passande hundras

Lycanthrope

Trådstartare
jag och pojken ska flytta ihop efter sommaren och vi ska bli med vovve
vi kommer vara hemma mycket, särskilt i början, så en valp vore ju trevligt. men vad för ras passar oss och det vi söker?

en gosig sällskapshund, som gärna följer med till stallet.
inte på tok för krävande, men inte mesig heller :angel:
inte pytteliten, inte bautastor..
o så ska den vara söt :angel:
lägg gärna in bild på förslag..


tackar :love:
 
Sv: passande hundras

Staffordshire Bullterrier kanske?
Min är 40 cm i mankhöjd (perfekt i knäet!) och väger 17 kg.
Han är med mig i stallet varje dag, lättskött päls, hemskt söt är han oxå! Inget slår ett par staffeögon! :love:

1zbcaid.gif
 
Sv: passande hundras

Jag har en Dansk/svensk gårdshund.
som är med i stallet varje dag, följer med när jag rider.
glad, sprallig, lättlärd.
Trivs med både hästarna och katterna.
Trevlig att ha att göra med, med risk för att få hela "terrier Sverige" på mig så får jag väl ändå faktiskt säga att några terrier fasoner har hon inte utan är lagom mild i sättet.:love: :love: :love:
EN UNDERBAR RAS
 
Sv: passande hundras

Det är helt klart urläckra hundar, och ögonen e jättefina :love:

men tyvärr.. delvis orkar jag nog inte ta skit från folk som är emot rasen. det är kanske en dålig anledning.. men det är ju så många som tycker de är monster :mad:
 
Sv: passande hundras

En blandras går väldigt bra också :)

pojkvännen är sugen på rottis/doberman, kan det vara något?? :crazy: :)
 
Sv: passande hundras

Med tanke på att du vill ha en gosig sällskapshund som gärna följer med till stallet så är nog en rottis eller dobbe inte en passande hund.

Sen ville du inte ha en krävande och och inte liten eller bautastor. Var passar en dobbe eller rottis in i detta? Både krävande och stor! :)
 
Sv: passande hundras

Iofs :angel:

men va ska jag ha för vovve då :o
den får gärna vara hyfsat stor, bara inte sankt bernard typ :P
när jag letar på vovve tex, på sällskapshundar kommer det bara upp massa små golvmoppar :angel:
 
Sv: passande hundras

Vad sägs om en långhårig tax, normalstor? :idea: Det är inte lika mkt jakt i dem som det är i sträv- och korthåriga. I en tax får du otroligt mkt hund i litet format, och en mkt trevlig familjemedlem. Trots sin ringa storlek är den uthållig och aktiv. ;)
 
Sv: passande hundras

caos skrev:
Jag har en Dansk/svensk gårdshund.
som är med i stallet varje dag, följer med när jag rider.
glad, sprallig, lättlärd.
Trivs med både hästarna och katterna.
Trevlig att ha att göra med, med risk för att få hela "terrier Sverige" på mig så får jag väl ändå faktiskt säga att några terrier fasoner har hon inte utan är lagom mild i sättet.:love: :love: :love:
EN UNDERBAR RAS

Kan det bero på att dansksvensk gårdshund INTE är en terrier:idea:
 
Sv: passande hundras

både doberman och rottweiler(och bladnraser därimellan) är väldigt krävande. RÄkna med att lägag ner unger fär lika mycket träning å motion på den som en häst.

Ska hunden med till stallet skulle jag rekomendera en utan mkt vakt, å en ras som har lätt att umgås med andra hundar. Stor jakt/viltlust kan åxså bli besvärligt, om man ill ha hunden lös utan 100%upsikt

Storpudel, bearded collie kanske?
 
Sv: passande hundras

Nu tänker jag vara som alla andra och "rekomenderar" min ras :angel: hehe,en schäfer:love:

Fast den motsätter ju allt du inte vill ha hos en hund,den är ganska så krävande,det beror ju givetvis på vilken "typ" av schäfer du väljer...en riktigt bruksschäfer är nog inget att ha om man vill ha sällskapshund..:angel:

visserligen så är min gamla gubbe ganska mkt "sällskap"..( han är 50% bruks och 50% utställning..men ser ut och "är" mer åt brukshållet )
MEN jag tränar ganska mkt med han,såsom lydnad spårning mm..men det gör jag mer för att det är kul att jobba med han på "vår" nivå..:D

hmm men om jag NU ska vara realistisk och tänka ut en ras som passar dig/er...hmmmmmm *tänker*

jag får återkomma strax när jag tänkt ut ngt:idea:

slänger in en bild på min gubbe iaf:smirk:
P1010011.jpg

P1010373.jpg
 
Sv: passande hundras

Kanske en chinese crested?
Pigga och alerta hundar i lagom storlek, väldigt sociala och sällskapliga. Antingen en hairless eller en powder puff beroende på vad du tycker är finast och mest praktiskt.
http://www.ccclub.se/

Googlade på lite bilder:

Powder Puff
155.jpg


Hairless
CRESTED1.jpg
 
Sv: passande hundras

De är vrålsöta, men fryser inte d hårlösa på vintern? och de kostar väl ganska mycket..?
 
Sv: passande hundras

En bearded collie hade vart shyst, det är tuffa härliga hundar :D
men pälsen.. den blir väl smutsig :O det är lite väl mycket päls :/
 
Sv: passande hundras

vad kräsen du är! :p

Nej det är kanske bra att veta vad man ger sig in på.
jag trodde jag hade koll på hur det var att ha en sådan här ras som folkhar väldigt mycket fördomar om.
Men det var visst extremare än vad jag trodde. Ibland blir man grinfärdig av folks dumheter men dom vet lixom inte vad dom missar! Jaja, bara att låta rinna av och gå hem och krama mysgrisen och vara glad för att jag har en sådan underbar hund.
 
Sv: passande hundras

Alla renrasiga hundar är relativt dyra numera. Mellan 7-14 000 kr ungefär. Man får liksom räkna med att lägga ut så mycket pengar, om man vill ha en bra hund med stamtavla och släktingar som är kollade för sjukdomar.

En bra idé är också att bo ihop ett tag innan ni skaffar hund ihop. Alldeles för många unga par köper valp direkt, och bråkar sen om hunden när det tar slut. Alternativt inte orkar med, för det var inte som dom hade tänkt sig med den söta valpen..
 
Sv: passande hundras

En Engelsk Springer Spaniel kanske?? Jag är supernöjd med min!! Kräver inte alltför mycket, en perfekt familjehund, glad och snäll, lättlärd och lyhörd!! Viskar, så inte alla uppfödare ska höra: Jag klipper bort en massa päls, bl a fanorna på benen, för att han ska kunna vara med i stallet utan att dra med sig halva stallet hem!:cool:
http://www.springerklubben.org/
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 284
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 479
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp