Sv: pass

He he...du hann läsa innan jag raderade...raderade för jag tyckte jag skrev så konstigt. Ok...vad menar du med riktiga hästpass ? Min häst född 00 skaffade jag ett pass till. Efter 2-3 år..ja nåt sånt fick jag höra att mitt inte var giltigt längre utan skulle bytas ut. Ringde stambokskontoret ( Flyinge tror jag det var) och då upplyste dom att det tillkommit mer saker som skulle in i passet och därmed uppmanades jag byta ut det jag hade. Vaccinationssidan skulle dom riva ut och lägga som lösblad i det nya.

Pass utfärdade enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter 1994:82.
Sen finns ett tillägg 2000:146 men som jag uppfattar det skall pass utfärdade innan detta gälla. Skall finnas utrymme för läkemedelsbehandlingar.
PL

Jo, i det första passet från 2000 fanns utrymme för läkemedelsbehandlingar o dyl. Fast det blev tydligen ogiltigt,...därför ombads man byta ut det...givetvis kotnadsfritt. Kommer inte riktigt i håg vad stambokskontoret sa vad som tillkommit som inte fanns i år 2000 passena..men något fattades. Nåja, jag har ju bytt nu så hoppas dom inte ändrar igen ;-)

Så galopp-passet är inte giltigt?? Mitt fullblod har ett pass utfärdat -99 och det ser ut som Glimfeathers pass, måste jag alltså byta ut det??

Även jag har fullblod, med pass (åtminstone tidigare) godkänt av SGC...

Det verkar banne mig vara OMÖJLIGT att få svar på om detta pass duger eller ej! :devil:

SGC har hittills inte svarat på mina frågor, försöker man fråga ID kontrollanter är det enda de har koll på ASVH:s pass (och jag har ingen lust att regga mitt fullblod i ASVH bara för detta).
ID kontrollanter får tydligen inte göra ID koll på fullblod heller utan det är veterinärer som gör det.

Det sägs att det ska stå Equine passport eller Hästpass på framsidan för att gälla, det gör det inte på min hästs pass men däremot kan man utläsa att hon är "Parentage tested" (med snygg stämpel), det finns två konturdiagram (föl och vid namnregistrering) och hon har sitt pass port number och stamboksnummer..

Pass port number tycker jag gör det rätt logiskt att anta att det är ett pass men det verkar ju inte hjälpa ändå...

Hon är importerad, och tydligen dög detta pass att åka utomlands med 1990 och där finns fler stämplar om att hon exporterats till Sverige.

Men det svenska registreringsnumret finns inte inskrivet i "passet" vilket ID kontrollant trodde krävdes...

Tänk om man kunde få ut KLARA regler för vad som gäller som pass eller ej...

Jag får väl börja med en ny telefon terror mot SGC till veckan och se vad de säger...

(det Hästkort Glimfeather visat bilder på har även min häst men då utan ID beskrivning etc, detta antagligen pga att hon redan hade pass när hon kom till Sverige så Hästkortet är för henne endast till för ifyllande av veterinär behandling. Det måste kunna uppvisas innan start för att se att hästen ej är behandlad).

Nej passet är naturligtvis från när min häst föddes, 1988, som man normalt har på fullblod som länge haft krav på ID beskrivningar etc (åtminstone i England men jag tror också i Sverige?).

Här finns info från SGC:
http://www.galoppsport.se/sinfo?kommando=visaInfo&valtId=33

Himmel så roligt för mig att försöka få ut ett nytt pass från England som ska stämma med de svenska reglerna, det låter rätt hopplöst tycker jag....

Haha, förutom att jag enligt SGC måste uppdatera mitt pass i England så måste jag enligt SJV:
http://www.sjv.se/startsida/amnesom...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

Utländska hästar
Kravet på pass gäller även utländska hästar. Vissa hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.

Jag tror jag får prova med att ringa SJV istället, SGC vet jag ju att jag får väldigt olika svar ifrån hela tiden...

Har skickat frågor till SGC angående om det pass jag har är ett giltigt EU pass. Får se om jag får svar...

JohannaB skrev:
(det Hästkort Glimfeather visat bilder på har även min häst men då utan ID beskrivning etc, detta antagligen pga att hon redan hade pass när hon kom till Sverige så Hästkortet är för henne endast till för ifyllande av veterinär behandling. Det måste kunna uppvisas innan start för att se att hästen ej är behandlad).

mitt hästkort är likadant som ditt, det finns inga id-beskrivningar i. bara rutor som vet ska fylla i vid vacc och likn. de andra bilderna är från passet.

Har också ett fullblod med samma pass, han är född 2000 så passet är från då... såg nån annan tråd här med länk till ASVH där det står att pass från 2000 byts ut mot det nya utan kostnad. alltså dock skall bytas ut... gud vad krångligt, fattar inte hur onödigt krångel, passen för fullblod, inkl det som jag har är så detaljerat som det bara går..... står tillochmed att min har 2 köttfärgade prickar under läppen - hows that for thorough identification....???? ;)

precis samma för mig. det verkar ju innehålla samma saker som de vanliga passen med! pass som pass säger jag!

Men EU har bestämt att alla hästar ska ha en viss sorts pass, så vi hästägare får foga oss :smirk:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 818
Senast: ameo
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka