu inga upphakningar alls. Mycket arbete där hästen sätter bakbenen under sig är bra- speciellt körning funkar!! Jag tror din häst kan sättas igång som en frisk häst, skritt och lite trav i början så ökar man på gradvis. Ju mer motion ju bättre som sagt. Hoppning ser jag inget fel på så länge hästen har konditionen för det, galopper också.

Lösdrift har jag blivit rekommenderad men jag har henne istället i ett stall nära hemma och en väääldigt stor box som hon kan röra sig bättre i. Har märkt att när hon stod ute i en utebox som var relativt liten att hon fick upphakningar oftare. Nu står lilla b-ponnyn i en fölbox :D

Värme är bra- blir dem kalla i benet så får de upphakningar också- jag brukar ha på henne ett täcke vid minusgrader ute (har en russkorsning med mycket päls). ger också b-vitamin för det ska vara bra för "ledproblem" och det har funkat- Har gett det i form av foderjäst vilket var det billiga alternativet :D .

Hoppas det hjälpte lite. Har själv letat som en galning och detta har helt enkelt funkat bäst för mig.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 095
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka