Passproblem för shettis.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 191
P

pannkakssmet

Hoppas att den här tråden hamnade rätt nu.

Har just fått hem passet för vår nyköpta shettis (delar henne med en annan familj och därför har jag inte sett det än) och uppgifterna är heltokiga!
Föräldrar och uppfödare är okända och hon är registrerad som ponny av korsningstyp!
Kan jag rätta till detta utan andra identitetsstyrkande papper och kommer det bli problem med att ställa ut/avla på henne nu?

Sv: Passproblem för shettis.

OM ponnyn är en renrasig shetlandsponny med stamboksberättigad härstamning OCH det går att DNA-typa henne mot sina föräldrar, så kan du nog kanske få henne registrerad med korrekt härstamning hos Shetlandssällskapet. Men det är ganska krångligt - och SKA vara det.

Det låter som att du har köpt en "liten ponny av shetlandstyp" som saknar härstamning. En sådan går inte att använda i shetlandsavel (sluten stambok) och får inte visas på utställningar.

Jag tycker du skall ta kontakt med SSS registrator för att direkt få besked om varför det ser ut som det gör och vad det för med sig.
Då får du korrekt information från föreningen och från deras registratur som kan regelverket ordentligt.

OM den är registrerad som korsning så har den ASRP-pass, för shetlandssällskapet registrerar enbart stamboksberättigade shetlandsponnyer.
Det står ganska tydligt på ovan nämnda webstambokssida.

OM ponnyn är en renrasig shetlandsponny med stamboksberättigad härstamning OCH det går att DNA-typa henne mot sina föräldrar, så kan du nog kanske få henne registrerad med korrekt härstamning hos Shetlandssällskapet. Men det är ganska krångligt - och SKA vara det.

Det låter som att du har köpt en "liten ponny av shetlandstyp" som saknar härstamning. En sådan går inte att använda i shetlandsavel (sluten stambok) och får inte visas på utställningar.

Hon är renrasig (min kompis känner både uppfödaren och föräldrarna till hästen), men uppfödaren verkade dock inte så seriös när hon höll på med småavel och jag tvivlar på att hon är registrerad. :/

Ska dock kontakta SSS, förra ägaren och uppfödaren nu.

OM hon ÄR registrerad så kan du hitta henne i webstamboken, som jag länkade till ovan.

Är pappan en godkänd hingst och hon är resultatet av en betäckning som finns registrerad med språngrulla och hela kitet, DÅ kan det gå att registrera henne i efterhand, förutsatt att hon kan DNA-typas mot sina föräldrar så att man vet att det är rätt ponny.
OM något av detta inte går att genomföra så är det tyvärr så att det inte går att registrera henne som shetlandsponny och därmed har hon inte heller något avelsvärde som shetlandsponny.

Hennes pass fanns inte där. Jag tror att förra ägaren inte hade några papper och därför skickade det rakt till ASRP.

Betyder detta att "allt hopp är ute" om jag inte DNA typar henne och letar fram en massa sånt? Och hur tar jag reda på om hingsten var godkänd?

Vet du vad hingsten heter så kan du söka efter honom - och naturligtvis ägen mamman - i webstamboken.
Har han ett RS-nummer angivet så är han godkänd, annars inte.
DNA-typa måste du nog göra i vilket fall som helst om du vill ha riktiga papper på henne, vilket du kan få om stammen är godkänd. Jag tror även att det är svårt att lösa det om betäckningen har skett utan att betäckningsrappport är skriven, men det kan du fråga registratorn om ifall du hittar rätt föräldrar.

Som jag tolkar det du skriver så verkar uppfödaren äga både sto och hingst. Är det fallet så är det nog en ganska stor risk att inte hingsten är godkänd. Vet inte var du bor eller har köpt ponnyn, men jag vet en mindre uppfödare här i trakten som sålt en massa ponnies de sista åren p g a upphörande verksamhet. Ingen av deras ponnys kommer att kunna få riktigt shettispass för mödrarna är inte registerade och hingsten visserligen registrerad som shettlandsponny men inte visad och godkänd för avel.

jag har en shettisvalack (så det spelar ingen roll ur avelssynpunkt) som jag vet det riktiga namnet odch registreringsnumret på, men jag har inte orginalpappren. Det har förra ägaren - nånstans -

Jag försökte att få ut ett nytt pass med det är väldigt krångligt och dyrt så han är reggad i ASRP numera.

Jag var tvungen att DNA-typa min shettis och stoet (först var jag ju tvungen att hitta henne - hon var inte kvar hos uppfödaren), hingstar är redan typade. Sen skulle detta skickas till SLU för att matcha DNA't. Sen om det matchade så skulle detta resultat skickas till SSS som sedan kunde skicka ut en ny orginalhandling till den som senast var registrerad ägare, dvs slarvpelle som är förra ägaren, och sen skulle han fått skicka nya passet till mig. Liiiite väl krångligt, så han är ASRP med raskod -99

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 399
Senast: Juli0a
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 428
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka