Passa för körning??

Gabby_Ossi

Trådstartare
har en väldigt snygg D-ponny som jag haft i 1½ år, rör sig bra och hoppar super. men det har helt enkelt inte funkat med ridningen. Och då menar jag inte att han inte har gått tillräckligt bra eller så, jag har överhuvudtaget inte kunnat rida honom utan att någon springer bakom och schasar på :smirk: Iofs har det visad sig att han har haft en massa fysiska prolem med nästan hela högersidan + ryggen, men ska vara bra nu. Dock sitter de här problemen kvar i skallen på honom, och vi vet inte hur länge de kommer att göra det. Men från marken, när man tömkör och longerar är han snäll och går fram. men så fort ryttaren ska bestämma tar det stopp. Vi hade tänkt prova lite horsemanship och så med honom, men om det inte funkar överväger vi att han kanske kan bli körponny.
Vi kan inget om körning, men hur många finns det som kör? Kan det finnas någon som vill låna en Problemponny på foder och köra in och köra med? Vad finns det för grenar i körning? kan hans typ passa för körning? Här finns bilder

Tacksam för svar!!

Sv: Passa för körning??

gå kurs me han o lär er köra för instruktör....det låter som att han kanske har nåt med ryggen lr nåt med tänderna när ryttare sitter upp har ni kollat det?...
ni kan ju alltid köra in han o sen se hur han utvecklas kanse han då funkar bättre i ridningen när han fått muskler självförtroende m.m

Har svårt att tro att någon vill lägga ner hela inkörningsjobbet på en häst man inte vet om den kommer att fungera. Lämna bort den på inkörning till någon som kan, det kostar en del men ni får kanske en ponny som fungerar till någon ting! Viktigt är dok att endast mycket kunniga personer håller på med inkörningen, så dom kan läsa av hästen. Annars är risken stor att det sker en olycka.
/M

Ryggen, kollad och "åtgärdad" han ska vara fysiskt OK nu,
Tänder kollade, vargtänder borttagna...

fast det är ju det att jag vill inte köra... Men vill lixom inte behöva ta bort han :cry: men vi får se hur det går med det här med horsemanship, håller alla tummar för att det ska fungera! Vi har gett honom hösten på sig att visa någon förändring (inte av sig själv såklart, vi ska jobba med han...), annars vet jag inte hur vi gör...

Om han blir inkörd och det fungerar så kan du ju sälja den och köpa en häst som passar dig bättre. Många hästar fungerar mycket bättre vid körning.
/M

Jag är en sån toka som tar mig an kul hästar, synd jag bor i Umeå nu och har hittat fodervärdshäst för körning. Annars hade jag gärna kört in honom, tycker fler ska köra in sina hästar, men få kan så då har jag gjort det åt dem. Du kan inte vänta 3 år ? :)

Jag skulle nog lämnat honom i några veckor till en som kan köra in. Miljöbyte och nya regler kanske kan hjälpa honom även i ridningen? Satsa några tusen på en inkörning och ni kanske kan sälja honom innan det går för långt med de dåliga vanorna.

Varför vill inte du köra, passa på nu, om ni bestämmer er för att skicka honom på inkörning!

Förresten, runt tranås borde det finnas supermånga som kör häst, det är ju ett mecka för skogshästar!

/j

ta bort han???? som någon annan smart sa....skicka ibäg på inkörning o sen sälj dyrt till nån som sattsar allt på körning o köp en ridhäst om du inte e intresserad av körning

jag svarar lite på alla här...

Vi får se... Vi har nyss börjat med lite horsemanship... verkar gå framåt just nu iaf :) men sen vet man ju aldrig...
Men det är ju inte säkert att han funkar som körhäst heller, tycker bara att han går lite bättre när man jobbar från marken... men han har en tendens att kicka... fast det kanske går att lära honom av med?
jag skulle inte ha något emot att köra lite ibland, det verkar kul :D men jag vill rida fälttävlan och vi har varken råd eller plats att ha en häst extra... och så vill man ju inte sälja honom, tycker ju så mkt om min skrutt :p Så helst vill man ju att det ska funka med ridningen, men OM det inte går så ville jag höra mig för vad som är bäst att göra...

och förresten snigelfarmor tror jag att du tänker på fel tranås... det finns ett Tranås ngnstans i Småland och ett Skåne-Tranås (i Skåne då ju) jag vet nog bara 4 st i Sk-Tranås som kör... ;)

Från småland och neråt är det fullt av körfolk!
/M

Ni där söderut är ju så bortskämda av att ha allt så nära! Bara du bor i skåne betyder ju att det vimlar av körfolk som kan inkörning, kanske inte just precis där du bor men åk nån mil så hittar du säkerligen nån!!

ja jisses ja .. man bor i fel sida av landet. många gånger man önskat att man vore skåning!! ring runt på ridskolor o fråga efter körlärare eller kolla på kuskringen.nu och under distrikt för att få mera info.

Tjaa när man tänker efter så är det kanske ett par stycken... ;) våra grannar till exempel, de kör lite... har kört in nån ponny innan... det var de som sa att vi kunde köra in honom.. men OM han ska köras så måste man nog se till att det är någon som verkligen kan...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 572
Senast: Elektron
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 380
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon