passande däckel

Dorinda

Trådstartare
Jag har lite problem med min sele. Alla(som jag provat) däcklar är så tajta i vidden, dom ligger inte alls bra på min jättebreda häst utan hamnar högt upp ovanför hästen. Finns dom inte i olika vidder? och i såfall vart?

Senast ändrad:
Sv: passande däckel

Svårt att förstå riktigt hur du menar. Är det till en bröstsele eller loksele? Är det bara ett däckel du ska ha eller är det en hel sele? Har du provat ett däckel med båge?

Det är till en bröstsele (hööks finsele). Dom med båge fungerar ju men är inte så tjusiga till övrig utrustning.
Selen är jag i övrigt nöjd med så lättast vore ju om jag kunde köpa till en lös däckel och behålla bröstan och bakselen.

Jag kanske får ta en bild på hästen med selen på då det är svårt att förklara, men däckeln sitter liksom "ovanpå" hästen, och kommer inte ner ordentligt.
Jag har aldrig haft det problemet på någon annan häst så blev lite ställd när den inte passar.

Jag förstår precis ditt problem, är själv ägare till en häst modell köksbord. ;)

Nu har jag en bågdäckel (loksele) men när det sedan blir dax att köpa bröstsele så har man ju det problemet. Vad jag funderat på är om det inte går att böja ut den på ngt sätt...?

Jag tror att jag hajar nu:D
Till mitt varmblod var jag tvungen att ha en loksele på. Inget annat passade, då han hade en hög manke som blivit "bränd" av en sadel.

Det är svårt det där. Kan man kanske be en sadelmakare kolla om h*n kan fixa en lösning?

Vissa däcklar är smalare och andra vidare, även om de inte anges i olika vidder som sadlar gör. En som är ganska vid och brukar ligga bra på bredare hästar är t.ex. Zilco Tedex.

jag har ideal på min nordis modell "köksbord" Den ligger precis still, men spänner jag inte hårt så glider den när skakeln spänns fast på e sida. Lätt farligt :)

jag kan tex inte ha tömkörningsgjordar på honom med järndäckel (typ globus etc) Utan får använda min gamla tärnsjö-tömkörningsgjord med läderputor. Den ligger.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 822
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar