Passande gångarts hingst

Sv: Passande gångarts hingst

Nej, men man kan heller inte förutsätta att det inte finns meriter eller fler avkommor. Vare sig det finns meriter eller inte så syns de inte i blup. Så det handlar mindre om att mödernet är omeriterat än att mödernet är okänt (i betydelsen okänt vilka syskon och vilka meriter det finns på mödernet).

Ehh, är det någon som har förutsatt/påstått att det inte finns meriter på mödernet? Tvärtom så har jag frågat flera gånger efter meriter och bett TS att ta reda på mer om stostammen eftersom sådana fakta kan öka chanserna att välja 'rätt' hingst (alternativt; om man letar men ändå inte hittar nåt positivt, avstå från betäckning). Svårt att välja hingst på premisser som 'hon har säkert meriter bakåt i stammen'. Ok, vilken sorts meriter? I vilken gren, vilken nivå? Faktum kvarstår, man vet fortfarande inte vilka svagheter och styrkor som finns. Så visst man kan förutsätta att det finns massor av meriter, men vad hjälper det TS i sitt hingstval?

Hade tänkt svara men blir mörkrädd av tonen i denna tråd. Att förutsätta att allt som inte är bevisat bra är dåligt känns inte rättvis. Och att dra upp gamla trådar om nån häst som inte vill galopperade etc blir bara pinsamt.

Till TS : leta råd någon annanstans. Lycka till!

Benen är bra, hon är något utåt tåad. Min är fotfarande överbyggd och hon är liten, 159cm. Jag upplever inte att mamman har lång rygg men hon är en aning över byggd och lite låg i fram. Men hon har otroligt lätt för samling!

Ang prestationer så är min mamma importerad som 2 åring så sto stammen vet jag inget om, uppfödaren till min vet inte heller hon något om det.
Men efter allt tjat om bild ska jag minsan ta en och lägga ut så Flitteti kan hitta mer saker att gnälla på....

När jag köpte min häst ingick det i köpet att uppfödaren ska ha första fölet därför vill jag inte vänta flera år.

Senast ändrad:

Det behöver du absolut inte förtydliga, jag är ingen nybörjare.
Men lång är ditt eget antagande o tycke då mao.

Senast ändrad:

Hade tänkt svara men blir mörkrädd av tonen i denna tråd. Att förutsätta att allt som inte är bevisat bra är dåligt känns inte rättvis. Och att dra upp gamla trådar om nån häst som inte vill galopperade etc blir bara pinsamt.

Till TS : leta råd någon annanstans. Lycka till!

:bow:
Visst är det tråkigt när det används en sån ton.

Men om uppfödaren skall ha första fölet, ska hon inte välja hingst då, eller iaf vara delaktig? Ska du eller hon stå som uppfödare på fölet?

Jag tycker nog de (Filippeti) har gått onödigt hårt åt dig, jag tror visst ditt sto kan ha i avel att göra.
Men jag håller med om att det är svårt att ge tips om du inte specificerar mer styrkor/svagheter och vad du vill förstärka/undvika, hos ditt eget sto men även hos mamman om du nu har mer koll på henne efetrsom din inte gjort så mycket.

Vad vill du personligen ha ut av avkomman, en trevlig ridhäst för upp till Msv klass, en gångartskanon eller en häst med mycket talang för samling för högre klasser?

Prioriterar du flashiga rörelser, naturlig lösgjordet, starka bakben, "power" eller mer "gung" och mjukhet?

Åh vilket bra inlägg, skönt med lite balans :bow:.

Men om uppfödaren skall ha första fölet, ska hon inte välja hingst då, eller iaf vara delaktig? Ska du eller hon stå som uppfödare på fölet?

Jag tycker nog de (Filippeti) har gått onödigt hårt åt dig, jag tror visst ditt sto kan ha i avel att göra.
Men jag håller med om att det är svårt att ge tips om du inte specificerar mer styrkor/svagheter och vad du vill förstärka/undvika, hos ditt eget sto men även hos mamman om du nu har mer koll på henne efetrsom din inte gjort så mycket.

Vad vill du personligen ha ut av avkomman, en trevlig ridhäst för upp till Msv klass, en gångartskanon eller en häst med mycket talang för samling för högre klasser?

Prioriterar du flashiga rörelser, naturlig lösgjordet, starka bakben, "power" eller mer "gung" och mjukhet?

Delvis knapplån, till alla er som skrivit att jag är för hård och har "dömt ut" TS sto för avel.

Visa mig gärna var jag har skrivit att TS sto är olämplig att avla på. Jag tycker rent generellt att det är olämpligt att avla på ett sto som är outvecklat, men det kan jag givetvis inte avgöra om TS sto är, eftersom jag inte är synsk. Däremot så verkar hon själv tycka att stoet är outvecklat för sin ålder (eftersom hon vet redan nu att hästen inte kommer vara klar att gå ett treårstest som är anpassat för att "normalutvecklade" treåringar ska kunna gå det).

Jag har hela tiden skrivit att det behövs mer fakta för att kunna göra ett kvalificerat hingstval. För min del så får hon gärna betäcka stoet hur många gånger hon vill, men med de fakta som finns i den här tråden tycker inte jag att det går att avgöra om stoet har något att tillföra i avel eller inte. Anser ni andra att ni är skickliga nog att avgöra det och dessutom kunna ge kvalificerade förslag på hingstar så är det väl bara att sätta igång att ge tips :)

@ann80: Som jag skrev så bedömde AVNs exteriördomare att Bocelli har matt rygg. Vad som menas med "matt" beskrev jag i ett tidigare inlägg (det inkluderar ofta att ryggen är sänkt samt mer eller mindre lång). Bäst att påpeka igen att jag för övrigt tycker att hingsten är trevlig. Länkar till bilder på Bocelli så kanske du själv kan ana varför han bedömdes ha "matt" rygg: http://dressyrsnack.files.wordpress.com/2011/06/bochelli.jpg?w=490
En bild till:
http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_394122/cf_100581/RoseMattiesen_Bocelli.jpg

*KL*

Jag tycker inte att Flippeti hoppat på Ts däremot försökt få fram vad stostammensamt stoet har för extriör och att det är bra att visa sin häst för att kunna använda kritiken som vägledning till stoet .

Dock har inte ts heller varit till hjälp för att lägga fram extriörpoängen/kritik på stoets mamma .

Så hjälpa till med hingstval blir ju därmed svårt ?

Mia

Nej, du har inte bokstavligen gjort det, men du har i mina ögon en onödigt nedlåtande ton.

Tack, men snälla, ge dej, du behöver inte visa mej hur han ser ut eller förklara. Och om du tycker han är trevlig eller ej är inte intressant öht utan det är ditt eget tydliga expertutlåtande som jag ställer mej mycket frågande till. Du har en mycket tråkig översittarattityd som säjer mer om dej och jag är inte intresserad av att diskutera det med dej mer.

Men du, du tycker inte att du själv är nedlåtande och har en tråkig attityd?

Om du nu visste vad "matt rygg" betyder så hade du ju inte behövt fråga var jag fick det ifrån? Är det översitteri att säga att jag tycker att det inte finns tillräckligt med fakta om stoet för att ge tips på hingstar? Jag tipsade TS om att hon skulle få bättre råd om hon gav mer info om stoet. På vilket sätt är det nedlåtande? Sen att hon uppenbarligen inte ens vill dela med sig av de få fakta hon har är inte mitt problem, men jag trodde i min enfald att hon faktiskt ville ha råd eftersom hon startade tråden. Men nu lägger jag inte mer tid på sånt här larv, har redan gett detta för mycket tid.

Ge lite hingstförslag till TS istället för att hacka på mina inlägg. Var lite konstruktiv. Det ska bli intressant och kanske lärorikt att se vad en expert som du ger för förslag.

kl
Efter att ha läst om ditt sto och mamman så skulle jag ev kika på en hingst som Floricello.
Dvs en hingst i uppförsbacke med en stark överlinje. Med ett gott temp.

F har en mkt stark överlinje, bra front och välmusklad länd, ska ha mkt trevligt temperment och fick som jag uppfattade det mkt goda vitsord av testryttarna.

Han bär på prestationsstarkt blod och ska komma ur ett mkt gott möderne.

Ampere kan mkt väl vara intressant, där får du starka bakben, under magen och han tycks också komma ur ett starkt möderne.

Sen gällande övrigt här om treårstest eller ej, ja det blir bara tröttsamt. Mammahäst har gått MSV C än så länge och då med dödlig ryttare. Många hästar i Sverige har ju knappt plac i LB så MSV får vi väl ändå ta som att det finns en viss ridbarhet i märren? Hon klarar tävlingsmiljön dessutom och ja det önskar jag mer än ett klass I på treårs.

Sen är det utländskt möderne.

Att tänka på med flera gångartshingstar idag är att många är inåttåade så har ditt sto samma avvikelse så skulle jag tänka mig för.
När det kommer till längden på ryggen så skulle jag inte bry mig så mkt om det, hellre lite längd än en för kort rygg. Men det är min personliga åsikt. Så en hingst med normalrygg skulle jag absolut våga använda bara den är stark.

Stammässigt skulle jag också isf dessutom kolla på hingst med lite kvickare bakben.

Fast det är väl aldrig fel med riktigt bra bakben?:D

Egentligen ska man ju använda en beprövad hingst på obeprövat sto så Floricello är väl kanske inte helt rätt så sett inte heller Ampere, men det är iallfall hingstar jag skulle våga chansa på iom deras mödernen.:)

Florencio är som tidigare nämnt en intressant hingst, får ni sto får ni det spännande med hingstval sen iom att hon kommer bära på bla Florestan, Weltmeyer, Donnerhall och Rubinstein.:D
Vi har flera hingstar med Donnerhallblod i men de kommer lite väl nära om du använder dem..

Just det, Blue Hors Zack kanske kan vara ngt? Han verkar lämna god typ, välbalanserade ungar till tusen, storlek och stark överlinje. Hans ungar imponerade stort i Herning och jag läste i ridsport nu att de tyckte att Schufro skulle passa ypperligt på Zack-ston.

Senast ändrad:

Men du, du tycker inte att du själv är nedlåtande och har en tråkig attityd?

Om du nu visste vad "matt rygg" betyder så hade du ju inte behövt fråga var jag fick det ifrån? Är det översitteri att säga att jag tycker att det inte finns tillräckligt med fakta om stoet för att ge tips på hingstar? Jag tipsade TS om att hon skulle få bättre råd om hon gav mer info om stoet. På vilket sätt är det nedlåtande? Sen att hon uppenbarligen inte ens vill dela med sig av de få fakta hon har är inte mitt problem, men jag trodde i min enfald att hon faktiskt ville ha råd eftersom hon startade tråden. Men nu lägger jag inte mer tid på sånt här larv, har redan gett detta för mycket tid.

Ge lite hingstförslag till TS istället för att hacka på mina inlägg. Var lite konstruktiv. Det ska bli intressant och kanske lärorikt att se vad en expert som du ger för förslag.

Jag läste hela tråden nu och som jag uppfattar det låter det som att du försöker få det till att märren inte har i avel att göra och det främst baserat på att de inte gått unghästtest. Jag tycker också att tonen är lite trist.

Sen var det ngn annan här som inte fattat att det är importmöderne och började ojja sig över att det inte fanns resultat eller avkommor.

knapplån

Först
TS du bör ta redan på mer om mödernet, det ska man göra även om det är ett importerat sto. Bara för att ett sto är importerat är inte med automatik ett sto med meriterat möderne...
Jag tycker att det är jättekonstigt att man inte kollar det när man köper ett importsto - varför vill man inte veta? Struntar man bara i det?

Generellt brukar man säga att ju mindre man vet om stoet (i det här fallet ovisade och frågetecken kring stamen) ju mer måste man veta om hingsten.
Alltså ska man välja en avkommebedömd hingst (elit, A eller motsvarande om det är en seminimport) och ingen unghingst.

I ditt fall - en högställd, stor hingst med bra rygglinje, bra ridbarhet och korrekt i sina ben som är avkommebedömd.
Men det är svårt att ge råd med din knapphändiga information, bättre bild behövs också.

Senast ändrad:

Jag har letat på lite mer om mödernet till ditt sto. Mormors helsyster är ett statspremiesto som har lämnat en godkänd hingst. Mormoder Lara hittade jag inget om alls, men mormors-mor är också ett stadspremiesto.

Vad intressant! hur hittade du den infon?

Om jag hade importerat stoet själv hade jag nog frågat mer om mödrenet men min hästs uppfödare är mer av principen - den gillar jag, den tar vi! och samma när hon väljer hingst till betäckning. Dock har hon mycket gott öga för hästar och brukar lyckas med sina kombinationer.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix