Sv: Passande gångarts hingst
kl
Efter att ha läst om ditt sto och mamman så skulle jag ev kika på en hingst som
Floricello.
Dvs en hingst i uppförsbacke med en stark överlinje. Med ett gott temp.
F har en mkt stark överlinje, bra front och välmusklad länd, ska ha mkt trevligt temperment och fick som jag uppfattade det mkt goda vitsord av testryttarna.
Han bär på prestationsstarkt blod och ska komma ur ett mkt gott möderne.
Ampere kan mkt väl vara intressant, där får du starka bakben, under magen och han tycks också komma ur ett starkt möderne.
Sen gällande övrigt här om treårstest eller ej, ja det blir bara tröttsamt. Mammahäst har gått MSV C än så länge och då med dödlig ryttare. Många hästar i Sverige har ju knappt plac i LB så MSV får vi väl ändå ta som att det finns en viss ridbarhet i märren? Hon klarar tävlingsmiljön dessutom och ja det önskar jag mer än ett klass I på treårs.
Sen är det utländskt möderne.
Att tänka på med flera gångartshingstar idag är att många är inåttåade så har ditt sto samma avvikelse så skulle jag tänka mig för.
När det kommer till längden på ryggen så skulle jag inte bry mig så mkt om det, hellre lite längd än en för kort rygg. Men det är min personliga åsikt. Så en hingst med normalrygg skulle jag absolut våga använda bara den är stark.
Stammässigt skulle jag också isf dessutom kolla på hingst med lite kvickare bakben.
Fast det är väl aldrig fel med riktigt bra bakben?
Egentligen ska man ju använda en beprövad hingst på obeprövat sto så Floricello är väl kanske inte helt rätt så sett inte heller Ampere, men det är iallfall hingstar jag skulle våga chansa på iom deras mödernen.
Florencio är som tidigare nämnt en intressant hingst, får ni sto får ni det spännande med hingstval sen iom att hon kommer bära på bla Florestan, Weltmeyer, Donnerhall och Rubinstein.
Vi har flera hingstar med Donnerhallblod i men de kommer lite väl nära om du använder dem..
Just det,
Blue Hors Zack kanske kan vara ngt? Han verkar lämna god typ, välbalanserade ungar till tusen, storlek och stark överlinje. Hans ungar imponerade stort i Herning och jag läste i ridsport nu att de tyckte att Schufro skulle passa ypperligt på Zack-ston.