Passgång, rider ni nånsin i det?

S

Sofie_W

Har just börjat rida islandshästar och funderar över passgången, den verkar inte så önskvärd på ridskolan, dvs, vi rider aldrig i pass utan när hästen börjar gå i pass så bryter vi direkt. Men ändå, kollar man på annonser för islänningar så skriver ju folk att de är 5 gångare som om det vore nåt bra, men om passen inte används så är det väl inte positivt att den kan gå så? Eller? :confused:

Sv: Passgång, rider ni nånsin i det?

Det krävs ganska mycket teknik, känsla och tajming för att rida bra pass. Det är inte direkt det första man börjar med när man ska "lära" sig att rida och bemästra islandshästens gångarter! Vad de menar på ridskolan är förmodligen att ni inte ska rida hästen i långsam passaktig takt, mer känt som "grisepass". De vill förmodligen att ni ska lära er att rida grundgångarterna och tölten i ren takt innan ni börjar på att träna passridning!
Annars är "riktig" pass grymt kul att rida, det borde fler ryttare våga sig på!!

Kan tänka mig att ni bryter ner vid grisepass, skillnad mellan grisepass och flygande pass.
Du får inget svävmoment i grisepass och det går sakta. Ja det finns nog trådar om detta sen innan.

Din ridinstruktör kan nog förklara för dig, skillnaden mellan "grisepass" och flygande pass.
Grisepassen vill man inte ha, därför bryter ni av. Flygande pass är väldigt svårt att rida och kräver en stark, vältränad häst.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 128
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka