Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det är kommersiellt vilket NH är (man tjänar stora pengar på det om man blir lite känd) så har namnet allt med saken att göra. Säger man att en häst är NH tränad så blir alla som gillar det eld och lågor.
Säger man att hästen är tränad med sunt förnuft så får du ingen som ringer på din annons. Ser detta beteendet på alla de sidor jag kollar på nu då jag ska köpa häst snart.
NH är bara kommersiellt för någon kom på något som man kan tjäna pengar på, och nu sitter de där och tjänar sina pengar på gud vet allt. Även om det mesta i grundläggande är bara just:
Sunt förnuft...
Har aldrig varit på en westerntävling där man man rider utan bett och tyglar likaledes som jag aldrig varit på en tävling inom klassisk ridning där man rider utan bett och tyglar. Jag är fullkomligt övertygad att de klassiska ryttarna inne på en ridbana kan rida utan huvudlag, sadel och spö i en självbärande form. Att rida hästen på detta vis är inte speciellt svårt på en grundriden häst. Frågan är bara vad nyttan med det är?
Jag vill faktisk tilllägga en sak och jag vet med mej att många som går på ex ridskola eller annat inte får lära sej sunt förnuft..
Jag har också tyckt att hästarna ser ut som ner tryckta hundar, men det kan folk göra utan NH.. Men i denna film med Pat så har hästen öronen framåt och ser väldigt posetiv ut om jag gemför med många andra filmer... Så en del annvänder det fel som alla människor kan göra med allt...
Titta på den...
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ
Men jag förstår inte varför folk som skaffar hästar inte lyssnar på sin häst. Men då kan ju PNH eller NH vara bra.. Men då tror jag mer om informationen runt om som ex att är man själv osäker så blir hästen det mm. Att det är bra att lyssna på. Sen ska amn fundera på att är man mest intresserad av att rida eller hålla på med massa på marken. Vad vill jag göra?
Jag vill rida och hålla på med marken gör jag med hunden sen ibland kan det vara kul. jag ska som sagt kolla på L1 när jag får tag i den, just nu har jag lite ont om pnegra för hästkontot då en vagn och sele behövs skaffas in först..
Jag har varit på flera westerntävlingar där man rider utan bett och tyglar Det förekommer till och med i Cuttinggrenar (boskapsgren).
"Westernhästens" ursprung är ju den arbetande ranchhästen, för en ranchhäst är det viktigt att tyglarna har liten eller ingen funktion, då kan man använda händerna till annat, tex lassot. Denna grund finns även kvar i den "moderna" westernhästens utbildning, för att uppnå detta tränar man därför så att tyglarna får mindre och mindre betydelse, till slut behöver man dom inte alls, eller i alla fall mycket lite.
Jag tycker man ska vända på frågan. Om man kan rida hästen i "självbärande form" utan tyglar, varför använder man dom då??
*delvis knapplån*
vill man ser nån som jobbar med hästarna löst på ett fenomenalt sätt så ska man se på ellen ofstad istället. Pat står sig slätt mot henne Hon är enligt mig en av de mest kompetenta tränarna i norden, otroligt mycket kunskap och känsla med hästar som lever och agerar och tar egna initiativ!
ellen leker med sin hingst
http://www.youtube.com/watch?v=wmoY8B7xnZQ
lär fabuloso att hoppa
http://www.youtube.com/watch?v=RLY5GqINoEg&feature=related
et nyhetsklipp
http://www.youtube.com/user/hestenemine#p/u/56/ledb1eZK6ss
På filmer som jag sett så är alltid öronen bakåt vare sej föraren är framför eller bakom sim häst. Alla hästar som jag sett Tobbe jobba med har öronen mest fram åt..
Det är det jag menar med energin att jag ser ingen häst som håller på med NH som har en glad energi utan de går mer utan energi med huvudet sänkt och öronen bakåt. Det är oftast så amn ser i NH filmer. Inget som impar på mej. Det ser mer ut som jaha nu kommer en rad bara krav som jag måste göra och jag vet vilka och vilken ordning. Väldigt sällan varition som jag håller fast vid..
Den energin som jag ser som hästen har är mer den som Civil Acktion säger...
Men de som håller på med NH säger att energin är att hästen är avslappnad. Den typ av avslappning som jag har när jag skrittar av efter ett ridpass, ser mer ut som en trött ut tråkad häst..
Tobbe säger att öronen på hästarna är framåt även om de går något bakåt i bland så är energin helt annorlunda. Det är en glad energi inte som de hästar jag sett i NH.. Visa mej en film med den energin.. Tror inte du hittar någon. Med en glad, nyfiken energi.
Hästar är fantastiska djur och det jag ser är en man som lyckats göra detta till sin grej och han får folk att tro att det är hans förtjänst att hästarna är som dom är. Han är sedan väldigt noga med att för att lyckas med sin häst så måste man ha hans piskor, carrotsticks, repgrimmor och nu även hans sadlar. Detta är en sekt som med alla medel förför sin publik tack vare att dom vet hur man kan utnyttja hästarna till det yttersta. Vad är det för skillnad på att se denna video och att se cirkus, där gör hästarna samma sak? Det finns många som tycker om cirkus, skillnaden är den att man på cirkus inte tvingas köpa utrustningen som hästarna visas i.
Till Zalmiak, jag vet exakt hur PP jobbar. Han har en stor kunskap om hur hästar fungerare och detta utnyttjar han sanslöst till sin egen ekonomiska fördel genom att få publiken att tro att man behöver hans utrustning för att lyckas. Och jo, det är en sekt, dvs, man kan inte ifrågasätta eller ha andra åsikter om ämnet. Samtidigt så finns det folk runtomkring som sjunger och bedyrar den enorma gåva och talang som PP har. Det finns många fantastiska hästmänniskor i världen men jag har inte hört någon av dessa yttra någon större beundran för PP.
Jag har varit på flera westerntävlingar där man rider utan bett och tyglar Det förekommer till och med i Cuttinggrenar (boskapsgren).
"Westernhästens" ursprung är ju den arbetande ranchhästen, för en ranchhäst är det viktigt att tyglarna har liten eller ingen funktion, då kan man använda händerna till annat, tex lassot. Denna grund finns även kvar i den "moderna" westernhästens utbildning, för att uppnå detta tränar man därför så att tyglarna får mindre och mindre betydelse, till slut behöver man dom inte alls, eller i alla fall mycket lite.
Jag tycker man ska vända på frågan. Om man kan rida hästen i "självbärande form" utan tyglar, varför använder man dom då??