Patellaupphakning

A

Argeislismatte

Hej, jag har läst tidigare inlägg och jag vet vad patellaupphakning är i stort sett. Min häst är en islandshäst och fem år i juni. Jag hade hoppats att upphakningen växt bort efter inridningen, men tyvärr inte. Den har hänt 2 ggr till. Enligt vet. har han bra med muskler och han går i lösdrift.
Nu har jag några frågor vars svar jag inte hittat på Google: kan patellan slå till vid ridning? Exempelvis i en snabb galopp... ingenstans nämns denna möjlighet. bara tanken att han kan bli trebent just då är ju skrämmande...
B-vitamin ska vara bra: hur mycket? Räcker det att ge i fodret? När bör man stödfodra om hästarna får leva mest på betet till okt-november? (De får 2-4 kg beroende på växtlivet men jag tror att det kan bli för proteinfattigt mot slutet...
Exakt vad kan gå fel vid operation? Det står här och var om att det kan ge pålagringar. Hur ofta sker det? Hur stora är riskerna? Prognos?
En del skriver om att operationerna varit lyckade, är det någon som har en häst som blivit opererad för länge sedan? Har problem uppstått? Alla som vet något operation av patellan: hör av er! Vet inte hur jag ska göra. Det är hemskt när han får sin upphakning men samtidigt vill jag inte operera i onödan.Väldigt tacksam för alla svar!/

Sv: Patellaupphakning

Min erfarenhet är att upphakningar inte bara drabbas av att hästar "faller ur", utan även helt friska hästar som växer. tillväxten i kroppen sker ofta ojämnt och då kan det blir att vinkeln i höften "inte hänger med" (hoppa inte på mig nu för att jag skriver lite slarvigt, men det förklarar i alla fall att hästarna växer ojämnt fram och bak och att ledvinklarna inte alltid är de ultimata då under tillväxten), och då växer problemet bort. Hästar växer så olika. Idealet är att de växer jämnt, men det gör ju inte alla. ibland sker värsta tillväxtperioden. det hände min unge häst. Jag har sett symtomet två gånger på den hästen och sedan aldrig mer. Men då fick veterinär hjälpa till att få loss honom.
b-vitamin funkar men helheten i fodret är viktigare om man vill hjälpa en häst som växer. jag skulle ge foderjäst, det rekommenderas vid bland annat fällning, för att ge extra energi till kroppen. snabbupptagligt och hästarna blir inte piggare eller så. man kan också hjälpa hästen när man verkar/skor. Då ser man till att tån är kort. Fråga din hovslagare, han eller hon kan säkert hjälpa hästen.
hästen fastnar inte i full gallopp. Vet inte när du ser det på din häst, men de hästar jag har erfarenhet av fastnar efter stillastående och vila. På hästar som har det livet ut handlar det mest om efter natt i box....
operation har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men det kanske andra kan hjälpa till med.
jag skulle avvakta med operation. Har det bara hänt tre gånger, så tror jag att inridning och träning kan få bukt med saken. då tränas ju musklerna och bakdelen stärks. De flesta hästar verkar sluta att haka upp sig efter fem års ålder, när de växt klart. Men om det inte gör det, så är givetvis operation ett alternativ.
lycka till med pållen!

Jag har en shettis som har blivit opererad i ena benet. Han hade periodvis jättestora problem med hakningar. Han hakade varje morgon och det satt i länge. Tog ibland 20-30 min varje morgon innan vi fick rätt på det. Hände även någon gång i hagen när han och den stora busade i hagen. Det var det som var droppen för mig då jag kände att han måste ha en chans att komma undan den stora och att alla benen hänger med honom även om det bara var lek från bådas sida.

Vi provade först länge med b-vitamin och motion, gå i backar, tömkörning mm för att stärka honom. Svårt med en så liten häst att få igång bakbenen ordentligt. Tyvärr hjälpte inte det utan vi var tvungna att operera honom. Gjorde det hemma i stallgången. Bara ett pyttelitet sår som syddes med några stygn. Boxvila i två veckor med korta promenader några gånger per dag, Fick sen gå i liten hage och var fullt återställd efter ca 3-4 månader och ökade sakta på motionen under tiden. Ingreppet tog ca 1 timme. Allt gick jätte bra och han är helt symptom och problemfri. Nästan exakt 1år sen nu.

Jag har förstått att det blir mer och mer ovanligt att man opererar, man gjorde tydligen det mer förr. Vet inte om mitt svar var till någon hjälp men jag hoppas att problemen löser sig för dig!

Hej och tack snälla ni som svarat. Allt är till hjälp, då många erfarenheter ger ett bättre beslutsunderlag. : - )

jag har som sagt låtit rida in honom tidigt och ridigt 3-4 ggr i veckan, så han är ganska välmusklad. Men kanske kan han muskla sig mer ändå? han är 4,5 år nu och det är en isis.

Finns det fler erfarenheter så är jag jätteglad och tacksam om ni vill skriva ner dem. /Argeislismatte

En av mina hästar har haft patella sen han var föl. Blev inte bättre av träning och det växte inte bort, blev snarare värre. Han hakade varje dag, fastnade inga långa stunder men det var jobbigt för han.

Opererade han när han var 6 år, båda benen. Fick en helt annan häst! Så jag insåg att han haft mkt mer besvär än jag trott. Är mkt tacksam att jag till slut fick en vet som ville göra operationen och såg det jag såg.

Han är idag 9 år. Har tyvärr inte kunnat komma tillbaka som fälttävlanshäst men går i skogen o rids dressyr med idag. Tror även att han håller för lättare hoppning. Problemet som har uppstått är att han fått återkommande infla i knäna. Han är UL o röntgad och det är konstaterat att det inte är några andra fysiska fel.

Har din häst bara hakat 3 gånger och fungerar normalt i övrigt skulle jag inte operera (vet kommer inte vilja göra det heller) Ge b-vit och rid så ofta som möjligt, patella hästar mår inte bra av att stå. Lycka till!

Min häst gör något liknande, han snubblar med alla benen när man rider eller ibland när man leder honom. Kan det vara patella? För ni beskriver att för er tar det 20-30 min innan hästen blir som vanligt igen, min häst snubblar bara, och sen skrittar han vidare.

Hej, nej det tror jag inte. Vid patellaupphakning är ena bakbenet helt sträckt och hoven hänger lös. Det ser ut som om hästen brutit foten. Man kan få tillbaka benet genom att backa hästen, men ibland funkar inte det heller. Jag har då ställt honom i box och benet kommer på plats under natten.

Hej, kanske skrev jag otydligt. benet har hakat 3-4 ggr när han var föl och sedan 2 ggr efter inridningen. Eftersom det brukar växa bort vid inridningen så misstänker jag att detta alltså inte växt bort. Min vet sa att det kan hända när som helst, det fick mig att fundera på om det kan slå till under en galopp tex. Visserligen har det endast hänt i hagen, men frågan är om det KAN hända när man rider. I så fall känns det ju väldigt osäkert... Men annars kanske man kan leva med det om det bara uppstår et par gånger per år, även om det just då känns väldigt dramatiskt. han kan knappt släpa sig fram ens några meter...

Jag har haft stora problem med upphakning på min shettis och funderade många gånger på om jag skulle operera honom men det blev sakta bättre. Han är född -99 och kom till mig sommaren -03. De första två åren stapplade han ur boxen på vintern och hakade periodvis under betet men vet ville vänta lite till och vintern -06/-07 var han mycket bättre med bara ett fåtal upphakningar och ingenting på betet. Vintern -07/-08 var han ofta stel de första stegen men ingen upphakning och denna vinter har vi inte haft några problem alls. Att din älskling är 4,5 år betyder inte att han är färdigväxt så ta det lugnt ett tag till. Korta tår bak och B-vit. (grovt överdoserat) har hjälpt min kille. Han blir dessutom klippt på vintern så att jag kan massera eller lägga på liniment om han skulle stå och spänna sig. Långa turer i skritt med avslappnad häst är bra för alla hästar men framför allt på hästar med upphakning.

Tack, för svaret! Det låter som om jag ska vänta med operation. Skönt. Kommer att ge massor av B-vitamin och hålla igång honom. Ytterligare en fråga ang protein. Flera har föreslagit extraprotein från augusti redan för att kompensera att betet blir fattigare. Har ni ngt förslag på hur mycket ungefär, ni som prövat+ Svårt att veta hur mycket som finns i gräset...Han kan lätt bli rund så jag vill helst ge något med så litet fett som möjligt. jag vet att hö/silage är det allra bästa, men kanske finns också något annat som kan duga åtmintone så länge det inte krävs så mkt? Alltså: ni som stödfodrat: hur mycket har ni gett av vad??? Ange hästras också. Och jättetack igen för alla tips!:):)

Hej, kanske skrev jag otydligt. benet har hakat 3-4 ggr när han var föl och sedan 2 ggr efter inridningen. Eftersom det brukar växa bort vid inridningen så misstänker jag att detta alltså inte växt bort.

Nej patella växer inte bort efter inridning, däremot förvinner den när hästen har tillräckligt med muskler. Du har en femåring, en så ung häst har inte tillräckligt med muskler och det beror på rasens växtsätt. Din häst kommer att växa ända upp i 8 eller to m kanske 9 års ålder, och jag tror att problemet kommer att kvarstå något år till beroende på hur du rider och vilka förutsättningar hästen har i hagen.

Hej igen,
Nu har jag pratat med min vet som i sin tur pratat med två andra hästvetar. Min vet menade att man inte kan säga om det är bra eller dåligt, rätt eller fel att operera. Han hade en del argument FÖR. Veterinärerna ansåg att hästen började komma i den ålder där det borde växt bort (eftersom han har ganska bra med muskler). Han menade att upphakningen kan ske även i trav och galopp om hästen trampar snett och vrider benet. Knappast i ridhus eller så, men jag rider mycket i skog och på fält. När det gäller pålagringar/artros så vet man inte om de kommit ÄNDÅ, som ett resultat av många upphakningar tex. Själva upphakningen är inte heller bra för knäet, sa han. Eller så kan det bero på den ökade rörligheten i knäet efter op. Men knappast av att senan i sig skärs av. Han menade alltså att knäet kan skadas av dessa upphakningar likväl som att det finns risker med en operation. Idag vet man inte vad som orsakar vad...Så frågan är vad som är bäst. Finns det fler erfarenheter vill jag gärna läsa allt och om det är någon som hört om häst som fått upphakning i högre fart. Det kan ju leda till att han bryter benet...:cry: Min vet trodde inte att det var vanligt men att det absolut kan hända:( Så nu känner jag mig villrådig igen. Den sista gången var upphakningen väldigt kraftig och det var borta först morgonen efter. Tidigare har de varit lättare. Känns inte bra att det blivit värre, även om det är sällan. Två ggr efter inridningen som sagt. Å andra sidan vill jag ju helst slippa operera, känns fel hur jag än gör:confused:

Jag köpte en sexåring som var sporadiskt riden under femårs ålder, hade hakningar som försvann i princip inom loppet av ett år som var fylld av träning.
En veterinär som anser en islänning färdigvuxen vid fem år?

Det allra viktigaste är att hålla efter verkningen. Hästen ska alltid ha en kort tå. Blir tån lång slappas senan och knäskålen kan halka åt sidan. Faktiskt har jag aldrig stött på en häst med ”vanlig” patellaupphakning som inte blivit bra med konsekvent kort tå och träning. (Fast det finns andra varianter av knäskålsförflyttning där inte detta räcker) HH

Hej
Sedan sex månader har jag jobbat för att han ska ha kort tå, nu har han även fått kilklackar. jag vet att han behöver mycket träning, klättra, långa skrittpromenader har föreslagits. Har du konkreta förslag på hur ofta per vecka, hur länge osv? Jag har nu ridit 4 ggr per vecka och mellan 1-1,5 timme då jag fått rådet att inte rida för ofta och för länge. Detta för att han inte ska bli seg och tappa framåtandan. Så brukar man göra med isländska unghästar för att bevara viljan. Därför vet jag nu inte riktigt hur mycket jag ska öka på. jag bort 45 minuters bilväg från stallet så det är enklare öka på i tid, men...
Hur tränade du din?

Korta av träningen i tid, jag red min femåring max 30 minuter intensivt på banan eller stärkande genom klättring uppför och nedför. Nedför är faktiskt det som stärker bäst, men man får inte överanstränga. Jag tycker nog att rida 60-90 minuter är mycket på en häst som inte har muskler för det, och ofta tenderar patellan att förvärras när de blir trötta.

Varannan dags träning är ett bra koncept på en så ung häst, varavat med mycket utegång och gärna i kuperad hage.

Tja, då verkar det ju inte gå att göra så mycket mer. Lösdrift går han i och då tycker du snarare att han ridits för mycket. Dock måste jag säga att han inte ridits för hårt, jag har inte upplevt att han varit trött eller ens särskilt svettig.

Det mesta har varit skritt med lagom trav och galopp, men hur som helst, då verkar det inte som jag kan träna honom mer intensivt än jag redan gör...?

Jag har en 5-åring (halvblod) som har knäledsinflammation och hakar (väldigt lite). Min vet anser att det beror på att hon är väldigt dåligt musklad i knästräckaren (hon har som ett hål mitt på låret mellan ridbyxlår och en välmusklad rumpa).

Vet inte varför dessa muskler släpar efter i utvecklingen men den rekommendation jag har fått för att träna upp denna muskel är tömkörning över cavaletti och klättring 30-60 min 1-2 ggr per dag. Gissa vem som blir otroligt vältränad av allt detta spatserande :grin:
När hon sätts igång så får jag börja med skritt och klättring. Själv har jag funderat över om det in borde fungera att gå på fält med högt gräs och över rötter i skogen. Huvudsaken borde ju vara att de tvingas lyfta bakbenen högre än vad de tycker är bekvämt...?!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 172
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 734
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka