Passform på CO hjälmar?

Centaur

Trådstartare
Har en CO Wellington och den är snygg men jag ser ju knapt något med den eftersom den är så djup. :p

Den går liksom för långt ned på huvudet?? :confused:

Är det meningen att de skall sitta så?

Sv: Passform på CO hjälmar?

Det gör den på mig oxå. Min Wellington är visserligen 1 storlek förstor (tror jag, tänker iaf testa en mindre om jag köper ny) men min J3:a är oxå ganska djup. Men på andra ser Wellingtonen inte lika djup ut (alltid). Så det beror nog på ens huvud även om de nog generellt är rätt djupa :)

Mitt största problem är håret, jag vill helst ha det i en knut i stallet men det funkar riktigt dåligt i spec WC :p

Beror på vad man har för huvudform tror jag :)
Mina sitter helt perfekt, har två wellington och en ayr8. Men vet en kompis som den sitter för högt på och ser helt sjukt ut!
Jag har donut under hjälmen och min sitter ändå ganska djupt :)

Jag kan inte ens ha min vanliga fläta... :p Får ha en låg/lös tofs.

Det stör mig att jag inte har fri sikt, måste böja huvudet bakåt för att se ordentligt framåt. Inte så farligt så länge jag rider på banan, men brukar oftast skritta ut efteråt och då känns det bra att ha koll på omgivningen.

Det kan nog ha med huvudformen att göra, men mina andra hjälmar har inte varit nere i ögonen på mig? Nu använder jag nästan bara min fula Lamicell hjälm som dessutom är svart (hemskt! :p ), vilket säger en del om hur obekväm jag tycker CO'n är haha. ;)

Är alla deras modeller lika djupa?

Haha :D

Jag undviker att ha min WC om jag rider andra hästar än min egen, då tar jag J3:an som jag upplever som mindre djup. Det som stör mig mest är på marken dock, jag vill ha ordentligt med uppsikt över hästen vid sidan och jag ser liksom inte "snett uppåt" för skärmen. Men då tror jag som sagt att min WC är en storlek för stor oxå.

Fast jag gissar att en svart fälttävlanshjälm ändå inte hjälper dig :D

I övrigt älskar jag båda hjälmarna! Kan rida ett hårt pass en stekhet sommardag och vara helt genomsvettig men har inte det minsta ont av hjälmarna. Annars får jag lätt ont i huvudet, så skönt att slippa! Dessutom känns de säkra och rejäla :)

Fläta funkar för mig faktiskt. Förutom att mitt hår inte går att fläta torrt och flätan knappt håller ihop en hel dag :D

Jag har en WC och tycker att den sitter precis lagom högt. Brukar ha håret i fläta.

Såhär ser det ut. (Kass sits skyller jag på den rejäla gravidmagen :p )
166809_10150148037211102_598856101_8064882_8341325_n.jpg

Jag ska försöka ta en bild med donut under, har inte Wellingtonen hemma men här är bild med den och ayr8.
Jag tycker om när de går lite längre ner, tycker inte om när de sitter uppepå huvudet.
boost_180971436.jpg

fabb_168449113.jpg

Men som sagt ska försöka få någon bild när jag tagit hem den hjälmen ;)

Nej det är den inte. Den ena sitter som gjort för mig, den andra trycker lite här och var oavsett storlekar jag provar.

den o JW hjälmarna är väldigt mjuka i stoppningen vilket gör att de töjer sig ca en storlek efter lite användning. Så köper ni dem hjälparna så tänk att den ska sitta hårt som möjligt utan att ni känner obehag så att säga. Annars kommer den bli för stor

Det är ju det som är så svårt att veta på förhand tycker jag! Man märker liksom inte om det är för hårt förrän man använt hjälmen, och helst ett tag så den format sig lite. Klämmer den fortf är det ju för liten men då är det ju helkört att byta :p

Så jag körde en chansning och köpte min billigt av en vän (som efter ett par ridturen upptäckt att den var en strl fö stor) och den är helt ok, sitter kvar bra o så. Men jag ska testa en mindre nästa gång. J3:an är en strl mindre och sitter bättre, vet dock inte om det skiljer mycket på dem?

när man håller bägge i handen är det väldigt lite som skiljer, en logga o några snören..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag läser till sadelmakare men eftersom jag är helt ovetandes om vad som är modernt och vad som går hem hos hästfolk idag behöver...
Svar
12
· Visningar
1 470
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 493
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 966
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka