Sv: pass
Även jag har fullblod, med pass (åtminstone tidigare) godkänt av SGC...
Det verkar banne mig vara OMÖJLIGT att få svar på om detta pass duger eller ej!
SGC har hittills inte svarat på mina frågor, försöker man fråga ID kontrollanter är det enda de har koll på ASVH:s pass (och jag har ingen lust att regga mitt fullblod i ASVH bara för detta).
ID kontrollanter får tydligen inte göra ID koll på fullblod heller utan det är veterinärer som gör det.
Det sägs att det ska stå Equine passport eller Hästpass på framsidan för att gälla, det gör det inte på min hästs pass men däremot kan man utläsa att hon är "Parentage tested" (med snygg stämpel), det finns två konturdiagram (föl och vid namnregistrering) och hon har sitt pass port number och stamboksnummer..
Pass port number tycker jag gör det rätt logiskt att anta att det är ett pass men det verkar ju inte hjälpa ändå...
Hon är importerad, och tydligen dög detta pass att åka utomlands med 1990 och där finns fler stämplar om att hon exporterats till Sverige.
Men det svenska registreringsnumret finns inte inskrivet i "passet" vilket ID kontrollant trodde krävdes...
Tänk om man kunde få ut KLARA regler för vad som gäller som pass eller ej...
Jag får väl börja med en ny telefon terror mot SGC till veckan och se vad de säger...
(det Hästkort Glimfeather visat bilder på har även min häst men då utan ID beskrivning etc, detta antagligen pga att hon redan hade pass när hon kom till Sverige så Hästkortet är för henne endast till för ifyllande av veterinär behandling. Det måste kunna uppvisas innan start för att se att hästen ej är behandlad).