passande hundras

Sv: passande hundras

De håller sig gärna inomhus på vintern, men man får klä på dem då man ska ut på promenad, sparkdräkt eller babyskjorta fungerar bra.
Och precis som Bebben skrev så är ju de flesta renrasiga hundar ganska dyra beroende på hur man ser det. Men de är inte dyrare i förhållande till andra raser, du kan få en valp för 8 till 10000 med bra stamtavla och efter meriterade, fina föräldrar.
 
Sv: passande hundras

Tink skrev:
De håller sig gärna inomhus på vintern, men man får klä på dem då man ska ut på promenad, sparkdräkt eller babyskjorta fungerar bra.

Nu kan det såklart finnas undantag, men rent generellt, räcker det verkligen?
Med tanke på att min DP knallar runt på vintern för det mesta iklädd antingen fleeseoverall eller en ordentligt fodrad vinteroverall.
 
Sv: passande hundras

escodobe skrev:
Kan det bero på att dansksvensk gårdshund INTE är en terrier:idea:
Intressant !!
De kallas ju dessutom för skåne terrier:confused:
kan du utveckla det ??
 
Sv: passande hundras

Bebben skrev:
Alla renrasiga hundar är relativt dyra numera. Mellan 7-14 000 kr ungefär. Man får liksom räkna med att lägga ut så mycket pengar, om man vill ha en bra hund med stamtavla och släktingar som är kollade för sjukdomar.

En bra idé är också att bo ihop ett tag innan ni skaffar hund ihop. Alldeles för många unga par köper valp direkt, och bråkar sen om hunden när det tar slut. Alternativt inte orkar med, för det var inte som dom hade tänkt sig med den söta valpen..

Håller med, sen kan det vara en bra idé att komma överens om att den ena i förhållandet som har störst intresse skriver sig som ägare och tar ansvaret om ngt skulle gå snett.
 
Sv: passande hundras

Precis, det är en fördel. Jag skriver inte så för att jag tror att trådskaparen och hennes pojkvän ska göra slut så fort dom blir sambos, men jag känner så många uppfödare som fått tillbaka valpar eller där dom blivit omplacerade direkt av ägarna. Och det just för att folk är för snabba med att skaffa valp när dom flyttat ihop, och sen tar det slut eller så orkar den ene parten inte med hundintresset längre och den andra har inte all tid osv osv i all oändlighet..

Precis som med barn så borde man faktiskt vänta en bit in i förhållandet och sambolivet med att skaffa hund ihop. Om den ene hade djur med sig in i förhållandet är det en annan sak, då är det redan bara dens djur och dens ansvar. Och således följer även dom djuren med samma människa ut ur förhållandet om det blir så.

Jag och sambon har 3 djur hemma. Det är våra djur, men i grund och botten mina. Jag har köpt dom, jag betalar för dom och jag står som ägare på hunden. Tar det slut mellan oss så flyttar djuren med mig, för det är jag som är intresserad av att ha dom. Nästa hund som införskaffas blir det samma sak med, trots att sambon också vill skaffa en till osv.
 
Sv: passande hundras

Ferrari skrev:
Pinscher?

En mellanstor, aktiv sällskapshund...

Med betoning på aktiv. Det är krävande att få en pincher så pass lydig att den kan "följa med över allt", det finns få saker som är så roliga som småvilt.
De blir dessutom lätt uttråkade och om ingen annan hittar på något roligt, så hittar man på något själv. Vilket kanske inte alltid är så uppskattat.
 
Sv: passande hundras

caos skrev:
Intressant !!
De kallas ju dessutom för skåne terrier:confused:
kan du utveckla det ??
Den ingår inte i terriergruppen.
Har frö mig att den ligger mer åt pincherhållet.
Tror den fått smeknamnet eftersom den påmineer om jackrusseln

Men det är inte ovanligt, tibetiansk terrier + spaniel är inte heller terreiers/spaniels. Men de döptes till det de likande mest när de kom hit till väst
 
Sv: passande hundras

*KL*

Min vovve är 50% B. Sennen och 50% N. Foundland. En helt underbar blandning som har gett oss en trygg och lugn hund som man kan ha med överallt.
Pälsvården är inte det minsta jobbig.... borstar ett par ggr i veckan och han verkar faktiskt inte bli så stor. Fäller en hel del dock.
 
Sv: passande hundras

Jag vet en hunsras som som är glada, aktiva, lättlärda, brukar hålla sig nära husse/matte, ingen stor jaktinstikt och finns i fyra olika stolekar fast den är vell inte nån av dom mer poppis hundarna kland yngre en PUDEL.

Kram
 
Sv: passande hundras

*knapplån*

Jag önskar att vissa kunde läsa TS önskningar och sluta rekomendera sin ras bara för att man älskar just sin INDIVID av en ras...

/ Inte riktat till någon speciell förutom den/de som känner att dom tar åt sig..
 
Sv: passande hundras

Nu handlade det ju inte om om vi va redo eller inte att skaffa valp, utan vilken ras som skulle passa! För övrigt har jag haft många valpar innan, av olika raser, så vet mycket väl vad det innebär.

Nu vill jag inte ha något tjafs om man ska ha renras eller inte, det finns det andra trådar för..
MEN jag vill väldigt gärna ha en blandras, mellan två raser.


Websters Girl: Din hund låter väldigt mysig! Är den inte jättestor?
 
Sv: passande hundras

Men du får du nog ta och chansa på första bästa blandras du hittar då som passar dina önskemål. För det är stört omöjligt för någon här att sia om vad som kan bli en bra korsning, då man inte har en aning om vad valparna kan ärva eller hur dom kan bli som vuxna.

Vill du chansa, så köp dig en blandras och hoppas på det bästa. Men du kan inte be om råd om lämpliga raser då..
 
Sv: passande hundras

Vi hade för övrigt en blandraskull hemma förut, som vi tog hand om åt en annan person.

Pappan var Scabrador och mamman var Engelsk Bulldogg. 3 raser i valparna alltså. Den ena är världens underbaraste tjej och har alltid varit, och den andra försökte bita ihjäl sin matte när hon sade åt honom. Dom såg helt olika ut, och hade så olika egenskaper så att man inte kunde tro att dom ens var släkt 4 generationer längre bak.

Så pålitlig är blandrasaveln alltså.
 
Sv: passande hundras

Han är bara sju månader gammal, men han väger "bara" 30 kg och är i höjd med en schäfer ungefär. Han växer lite till men vi hade ju med i beräkningarna att han kunde ha blivit betydligt större. Hans mamma var renrasig N. Foundland och han var lite för rasen så det är kanske därför han är ganska liten. Hans pappa träffade jag inte men han var också renrasig.

Vi har verkligen fått den bästa hund man kunnat tänka sig. Han är iof en stor personlighet men lugn och godmodighet är ju egenskaper hos båda raserna.

Nästa gång blir det dock en renrasig B. Sennen.
 
Sv: passande hundras

Du kan nog räkna med att han har växt klart på höjden om ca 2 månader! Dom flesta storvuxna raserna växer allt på höjden fram tills 8-9 mån ålder, och sen blir det mest på bredden efter det. Och någon cm till på manken kanske..

Min GD stannade på höjden som 11 månaders, men då växte hon bara 2 cm sen hon var 8 mån gammal också. Däremot ökade hon i bredd och utseende i kroppen hela tiden fram till hon blev ca 18 mån gammal.
 
Sv: passande hundras

Ja, jag har hört att han ska växa i ca. två månader till! Vi hoppas ju att han ska växa en bra bit till men han blir nog inte så stor och det finns ju mkt fördelar med det också.
På bredden har han säkert en lång bit kvar för han är rätt så tanig. Vet inte om det har att göra med att han var sjuk den första månaden hemma hos oss och inte åt så mkt.

Tack för infot förresten. Jag har frågat innan här om valparnas växtfaser, men fick inte mkt till svar.
 
Sv: passande hundras

Ja, det finns ju fördelar med det också såklart, men inte alltid så kul om man gått och väntat på en stooooor hund kanske :D

Det är lite roligare med den här rasen som jag har nu, för han blir klar på bredden mycket tidigare också. Då slipper man vänta i 2 år på att han ska se vuxen ut i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 284
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 478
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp