Passgång hur gör jag på bästa sätt?

O

Ozzy167

Hej har en islandshäst (efter Mjölnir flerfaldig vm-guldmedaljör i pass)
Inga problem i övriga gångarter men hur ska jag på bästa sätt rida/träna honom i passgång? Har vid något tillfälle, av misstag dock fått honom i pass...men hur ska jag gå tillväga och träna honom (och mig) i pass på bästa sätt utan att blanda ihop gångarterna så att det blir pannkaka i av alltihopa istället! tacksam för svar /Johan

Sv: Passgång hur gör jag på bästa sätt?

Lättaste sättet för att det ska bli rätt är ju att ta hjälp av en tränare:idea:

Det är svårt att sitta och förklara över internet så det blir rätt.

Pass ska man inte laborera med själv första gångerna, det är bra med instruktörshjälp så att allt går rätt till från början. Så mitt råd är, prova inte själv, har du otur så slår hästen på sig och skadar sig vilket är onödigt bara för att man är/blir ivrig.

Jo tack för svar...i och för sig är det väl alltid bäst att ta hjälp från en erfaren tränare...finns det inget som är det näst bästa, om jag säger så.
förslag, metod eller övrig tillvägagångsätt? /Johan

Nej det finns inga genvägar tyvärr, bara senvägar eller i sämsta fall kan gångarten bli helt oanvändbar pga skador eller att hästen blir rädd för att lägga sig om tidigare försök har misslyckats.

Pass bygger på en mängd olika faktorer som ska samstämma, man kan inte via nätet ge dig råd eftersom ingen här vet vilka förutsättningar du och din häst går in/startar med, därför är det bäst att ta till hjälp via lektion eller kurs. Här kan instruktören se när du/ni är färdiga för att börja träna pass.

jo tack för svar än en gång, det känns lite som minerat område då jag och ni andra mycket väl känner till "hästfolket" där man inte under några omständigheter vill bli skriven på näsan o "ingenkanläramejnågontingomdetta..." ja typ besserwisser i branschen som jag stöter på...ja alla ni andra ochså, här finns (bland hästfolk) underlag för många doktorsavhandlingar i det ämnet..*skoja till det lite. Men det är ju den tråkiga delen, det finns många åsikter och deras är den "rätta" ajabaja...det är inte många som är jag träffat som varit pragmatisk nog och tagit ett steg tillbaka och tänkt ja det är nog bättre eller så ligger det nog till. Ändå har jag inte sysslat alls särskilt länge med hästar knappt 1 1/2 år...men jag älskar att rida och gör det i stort sett dagligen...åter till anledningen att du läser detta men visst kan man komma med råd eller synpunkter angående pass i generella ordalag eller?
Att INTE göra och typ tänk på detta...etc.

men visst kan man komma med råd eller synpunkter angående pass i generella ordalag eller?

Det är bara att läsa ovan så finns det där. Fö fattar jag inte ett smack av ditt sista inlägg.:crazy:

men visst kan man komma med råd eller synpunkter angående pass i generella ordalag eller?

Japp, det kan din tränare berätta för dig när h*n introducerar dig och hästen för pass.

Restne av inlägget var rätt rörigt, men ett tips är att lyssna på Boj- Boj har koll. Ta till dig svaren du fått, det är de bästa svar du kan få! :)

hmm...tackar så mycket för svaren!
Ni verkar vara förnuftiga människor :idea: m a o är det inget man gör på en kafferast budskapet har gått fram...inget passande utan nanny... för min del! /Johan

Helt rätt pass ska man ha hjälp till och inget man ska prova på om man inte behäskar de andra gångarterna å som alla andra säger ta hjälp av en trännare det ä inget fel det får alla göra även proffs man kan inte veta allt även om man ä proffs eller amatör. Å va rädd om hästen den kan ju inte säga till dig när den får onte eller tycker att du gör fel.

Det är ju jätteroligt om det blir rätt från början. Jag har lärt mej rida flygande pass av misstag på min första häst då jag tänkt sakta ner från en galopp.

Men även jag tycker det bästa är att se till det blir rätt från start - det är så lätt förstöra en häst ändå med alla gångarter som finns.

Alla gångarter ska finnas först och hästen ska ha kondition för att orka. Du ska ha bra balans och förmåga stötta hästen. Det ska vara kul för både häst och ryttare.

Se vad du har för islandshästförening i närheten och se vilka tränare som finns, kolla via www.icelandichorse.se där finns lokalföreningar och tränare också att söka.

Tusen tack till alla ni som svarat på denna tråden ni har fått mej att inse vissa saker...Ni har förmodligen hjälpt både mej och hästen att undvika en del tråkigheter...sen har jag en annan fråga liten detalj bara, kanske ska starta en tråd?
Är det svårt att lära hästen stegra på kommandon? Medför det någon extra stor skaderisk?

Nja, det är rätt svårt och rekommenderas inte, framförallt för att hästen kan utveckla en ovana att göra det då du inte vill det sedan... ;) Bättre att lära den att buga eller nåt kanske? =)

Svårt att säga utan att känna hästen. Det beror en del på hästens psyke samt hur bra ledarskap man har över hästen. Testa att lära in något annat trick, typ som bugning som är föreslaget ovan. Om detta funkar till 100% så kan eventuellt en inlärning av mer avancerade (och farliga!) trick övervägas.

jo psyket ät det inget fel (Hästens) ;-) absolut inte, synnerligen stabil och adaptiv på att lära nya saker, mitt ledarskap är gott hoppas jag även om det lämnar en del att önska för övrigt när det gäller just hästens beteende...jo absolut jag håller med det vore väl klokt att börja med något enklare och mindre "farligt" sen vill man ju inte att det sika bli en olat hos hästen (att stegra sig).
En stor risk man tar?
Några förslag på andra lättare övningar att börja med?.., gärna beskrivning på tillvägagångssätt tack.
Kanske kan tyckas barnlsigt och fåfängt att vilja stegra sin häst på kommando men haft en dröm om det långt långt innan jag satt upp på en häst....tror inte jag kan vara ensam om detta. /Johan

Bugningar eller att sträcka fram ett framben (början till spansk skritt) kan väl vara något att börja med. Kanske det första du skulle göra är att lära hästen att lyfta ett ben på kommando och hålla det uppe tills du säger till? Kan ju göras med både fram och bakben. Det är bra att både ha kommando för att hästen ska utföra något och att den ska sluta med det.

Det viktiga när du lär in tricks är att ha kommandon (rörelser, ljud eller en kombination av dessa) som är tydliga och inte kan missuppfattas av hästen. Det måste vara kommandon som du inte sedan gör av misstag. För tänk om du till exempel lärt hästen att sträcka fram ett ben på kommando och så råkar du ge kommandot av misstag när någon står framför hästen!

Jag tycker det är ok att lära in lite skojiga tricks, men man måste tänka igenom det noga så att risken för att det går fel är minimal.
Lycka till!

Tack, väldigt genomtänkt låter så självklart när man läser det, någonstans där får jag väl börja!
Fem minuters tankearbete uppväger oftast många timmars arbete genom att korrigera det som blev fel, i bästa fall...!
/Johan

Blev något fel i meningsbyggandet (synthax error) :eek: i sista meningen, hoppas ni förstår vad jag menar!
/johan

Tusen tack till alla ni som svarat på denna tråden ni har fått mej att inse vissa saker...Ni har förmodligen hjälpt både mej och hästen att undvika en del tråkigheter...sen har jag en annan fråga liten detalj bara, kanske ska starta en tråd?
Är det svårt att lära hästen stegra på kommandon? Medför det någon extra stor skaderisk?

Har en vän som gjort det med sin häst. Har du bra kommunikation med din häst, så varför inte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 012
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka