Parkslidekampen 2021

Partierna lägger egna alternativa budgetar. Så vi har koll. Få genomgripande förslag läggs utan en redovisning på hur det ska finansieras.

I vår kommun sitter vi i oppositionen och jobbar fram ett eget budgetförslag, med grund i de ekonomiska siffror som kommunens ekonomier tillhandahåller.

Vi har andra åsikter om hur pengarna ska användas än majoriteten. Och driver de frågorna. Budgeten finns varje år men är ju bara en viljeinriktning eftersom vi inte har makten. Men vid valet är det skarpt läge. Skulle vi få makten så har vi en budget att jobba från.

Så små summor som t.ex. bekämpning av växter behövs inte nån finansieringsredovisning för. Sådana pengar finns, om det är nödvändiga åtgärder

Ja de flesta oppositionspartierna gör ju det. Jag menade inte att oppositionen inte hade koll på budgeten, utan att det är ju nödvändigtvis inte så att deras motioner stämmer överens med den beslutade budgeten som förvaltningen arbetar efter, eftersom deras uppfattning om hur kommunens medel ska fördelas ofta är en annan. Det är ju inte heller alltid som motionerna stämmer överens med sin egen budget eftersom motionen kan röra sig om något nytillkommet och syftet är mer att väcka opinion. Men då brukar det ju inte heller vara "gör detta imorgon" som är förslaget.

Men håller helt med dig om att åtgärder inom parkförvaltning är sånt som ryms inom driftsbudget om det inte är något alldeles speciellt.

Sen kan man ju lobba för frågan hos majoritetspartierna också. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara så att de tycker att frågan inte är nödvändig, utan kanske bara något som inte uppmärksammats tillräckligt på politisk nivå.
 
Senast ändrad:
Eftersom parkslide inte är med på listan över invasiva arter så behöver kommunen inte göra något och då väljer de att inte göra något. Jag hoppas att arten kommer upp på listan för den tar över där den kan och lämnar inte utrymme för något annat. Marken under parkslide ser ut som en öken, inga andra arter. Om parkslide var på listan, skulle kommun vara tvungen att agera.
Tyvärr gör ju inte kommunen (i alla fall långt ifrån alla) något de som finns på listan heller :(
 
Eftersom parkslide inte är med på listan över invasiva arter så behöver kommunen inte göra något och då väljer de att inte göra något. Jag hoppas att arten kommer upp på listan för den tar över där den kan och lämnar inte utrymme för något annat. Marken under parkslide ser ut som en öken, inga andra arter. Om parkslide var på listan, skulle kommun vara tvungen att agera.
Det är inte lagstiftat kring att man måste bekämpa invasiva arter heller. Lagstiftningen säger att man inte får sprida dom, vilket är något annat. Naturvård som detta ligger inom, har inte så stora resurser, i vår kommun är tex den enda naturvårdshandläggartjänsten tillstora delar bidragsfinansierad. Dvs tjänsten söker pengar på olika sätt vilket ofta finansierar den egna anställningen eftersom projekten som hen söker medel till även inkluderar det arbete som utförs. Parkslide är inte en invasiv art eftersom den inte på ett nationellt plan hotar den svenska floran, hur irriterande den än kan upplevas när man har den i sin närhet.
 
Det är inte lagstiftat kring att man måste bekämpa invasiva arter heller. Lagstiftningen säger att man inte får sprida dom, vilket är något annat. Naturvård som detta ligger inom, har inte så stora resurser, i vår kommun är tex den enda naturvårdshandläggartjänsten tillstora delar bidragsfinansierad. Dvs tjänsten söker pengar på olika sätt vilket ofta finansierar den egna anställningen eftersom projekten som hen söker medel till även inkluderar det arbete som utförs. Parkslide är inte en invasiv art eftersom den inte på ett nationellt plan hotar den svenska floran, hur irriterande den än kan upplevas när man har den i sin närhet.
Så här står det på Naturvårdsverkets sida; ”Kommunen är också ofta fastighetsägare och är i den rollen ansvarig för att bekämpa invasiva främmande växter som finns på den kommunala marken. Detta följer av förbudet i EU-förordningen mot att avsiktligen tillåta invasiva främmande arter att reproducera sig, växa eller odlas. Har kommunen kännedom om att en invasiv främmande art på EU-förteckningen växer på den kommunala marken är kommunen alltså skyldig att bekämpa arten”

https://www.naturvardsverket.se/Mil...er/Frammande-arter--ansvarsfordelning/#kommun

Parkslide står på naturvårdsverkets lista över växter som är eller riskerar bli invasiva men inte omfattas av några regler. Flera av dessa arter utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud. Så jag hoppas...
 
Så här står det på Naturvårdsverkets sida; ”Kommunen är också ofta fastighetsägare och är i den rollen ansvarig för att bekämpa invasiva främmande växter som finns på den kommunala marken. Detta följer av förbudet i EU-förordningen mot att avsiktligen tillåta invasiva främmande arter att reproducera sig, växa eller odlas. Har kommunen kännedom om att en invasiv främmande art på EU-förteckningen växer på den kommunala marken är kommunen alltså skyldig att bekämpa arten”

https://www.naturvardsverket.se/Mil...er/Frammande-arter--ansvarsfordelning/#kommun

Parkslide står på naturvårdsverkets lista över växter som är eller riskerar bli invasiva men inte omfattas av några regler. Flera av dessa arter utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud. Så jag hoppas...
Ja det är den där formuleringen med avsiktligen som gör att som gör att det inte nödvändigt vis är ett krav att försöka eliminera invasiva arter från sin mark.
 
Ja det är den där formuleringen med avsiktligen som gör att som gör att det inte nödvändigt vis är ett krav att försöka eliminera invasiva arter från sin mark.
Det kan väl inte räknas som man bekämpar en art om man låter den härja fritt? Så är kommunen tvungen att bekämpa parkslide om den hamnar på EU:s lista över invasiva arter måste de väl göra mer än vad de gör idag dvs ingenting och om de gjorde något vore det en förbättring.

Jag ser att kommunen bekämpar jättebjörnlokan och det är ju bra. Jag antar att de gör det för den är på rätt lista.
 
Det kan väl inte räknas som man bekämpar en art om man låter den härja fritt? Så är kommunen tvungen att bekämpa parkslide om den hamnar på EU:s lista över invasiva arter måste de väl göra mer än vad de gör idag dvs ingenting och om de gjorde något vore det en förbättring.

Jag ser att kommunen bekämpar jättebjörnlokan och det är ju bra. Jag antar att de gör det för den är på rätt lista.
De bekämpar björnloka för att den är en hot mot människors hälsa långt innan den hamnade på listan för invasiva arter.
 
Jag försöker inte utrota den bara se till att den inte sprider sig, den håller sig rätt sedesamt intill grunden på vårt hus på ena hörnet och lite på baksidan i grunden på ett annat ställe. Att kommunen inte bekämpar parksliden kan bero på att A. Det finns inga bra metoder för en kommun att göra det på, utmattningstaktiken är för resurskrävande för att få plats inom kommunal driftsbudget. B. Det är inte nödvändigtvis en kommunalfråga som faller under kommunallagen. C. Man kanske väntar på en utvärdering från de som just nu experimenterar med olika metoder för bekämpning av parkslide för att se vilken metod som faktiskt fungerar.

Vi bekämpar inte heller parkslide i någon större utsträckning vi försöker informera om den och ha koll på de bestånd som finns (de finns oftast i anslutning till "vildtippar" dvs där villaägarna i området olovligen tippar sitt trädgårdsavfall på kommunalmark. Att bekämpa den är ogörligt med de resurser vi har för parkdrift idag.
Parkslide kan väl växa in i grunden? Jag såg nån bild där den växte upp i en källare bredvid ett rör.
 
Parkslide kan väl växa in i grunden? Jag såg nån bild där den växte upp i en källare bredvid ett rör.

Den kan ta över ett helt hus.
Om jag förstått rätt ska det bli krav (är redan?) att ange om det finns parkslide om man säljer en fastighet med det på.
 
Parkslide kan väl växa in i grunden? Jag såg nån bild där den växte upp i en källare bredvid ett rör.
Alla växter kan tränga sig in i glipor om förutsättningarna finns tex fukt, värme och soljus. Lite som att den mänskliga kroppen kan drabbas av allt möjligt när den är försvagad som svamp i munnen osv. I ett friskt hus växer inte parkslide upp i badrummet. Gör den det är det inte parksliden som är det stora problemet.
 
https://www.viivilla.se/husliv/hus-naturen-tagit-over/
hus-natur-1.jpg


Varning om du har granar i närheten kan de sprida sig till taket och allvarligt skada din byggnad...
 
Parkslide kan väl växa in i grunden? Jag såg nån bild där den växte upp i en källare bredvid ett rör.
Jag har ju bott i England under många år, min svärmor bor där fortfarande, och där är Parkslide (Japanese Knotweed) ett gigantiskt problem som tas på största allvar. Det kan bli likadant här om vi inte tar det på allvar. Där finns stränga lagar kring hur växten får hanteras och det är inte helt enkelt. Och ja, den kan tränga sig in under husgrunder och ställa till med elände - tänk bara hur en mjuk liten svamp eller annan oskyldig växt kan tränga sig upp genom asfalt _ den här plantan är sju resor värre.
 
Jag har ju bott i England under många år, min svärmor bor där fortfarande, och där är Parkslide (Japanese Knotweed) ett gigantiskt problem som tas på största allvar. Det kan bli likadant här om vi inte tar det på allvar. Där finns stränga lagar kring hur växten får hanteras och det är inte helt enkelt. Och ja, den kan tränga sig in under husgrunder och ställa till med elände - tänk bara hur en mjuk liten svamp eller annan oskyldig växt kan tränga sig upp genom asfalt _ den här plantan är sju resor värre.
Ja, jag upplever att den har enorm växtkraft och tål de mesta bekämpningsmedel. En sak som är bra, är att den inte verkar vara giftig så det går bra att plocka den utan handskar.
 
Ja, jag upplever att den har enorm växtkraft och tål de mesta bekämpningsmedel. En sak som är bra, är att den inte verkar vara giftig så det går bra att plocka den utan handskar.
Svärmors hästar äter den! Fast inte fort nog.....

Plocka den vete sjutton om det hjälper. Och sen får man inte slänga växtdelarna utan de måste typ brännas.
 
Jag har ju bott i England under många år, min svärmor bor där fortfarande, och där är Parkslide (Japanese Knotweed) ett gigantiskt problem som tas på största allvar. Det kan bli likadant här om vi inte tar det på allvar. Där finns stränga lagar kring hur växten får hanteras och det är inte helt enkelt. Och ja, den kan tränga sig in under husgrunder och ställa till med elände - tänk bara hur en mjuk liten svamp eller annan oskyldig växt kan tränga sig upp genom asfalt _ den här plantan är sju resor värre.
I Storbrittanien är ju även rododendron ett stort problem, på azorerna är det hortensia som tränger ut den inhemska floran. Det går liksom inte att översätta på det viset. Jag tycker den här oron för parkslide tar helt orimliga proportioner uppblåst av media.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 979
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp