Melisen
Trådstartare
Vilka länder har många fler barn per familj men är i övrigt jämförbara med Sverige?
Jag hade inte länder som är i övrigt jämförbara med sverige i åtanke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka länder har många fler barn per familj men är i övrigt jämförbara med Sverige?
Är barnflicka positivt menar du? På vilka sätt? Ser du inga nackdelar (i fråga om anknytning och trygghet) med att ha barnflicka?
Massa nackdelar men som jag skrivit innan tror jag mer på att barnen får lära känna en ny person I sin trygga hemmiljö än väldigt många i en dagismiljö.
Det undrar jag också över, när jag var barnflicka pratade jag med en annan aupair som var inne på sitt sjunde år, hon menade att hon läst en studie från England (tror jag) om att dessa barn senare i livet hade problem i relationer att knyta an då dem var vana som små barn att viktiga personer i deras miljö plötsligt bara försvann och ersattes med en ny.
Mitt aupairbarn var 2månader när jag började och över året när jag lämnade, det var hjärtskärande hur han reagerade
Jag har inte letat upp källan eller läst vidare om ämnet utan detta var bara ett tillägg i en pratstund på franska för 8år sedan.
Ja precis ny = otrygg välkänd = tryggJag har två barn i förskola och jag förstår inte alls varför du beskriver miljön som otrygg. Ny = otrygg? Jag tror för min del att de riktigt farliga och otrygga miljöerna är just hemma.
Ja precis ny = otrygg välkänd = trygg
Från barnens håll så kan jag inte se hur det skulle vara negativt, finns ju öppna förskolan om man vill träffa andra barn och föräldrar, samt lekparker.
Jag gick själv aldrig på dagis och inte mina syskon heller, dock gick vi alla på lekis vid 6 års ålder. Något som märktes extremt tydligt när det var skolstart var vilka som kom från dagis och vilka som kom från att ha varit hemma+lekis. Jag upplevde att dagisbarnen var extremt stökiga och jobbiga
Jag vill helst inte sätta mitt/mina framtida barn på dagis övht, men hur man ska lösa det rent praktiskt så smidigt som möjligt vet jag inte.
Men speglar inte det din inställning snarare än barnets? Mina barn är trygga med mig i vitt skilda miljöer därför att jag visar dem att den är okej! Jag delar inte alls din uppfattning. Dessutom - varför skulle en barnflicka utan utbildning och kunskap vara bättre än en utbildad pedagog?
Ja precis men på dagis är du ju inte där.
Jag blev ganska paff över den här tråden. Menar du att utbildad personal och att lära sig umgänge med andra barn och vuxna skulle vara skadligt? Det låter inte speciellt sunt och väldigt kontrollerande mot barnet. Men visst, jag har varken barn eller är någon expert. Utan jag reagerade bara på hur märkligt det hela lät...
Hur länge tänkte ni passa varandras barn? Jag kanske missförstod någonting.
Ja precis men på dagis är du ju inte där.
Inte bättre än en utbildad pedagog men bättre än hela konceptet dagis. Hade jag kunnat anställa en utbildad pedagog så hade det ju varit toppen. Eller som vi tänker nu, 4 vuxna som känner båda barnen väl och som hjälps åt (dessutom har 2 av oss pedagogiska och utbildningspsykologiska utbildningar och professioner)
Som förskollärare vore drömscenariot att barn inte skulle behöva börja innan tre års ålder. I den bästa av världar skulle förskoletiden kunna fungera bra även innan men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Det är alldeles för stora barngrupper och en ettåring måste försöka knyta an till 3-4 pedagoger samtidigt som den ska umgås/vistas tillsammans med 15 små barn till. Vilken ettåring har ett behov av detta? Lägg till de ständiga sjukdomarna som ofta gör att det fattas ordinarie personal, vilket då gör att ettåringen ska knyta an till vikarier, inte alltid samma heller. Omsättningen på vuxna i verksamheten är ofta orimligt hög.
Varför startade du den här tråden egentligen? Du bad om andras synpunkter, men verkar inte ta till dig alls vad som skrivs.
Att barn ska vara med andra vuxna från extremt tidig ålder är absolut inget jag tror på. MEN om jag skulle behöva/kunna välja mellan dagis eller barnflicka när barnet är 1,5 så hade jag valt barnflicka av tidigare nämnda anledningar.
Om vi talar om att vara hemma vs. dagis kan jag se på mig och sambon. Jag har det mycket lättare socialt och att ta för mig än honom som var hemmabarn.
Dessutom drar jag inte på mig bakterier/virus lika lätt och om jag får dem så blir jag frisk fortare.
Med vår son fanns det som alternativ att jag skulle gå hemma med honom, men jag anser att det hade varit skadligt för honom då dagis kan ge så mycket mer.
Om ni hade haft fler barn tror jag det hela hade varit lämpligare.
Det ni skulle kunna göra är att vänta till två års ålder och låta dem gå 15 tim i veckan, så får ni båda russinen ur kakan och kan då ta en diskussion om hur ert samarbete har fungerat (svårt att se fördelar respektive nackdelar när man är mitt i det)
D
Du väljer slltså en outbildad ung tjej ensam med ditt barn framför en utbildas pedagog i en miljö skapad för ditt barns behov?
För mig är förskola självklar, leka i lokaler gjorda för barnet, social träning och träna på allt möjligt utan föräldrar som är där och petar. Vi 80talister började ofta tidigare än 1,5 år och våra skolresultat var inte sämre?