• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
E

emindy

Jag har lite funderingar ang rasen Paso Fino. Jag läste en artikel om rasen i Min Häst för flera flera år sedan där de berättade en hel del om rasen men även att det inte finns någon i Sverige.
Är detta fortfarande så? Finns det inte någon som har en Paso Fino i Sverige?
Finns det någon som träffat dessa hästar i verkligheten och kan vittna om hur de är?
Hur är deras speciella gångart? som tölt?

Sv: Paso Fino

Paso Finos kommer från Puerto Rico ( karibien ). Det troliga är att de stammar från hästar som Columbus tog med sig till Santa Domingo på sin andra resa. Bakomliggnade raser av den är Berber & Andalusier. Man bedrev avel på många av de karibiska öarna och de hästar man födde upp användes senare då man gav sig på att besegra Mexico, Peru osv.

Detta är ganska små och ädla hästar 132-152cm i mankhöjd, de har väldigt trevlig temperament och har förutom de vanliga gångarterna tre varianter av tölt, Paso corto, Paso Fino och Paso Largo.

De hästar jag sett som finns i Sverige och som figurerat i olika reportage har inte haft mycket likheter med de jag träffat. Snarare verkar de ha varit på gränsen till de sämsta exemplaren av rasen :-(

Om jag bara hade en scanner skulle jag kunna visa upp min fina Brownie :love: en äkta fin karibisk kalaspingla.

Peruvian Paso har snarlik härkomst som Paso Finon.

så det finns alltså Paso finos i Sverige?
Vill träffa!

När jag bodde på andra sidan Atlanten stötte jag på ett par Paso Finos och de var trevliga små hästar. Huruvida det finns några registrerade i Sverige har jag ingen aning om, dock har Paso här på Buke en Peruvian Paso. Åtminstone förra året hade hon den enda registrerade, det kan hända att det finns fler nu. Paso har mycket bra koll på dess historia, träning, utrustning mm, testa att PM:a henne :idea:

Jamen PP är ju mycket finare :p.

Emindy, det ska finnas ett par Paso Finos i Dalarna, jag ska ha kontakt-uppgifter någonstans (ev bortslängda ur mailkorgen).
Kika i senaste Ridsport förresten, där är det en annons på Paso Finos!
För övrigt har jag sett denna hemsida, men den har inte uppdaterats på evigheter; http://www.pasofino.se/

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 248
Senast: Palermo
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?