Patellaupphakning

Sv: Patellaupphakning

Hej
Min häst får ju ridas, men jag ska prova att skritta över cavaletti. Tror att klättring uppför tvingar dem att ta i mer med bakbenen än om man rider på fält. I ett annat inlägg här sägs att nedför är det bästa, det låter konstigt, men kanske är det så...
Tack för tipset i alla fall! :)

Nedför MÅSTE hästen hålla mot för att inte trilla ned för backen, uppför är inte självklart att de tar i som de ska, åtminstone finns mycket utrymme för för fusk om man inte ser upp.

Mmm, det är främst nedför som jag märker att hon tycker att det är jobbigt att hålla emot. Börjar med nedför ut från gårdsplan och där är det jobbigt så hon vill helst inte gå rakt ned utan åt sidan.

Jättebra tips tyckte jag som annars har tagit branta backen upp och en lite flackare utför. Kanske ska ta branten åt båda hållen (jag får skaffa spikskor :D).

Till Argeislismatte: eftersom din också är rätt ung så tänkte jag att det är bra om de inte rids varje dag utan att man tar varannan utan ryttare på ryggen och varannan med. Då kan man träna musklerna utan att de samtidigt behöver balansera eller bära på något annat än sin egen kropp...

Har tömkört honom idag. Över cavaletti och lite småbackar. Det förefaller inte ge så mycket som träning, men kanske får han röra lite andra muskler?
:)

Det beror nog på hur länge och hur branta backar.

Själv var jag ute med min 30 min i ett sandtag och knatade upp och ner för rätt branta backar med större sten och rötter som hon var tvungen att lyfta ordentligt på benen för att passera. Till slut stannade hon ovanför en backe och tyckte att nu får det vara nog... Vi gick nedför den och upp igen men det blev sista gången för då orkade hon knappt hålla emot i skritt utan ville trava nedför istället.

Idag har vi gått 50 min i ridhus över cavaletti där varannan är upphöjd med en 10-15 cm, de ligger i 4 serier om 3 i varje och 3 m mellan varje serie ungefär. Efter en sådan träning är hon rätt mör men svettig som hon blir vid ridning det blir hon ju inte.

Hej, tack för dina precisa råd. Det har sånt man har stor nytta av...! Jag ska försöka hitta bättre backar, tyvärr har jag inga upphöjda cavaletti (och inget ridhus). Vet du vad det kostar med dessa upphöjda cavaletti? En kvinna i vårt stall har köp ett slags sockerbitar med tillhörande stänger i plast som kan vara kanske 50 cm höga, men hon påstår att de kostar flera tusen...Fördelen med dem är att de är så lätta att bära, jämfört med de väldigt tunga som vi andra får använda.

Lycka till med din häst också. Vill gärna höra hur det går.;)

Man kan gå i skogen det är gratis, sockerbitar kostar inte flera tusen med tillhörande pinnövervinningsssytem men är man hågad spekulant på sådant så finns ju alltid begagnad markanad för detta.

Jag har gjort egna upphöjare/stöd genom att ta en bit tjockare plywood (den vattensäkra om de ska stå ute) sågat den till 20*30 eller 40 cm och borrat ett sort hål ca 1 dm från ena kanten och mittplacerad på andra ledden. Hålet är så stort att de kraftiga slanor som jag har fått tag i går in med viss råge(råkade finnas en massa grova (bomtjocklek ungefär) på min gård när jag köpte den).

Om slanorna är för smala så är inte det hela världen utan då lutar sig bara stöden på bommen och cavalettin blir lägre.

Min hopptränare hade gjort sådana och de är fantastiskt enkla då man ju kan bära iväg med både bom och stöd samtidigt :D

Annars håller jag med Boj, det finns oftast massor med saker att kliva över i skogen men bor man där det bara finns tallskog så kanske det är lite knapert på det området :rofl:

Hejsan!

Jag hade ett sto för ett antal år sedan som jag köpte som 4åring som hade patella upphakningar. Hon hade inte riktigt så illa som vissa skrivit som dom inte lossnade på förrens flera timmar senare, men dom var tillräckligt obehagliga. Dock kan det även haka upp sig även under ridning i ridhus och galopp.. Jag var med om det ett par gånger och kraschade dessutom in i en annan häst en gång, men som tur var hände detta relativt sällan. Din häst verkar inte ha lika illa som min hade då det uppkommit så sällan.

Henne opererade vi aldrig, men jag fick utskrivet sprutor med B-vitamin som jag gav intramuskulärt och det blev hon mkt bättre utav, dock försvann det aldrig helt. Det sista året jag hade henne var det andra saker som kom ivägen som gjorde att jag fick ta bort henne 8år gammal.. Hoppas det löser sig för dig! :)

jag har en häst som bockar i nerförsbackar och då menar jag rätt så rejält ibland.
vad är det som de ska hålla emot med?
han har också patella upphakning (inga kotledsinflammationer eller rygg problem är genom kollad på klinik)

Bockandet är ett sätt att avlasta bakbenen, håller mot från länd genom rumpan ner i bakbenet. genom träning på detta sätt stärker man musklerna i bakbenen hela vägen, detta hjälper sen knä att hållas i schack genom att även ligamenten stärks i denna träning.

okej tack.
finns det bra sätt att träna upp detta utan att gå i backar?
vi tränar cavaletti och hoppar studds går ute mycke i terrängen

HH skrev tidigare, en kort tå vid hovvård, att man undviker sugande underlag i hage men gäller faktiskt även vid ridning eller annan träning. Te x kan en paddock eller ridhusbotten bli väldigt tung för en häst med patella problem Något att tänka på alltså om man har sådant.

Den enklare träningen är uppförsbackar, här kan inte heller hästen bocka. Men man får vara noga med att hästen verkligen tar i hela vägen i steget och verkligen skjuter på uppför. Skog är suverän naturlig terräng som stärker ligament väldigt mycket, och sen att hästen får mat som hjälper till att bygga muskler är ju väldigt viktigt.

Många hästar har fått en förbättrad symptom bild under träningen med hjälp av extra B-vitaminer, dels verkar många få lite hjälp av det men man kan även mildra ev överträningssymptom med hjälp av B-vitamin vilket inte är ovanligt när ett specifikt område är mera svagt/klent.

Annars kan du inte göra så mycket mer än att ha tålamod och fortsätta i samma anda.

Vi gav b-vitamin när min då 5-6 år gamla häst fick upphakningar i patella. Gav som en vanlig dos, dvs en gång om dagen i 14 dgr eller hur det nu är, och sen visade han aldrig symptom på det mer.

Tack för alla tips. :bump:
Även att det är gratis i skogen. :)Dock är det mörkt i min skog höst och vinter, och den ligger även en bit bort, därför är jag även intresserad av andra sätt att träna. Ska fundera på Grimmans konstruktion. Låter bra för ryggen.
Tråkigt att höra att upphakningen kan slå till under ridning. Det var den första som jag hört om, men då kan det alltså hända....
Tack också för tipset ang sugande underlag. Jag har länge misstänkt att det har ngt med leran att göra, då min häst fått upphakning i samband med lera i hagen, alla ggr utom en. Jag har tänkt att det kan bero på att den suger fast hoven och att den dras loss eller glider, men också att de kanske föredrar att stå och sova och därför benet stelnar och fastnar oftare. De väljer inte alltid att sova inne i ligghallen... jag hade funderingar på att sätta på en sula under hoven, men gjorde inte det pga risken för smuts och hovböld... och för att jag var osäker på exakt hur leran fungerade.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 172
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 734
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka