Jag undrade om hon kunde ha ont eftersom hon börjat passa mer, att lära henne/mig att passa rent tycker jag låter kul. Men trots att jag inte är någon dressyr människa vill jag ha rena gångarter ss traven. Jag har inte sett detta som ett problem utan snarare funderat vad ökningen kan bero på.

Jag glömde tacka för tipsen. Jag ska pröva ta några sidvärtes steg för att se om hon "kommer av sig" då. :)

Ja alltså missförstå mej inte, vill du lära din häst pass så gnäller inte jag på det. Det var bara det att JAG förstod det som du ville lära henne av med det inledningsvis. Men om det var fel av mej så är det själklart upp till dej att passa mycket du vill det har jag inga åsikter om... Orsaken till att hon börjat passa mer är KANSKE att du succesivt börjat kräva mer och hon slår på pass när hon inte förstår/vill förstå/vill komma undan att behöva ta i i övergångarna skritt-trav... =)

Mitt varmblod passar också ibland. Jag brukar sakta av till skritt igen och sedan driva på tills han travar rent. Beröm.

Det Kan också vara att hon har ont i ryggen tex. Min häst reds i fel sadel och fick ont i ryggen då gick han hellre i passgång än ren trav.. Han kan inte ha sadel med kilbossor..

den travaren jag rider till lite granna nu har under lång tid knappt användt traven under ryttare alls. hon passar och galopperar och skrittar. att6 få henne upp i trav är att ge henne tydliga hjälper. just nu så innebär det att jag får tryckla till ordentligt med skänkeln och låta tygeln hänga. då får jag en ren övergång om än inte så snygg, sedan jag man plocka tillbaka henne och även hitta balans och form litegranna i traven bitvis. Just nu jobbar vi bara på rena gångarter, balans och att bygga muskler. övergångarna kommer bli bättre med muskler o balans.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar