S

straaawberry

Vet inte om denna tråden passar in här, men var annars ska jag sätta den ? Det är såhär: jag hyr en häst på helfoder, och hon är imp. från tyskland, och mätt d-ponny (i tyskland, där mäter dom högt), jag frågade en om jag kunde mäta om henne, och hon sa: Ja, för mätintyget gäller ändå inte i sverige. Gäller inte passet här heller då ?

Sv: Pass

Vet inte om denna tråden passar in här, men var annars ska jag sätta den ? Det är såhär: jag hyr en häst på helfoder, och hon är imp. från tyskland, och mätt d-ponny (i tyskland, där mäter dom högt), jag frågade en om jag kunde mäta om henne, och hon sa: Ja, för mätintyget gäller ändå inte i sverige. Gäller inte passet här heller då ?

hej hade ponnyn med sig ett pass från tyskland?

PuttPutt.. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Så här stod det på Svenska ridsportsförbundet :

5. Vad gäller om min häst är importerad?
Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening.

Men jag förstår inte, kan någon förklara, vet inte riktigt vad jag ska ta mej till :confused:

Om det inte är du som äger hästen så ska ju inte du skicka in hennes passanmälan utan ägaren. Hästen måste ju få ett svenskt pass via den rasförening som den ska tillhöra.

Ang mätintyg så är det ju bara att ta reda på vem som mäter ponnyer där du bor och boka en tid? Sen mäter du ponnyn och får ett giltigt mätintyg så du kan tävla.

Men jag vet nu, Passet gäller tydligen i EU så det funkar, och jag har hittat en som kan mäta henne :d

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix