Glimfeather

Trådstartare
Hur ser ett pass ut och vad innehåller det?

Min häst har en mapp med signalementsbeskrivning o likn. men räknas det som ett pass? Det är ju bäst att vara på den säkra sidan. på framsidan av "boken" i mappen står det "hästpass för identifiering av föl, åringar, galopphästar, fölston och avelshingstar" men detta är ju inte speciellt nytt (från -96) så det kanske ha rkommit upp nåt nytt man måste ha med i passet som inte finns med i det här?

Sv: pass

Nja det är nog inte ett pass, inte ett sådant som man ska ha nu iallafall.
Tror dagens pass börjades göra runt -00

I passet finns härstammning, ålder, uppfödare, ägaren, en signalements beskrivning, anteckningar om vaccinationer, kastrering och stamboks föring samt anteckningar om veterinär behandlningar med preparat som är livstids karens på.

bild på passet finns på www.asvh.se under hästpass..

Fast om hästen är född -96 och du har köpt den efter -00 kan ju förra ägaren bytt reg beviset till ett pass..

Är det ett pass så står det HÄSTPASS på framsidan... annars är det någ annat tex reg.bevis... Kolla med rasföreningen för att få veta hur du ska göra för att göra om det till ett pass

Det står ju hästpass på framsidan och allt det som hon ovan beskrev finns med, förutom ägare.

På min hästs pass står det Hästpass, och på första sidan står det Passport for horses/Passeport pour Chevaux och det står också Sverige/Sweden/Suède med gul text på mörkblå botten, och så är det ett S med EU-stjärnor runt.

Så står det inte på mitt... det är bara vanligt vitt papper med svart text på på svenska, engelska och franska...

jag lägger upp lite bilder...

Hur passen ser ut beror på vilken ras man har/vem som har utfärdat passet. Passet till mitt varmblod är grått med grön text och STC logga. (om jag kommer ihåg rätt... måste hem o kolla :angel: )

Här kommer bilder från passet

2772.jpg

2768.jpg

2777.jpg

2778.jpg

Senast ändrad:

Kontakta för säkerhets skull SFAF och kolla ifall du måste ha ett nytt pass till din häst!

Det ÄR ett pass. Pass för galoppörer ser ut sådär, jag har ett likadant till min.

Ägarens namn står inte i passet till galoppörer. Passet är inte ett bevis på att du äger hästen.

så jag behöver inte byta ut det då? :)
hog går ju inte löp längre, jag har henne som ridhäst.

ja, det står ju i att passet inte ska bevisa att jag äger henne.

Nädå, du ska inte behöva byta det, ett pass är ett pass.

vad jättebra :) vad glad jag blir! (och det gör inget att vacc inte står i passet utan i hästkortet?)

Jag tycker att du ska kolla med SFAF ändå! Passet är ju menat att innehålla all samlad info om hästen, och om vaccineringar inte har någon plats måste du kanske byta det ändå. Det kostar ju inget att kolla :)

jo, der finns plats för vaccinering, massor av sidor, men vet ville fortsätta att skriva upp det i hästkortet.

Vet kan föra över det som är skrivet i Kortet till passet. Men det spelar ingen roll vart det står bara passet och kortet är med tillsammans. Själv så har jag ett pass utfärdat 00 (halvblod)...men alla 00 pass MÅSTE man byta ut eftersom det tillkommit tillägg som inte står i dessa pass. Då river dom ut vaccinationssidan i det gamla passet och sen får det ligga som löst blad i det nya. Själv har jag hälften av vaccinationerna uppskrivna i ett vaccinationskort och resten i passet...Funkar det med.

Se till att veterinären skriver i passet nästa gång! Finns det ett pass så SKALL han skriva i det och det vet han!

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 818
Senast: ameo
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka