Speciella_tina

Trådstartare
Känsliga tittare varnas. Eller nej, inte känsliga, normalt empatiska människor varnas.

Det här är ett klipp som tydligen ska vara från Parellis träningsdvd, där en enögd häst ska backas. Detta ska tydligen åstadkommas med diverse ryck i repet. Rent djurplågeri anser jag. Är detta den människan vars metoder är så populära inom NH? Och vad är meningen med den här "övningen" (lär misshandeln)?

http://thehorseaholic.com/poor-horse-or-poor-trainer-parelli-training-backing-up/

Sv: Parelli

Suck :(

Ja inte är det någon vidare schysst hästhantering iaf :(

Å ännu värre att det är så himla populära metoder...

Jag är ingen expert men detta är ju inte korrekt utfört. Dom gör ju totalt fel. Både back och stopp samtidigt. Dessutom är ju inte tanken att man i princip skall misshandla hästen. Det måste vara tränarens egna (felaktiga) tolkning av NH.

De gånger jag har sett detta utföras så har det inte gått till på detta sättet även om man använt ett viftande rep.

Tydligen är det Linda Parelli på filmen, om man söker på hennes namn på youtube kommer det en video där hon försvarar sitt tilltag....

Var det det? Jag fick det till att det var en lärling. Ja ja så går det när man försöker förstå något mitt i natten :o :D

I så fall var det ju ännu värre.

Huvva, den här filmen har dykt upp tidigare och den är riktigt ledsam. Förstår inte alls hur de tänker, speciellt Linda P som ryar i och är superotrevlig med hästen.

Usch o fy, stackars häst, såg inte klart klippet.
Blir så trött på folk som ska "köra NH" för att de inte har någon som helst timing och känsla utan måste göra saker med våld.

Framgår det någonstans VARFÖR man håller på så här med hästen? Är det en häst som konstant trampar ner folk och inte går att leda finns det väl i alla fall ett motiv, sedan är det väl lite svårt att gilla medlen. Är alternativet slakt, eftersom hästen är ansedd som farlig, kan jag kanske trots allt svälja det mesta, även om jag tycker att de gör det svårt för hästen (eller i alla fall för mej...) att riktigt förstå vad det är den ska göra vid varje enskilt tillfälle.

Det är tur att det inte händer något när de låter linan släpa så hästen trampar på den och far omkring så alla i omgivningen får hålla sig undan bäst de kan.

Usch! Det är inte första gången jag ser ett klipp där dom beter sig illa med hästar. Har hört mycket negativt om dem och respekterar varken dem eller deras träning faktiskt.

Det är ett suveränt sätt att backa hästen på. Om man gör det med lite finess och inte så mycket våld. Man kan ju lära hästar att backa för vilka signaler som helst och "skaka" på repet är lätt. Men det där är liksom i en annan liga :crazy:

Ja precis. Dessutom tycker jag att det är dom som stressar upp hästen. Den var ju lugn från början och gjorde faktiskt försök att förstå vad det var dom ville. Men sen låser det sig ju helt för den stackars hästen. Den vet ju varken ut eller in.

Fy sjutton.

Det värsta är att häststackarn verkligen inte fattar vad de menar, den ser ju helt förvirrad ut. Och varför slår hon hästen i huvudet? :crazy: Ger inte mycket för detta repskakande alltså...

Ser bara knäppt ut:banghead: häststackarn blir väl helt förvirrad, kan ju knappast få nåt förtroende på det sättet?:rage:

Filmen är 10 år gammal.

Jag tränar enligt Parelli Natural Horsemanship och jag anser att de har väldigt mycket bra att komma med. Tyvärr är ju inte alla perfekta.

Denna video är inte något jag anser är bra eller trevligt allt. Målet är att hästen ska gå undan för tryck, det är bara det att de inte har lärt hästen vad det betyder så hästen fattar ingenting och blir bara slagen i ansiktet av repet. Inte speciellt pedagogiskt.

Catwalk var för 4 år sedan så har parets syn på hästar inte ändrats under dom 6 åren mellan dom två filmerna tvivlar jag starkt på att synen har ändrats nu.

Funderar på hur många som inte hamnat på film som hanterats lika vidrigt som dessa 2 av någon i paret parelli.

Ja alltså den senaste månads-DVDn innehöll ett liknande segment med Pat Parelli. Så visst står de för vad de gör.

Jag anser att de har väldigt mycket bra att komma med OCKSÅ men just detta förstår jag inte alls. Deras pyskologi angående hästar har helt förändrat mitt sätt att se på våra hästar och jag har utvecklats något enormt pga dem men detta som visas står jag inte jag inte för.

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat