katarina_dacke

Trådstartare
Har tänkt att kolla på en sällskapshäst till min häst, det är ett 6 årigt varmblodssto, dock har hon inte pass. Vet någon hur man går tillväga för att skaffa det på ett varmblod, Hon ska inte stå i stc, (Travförbundet) då det tydligen var jättedyrt att registera häst som var över 6 månader. Ca 10000:-. Och det kan jag inte ge, men tänkte då att jag vänder mig till er kloka bukefalosare!!

I vilket förbund ska hon registeras?

Ungefärlig kostand reg+ idmärkning?

någon här inne har säkert varit med om det.

är det dumt att överhuvud taget köpa en sån häst? Jag menar om det blir dyrt?

Hästen i själv är inte dyr, och dessutom ska hon bara agera sällskapshäst till min och ev någon tur ut i skogen ibland..
 
Sv: Pass

Jag fixade pass till vår korsningsponny, reg i SH och det kostade väl 750 kr.
Man behöver chipmärka osv, så vet tar ju några kronor för det också.

Men det låter konstigt med ett varmblod som inte har pass, är det borttappat eller? Just inom travsport känns det som att de är otroligt noga med att regga hästarna direkt.
Tänkte om du är helt säker på att hästen saknar pass? Om det bara är bortttappat kanske man kan få ut en kopia, vet inte vad det kan kosta?
 
Sv: Pass

Det är öht inte möjligt att registrera ett vbl äldre än ett år, så det behöver du inte ens fundera på!

Antar att det blir en registrering med okänd härstamning såvida inte språngsedlar etc är i sin ordning. Mammans dna måste testas samtidigt, om du vill ha full härstamning.

Oavsett är det Svenska hästavelsförbundet som gäller (svehast.se)

Där kan du även hitta de flesta svar. Har nyss skickat in papper på en okänd härstamning, kostar ca 1080 för passet, 150 gav jag för åldersbestämning (tillkommer veterinärens övriga arvoden). Chipning och konturdiagram vet jag inte än... Dessutom ska ett bevittnat intyg med för att säkerställa att du äger hästen.

Skulle tippa på att summan hamnar på 2-3000.
 
Sv: Pass

Jag säger detsamma, är hästen verkligen helt oregistrerad?

Om den är registrerad men saknar pass (om det ens är möjligt på en så ung häst?) kostar det inte alls så mycket, annars kan man registrera den hos Svenska Hästavelsförbundet som korsning och/eller med okänd härstamning. Det är billigare, men ger begränsingar.
 
Sv: Pass

Har själv haft ett oreggat vbl, då var det ägaren som inte hade betalat språngavgifterna.... Hingsthållaren tog då över fölet (den häst jag senare köpte) men då hon passerat årsstrecket gick det inte längre att regga henne.

Denne försökte alla möjliga vägar, då stoet var toppstammat! Men det gick inte...
 
Sv: Pass

Enligt ägaren som haft hästen sen hon var föl och har även moder är hon inte registrerad och har inget pass.
Behöver absolut inte registrera den pga av stam eller så utan vill bara ha ett pass, bryr mig inte alls om att få henne reggad på det sättet, vill bara veta hur jag går till väga på smidigast sätt och billigast, då som sagt hon bara är tänkt att gå som sällskapshäst. Hon är aldrig inkörd och har inte gått några lopp, varför vet jag inte, får fråga det i morgon när jag kollar på henne..
 
Sv: Pass

Vi skaffade pass till en shettisherre för ett tag sen. Åkte in till klinik där dom konstaterade ålder på tänder, chippade, tog dna och allt vad det nu behövdes. Det gick nog på runt 500-1000kr. (blev förvånad positivt över priset). Registrerade honom i Svenska Hästavelsförbundet och mor och far på honom var okända, så det behövdes inget extra dna för det. Rasföreningen tog 1000kr för passet och jag fick det efter nån månad.

http://www.svehast.se/hästpass-till-häst-med-okänd-härstamning
 
Sv: Pass

Om mamman inte är registrerad så får hon ju inte tävla inom travet, antagligen därför hon inte är inkörd;)

Är dock egentligen ägarens ansvar att se till att hästen har pass, det är olagligt att sälja passlösa hästar...
 
Sv: Pass

Söker du sällskapshäst finns det tiotusentals hästar att välja bland, så skaffa nån där ägaren varit lite mer seriös.
 
Sv: Pass

Tänkte precis skriva något om att själva passet är det mindre bekymret. Ofta tyder det på en rörig hästhållning, där egna uppfödningar mycket väl kan vara uppfödda vind för våg.

Själv undviker jag gärna att lämna pengar till dessa människor, jag vill inte stödja den typen av verksamhet, oavsett vilken omfattning den bedrivs i.
 
Sv: Pass

Exakt.
Jag blir så trött varje gång jag hör om folk som "räddar" djur från oseriösa säljare.
Att ge dom betalt gör att de aldrig nånsin slutar.
Bättre att gynna dom som är lite mer om sig och kring sig.
 
Sv: Pass

Fast jag tycker det är vanligt att hästar inte har pass. Både där jag bor nu och där jag bodde förut. Folk verkar tycka att det är bara "paragrafryttare" som skaffar det, tråkigt nog. Vi diskuterade pass en dag och någon slängde ut en kommentar till mig "men du har ju knappast pass och allt sånt till dina två små hästar". Jag svarade att båda hade pass och var chippade och alla verkade lika förvånade. Själv köpte jag en ponny utan pass (men skaffade det till honom i min ägo) och ägaren hade vaccinationsintyg på honom sen 15år tillbaka (så länge hon haft honom). Säljaren var väldigt seriös och mån om sin ponny osv.

Jag tycker inte bristen av pass tyder på att ägaren är oseriös (om det inte sker systematiskt), utan mer fel inställning till varför det behövs.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag ska köpa min första häst efter att ha varit medryttare/ ridskola i många år. Har fastnat för en 6-årig valack. Så trevlig och...
Svar
11
· Visningar
1 116
Senast: Billy
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp