Parelli horsemanship hjälp!

Sv: Parelli horsemanship hjälp!

Om det är kommersiellt vilket NH är (man tjänar stora pengar på det om man blir lite känd) så har namnet allt med saken att göra. Säger man att en häst är NH tränad så blir alla som gillar det eld och lågor.
Säger man att hästen är tränad med sunt förnuft så får du ingen som ringer på din annons. Ser detta beteendet på alla de sidor jag kollar på nu då jag ska köpa häst snart.

NH är bara kommersiellt för någon kom på något som man kan tjäna pengar på, och nu sitter de där och tjänar sina pengar på gud vet allt. Även om det mesta i grundläggande är bara just:
Sunt förnuft...:angel:

Jag förstår och respekterar din åsikt.

Men jag skapade inte tråden för att diskutera hurvida nh är ett konversiellt sätt att bryta ner sin häst på eller om det är ett bra sätt att "träna" och umgås med sin häst på, det var inte det som var huvudsyftet..

Jag vill faktisk tilllägga en sak och jag vet med mej att många som går på ex ridskola eller annat inte får lära sej sunt förnuft..

Jag har också tyckt att hästarna ser ut som ner tryckta hundar, men det kan folk göra utan NH.. Men i denna film med Pat så har hästen öronen framåt och ser väldigt posetiv ut om jag gemför med många andra filmer... Så en del annvänder det fel som alla människor kan göra med allt...
Titta på den...

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ

Men jag förstår inte varför folk som skaffar hästar inte lyssnar på sin häst. Men då kan ju PNH eller NH vara bra.. Men då tror jag mer om informationen runt om som ex att är man själv osäker så blir hästen det mm. Att det är bra att lyssna på. Sen ska amn fundera på att är man mest intresserad av att rida eller hålla på med massa på marken. Vad vill jag göra?

Jag vill rida och hålla på med marken gör jag med hunden sen ibland kan det vara kul. jag ska som sagt kolla på L1 när jag får tag i den, just nu har jag lite ont om pnegra för hästkontot då en vagn och sele behövs skaffas in först..

Har aldrig varit på en westerntävling där man man rider utan bett och tyglar likaledes som jag aldrig varit på en tävling inom klassisk ridning där man rider utan bett och tyglar. Jag är fullkomligt övertygad att de klassiska ryttarna inne på en ridbana kan rida utan huvudlag, sadel och spö i en självbärande form. Att rida hästen på detta vis är inte speciellt svårt på en grundriden häst. Frågan är bara vad nyttan med det är?

Jag har varit på flera westerntävlingar där man rider utan bett och tyglar;) Det förekommer till och med i Cuttinggrenar (boskapsgren).

"Westernhästens" ursprung är ju den arbetande ranchhästen, för en ranchhäst är det viktigt att tyglarna har liten eller ingen funktion, då kan man använda händerna till annat, tex lassot. Denna grund finns även kvar i den "moderna" westernhästens utbildning, för att uppnå detta tränar man därför så att tyglarna får mindre och mindre betydelse, till slut behöver man dom inte alls, eller i alla fall mycket lite.

Jag tycker man ska vända på frågan. Om man kan rida hästen i "självbärande form" utan tyglar, varför använder man dom då??:angel:

Jag vill faktisk tilllägga en sak och jag vet med mej att många som går på ex ridskola eller annat inte får lära sej sunt förnuft..

Jag har också tyckt att hästarna ser ut som ner tryckta hundar, men det kan folk göra utan NH.. Men i denna film med Pat så har hästen öronen framåt och ser väldigt posetiv ut om jag gemför med många andra filmer... Så en del annvänder det fel som alla människor kan göra med allt...
Titta på den...

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ

Men jag förstår inte varför folk som skaffar hästar inte lyssnar på sin häst. Men då kan ju PNH eller NH vara bra.. Men då tror jag mer om informationen runt om som ex att är man själv osäker så blir hästen det mm. Att det är bra att lyssna på. Sen ska amn fundera på att är man mest intresserad av att rida eller hålla på med massa på marken. Vad vill jag göra?

Jag vill rida och hålla på med marken gör jag med hunden sen ibland kan det vara kul. jag ska som sagt kolla på L1 när jag får tag i den, just nu har jag lite ont om pnegra för hästkontot då en vagn och sele behövs skaffas in först..

*delvis knapplån*
vill man ser nån som jobbar med hästarna löst på ett fenomenalt sätt så ska man se på ellen ofstad istället. Pat står sig slätt mot henne :) Hon är enligt mig en av de mest kompetenta tränarna i norden, otroligt mycket kunskap och känsla med hästar som lever och agerar och tar egna initiativ!

ellen leker med sin hingst
http://www.youtube.com/watch?v=wmoY8B7xnZQ

lär fabuloso att hoppa
http://www.youtube.com/watch?v=RLY5GqINoEg&feature=related

et nyhetsklipp
http://www.youtube.com/user/hestenemine#p/u/56/ledb1eZK6ss

Jag har varit på flera westerntävlingar där man rider utan bett och tyglar;) Det förekommer till och med i Cuttinggrenar (boskapsgren).

"Westernhästens" ursprung är ju den arbetande ranchhästen, för en ranchhäst är det viktigt att tyglarna har liten eller ingen funktion, då kan man använda händerna till annat, tex lassot. Denna grund finns även kvar i den "moderna" westernhästens utbildning, för att uppnå detta tränar man därför så att tyglarna får mindre och mindre betydelse, till slut behöver man dom inte alls, eller i alla fall mycket lite.

Jag tycker man ska vända på frågan. Om man kan rida hästen i "självbärande form" utan tyglar, varför använder man dom då??:angel:

Det handlar om säkerhet. Hästen är inget djur man bara stänger av som många som hålller på med NH tror. De har instinkter och det blir farligt om vi blir så säkra på ett djur att vi tror de är en maskin.
Får en häst panik så är ett bett bra att kunna ta tag i.
Jag har aldrig varit med om det själv, men ändå vet jag att det kan inträffa.

En rep grimma går aldrig sönder därför leder jag aldrig eller skulle få för mej att rida med en sånn.
Händer det något så hästen kommer lös så kan det hända mycket farliga saker. De kan hänga sej i ett träd och inte komma loss hittar man inte hästen kan den svälta till döds.

En grimma och ett träns/tyglar går sönder. Det är säkerhet..

När jag tränar med min häst så tränar jag precis som du säger. Att man ska kunna styra hästen med mest tyngd mm. Det är det även dressyren handlar om. Du skriver bara grunden i all ridning och inget som är patent för just western eller freestyle mm. Där i mot vet vi om att det är djur och vi vill ha de så.. JAg vill inte bli så säker på min häst att jag innbillar mej att det aldrig händer att de annvänder sina instinkter..

*delvis knapplån*
vill man ser nån som jobbar med hästarna löst på ett fenomenalt sätt så ska man se på ellen ofstad istället. Pat står sig slätt mot henne :) Hon är enligt mig en av de mest kompetenta tränarna i norden, otroligt mycket kunskap och känsla med hästar som lever och agerar och tar egna initiativ!

ellen leker med sin hingst
http://www.youtube.com/watch?v=wmoY8B7xnZQ

lär fabuloso att hoppa
http://www.youtube.com/watch?v=RLY5GqINoEg&feature=related

et nyhetsklipp
http://www.youtube.com/user/hestenemine#p/u/56/ledb1eZK6ss

Jo det såg väll ut som hästen hade lite kul i alla fall.
Mitt mål när jag jobbar med min häst är att de ska ha öronen framåt och tycka det är kul..

Det ser man mycket på Tobbe i frihetsderssyren.
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg

Här är en häst som tycker det är kul och lyssnar på sin tränare. När man ser han jobba i ponnyakuten så är de i ett vanligt ridhus och en häst som aldrig gjort det så mycket innan, inom loppet av några minuter så följer hästen sin ägare med en gång utan ryck i rep och annat.
Den går helt lös och börjar själv välja det.

Gillar Tobbes tal i klippet!!!!!
Han rider vanlig engelsk ridning...
Det är endast sunt förnuft och hela publiken håller med han..

Jag skulle kunna tänka mej att åka till Tobbe....

Tobbe säger även att det är inget magiskt... Bara helt normalt.. Hur många NH tränare gör det?

ja det tobbe gör är nästan precis det ellen gör, ingen större skillnad. jag ahr själv gått in till en helt okänd häst under en ellen-kurs, fått den att följa och sedan kunnat hålla den på fyrkantssprået och fått den att vända snett igenom endast genom kroppspråket, inget magiskt men himla roligt! Jobbar mina hästar väldigt mcyket löst, unghästen har nästyan i alla inlärningssituationer varit lös, även vid inridningen. då ahr de möjlighet att ta en mental paus genom att gå undan, de kommer alltid tillbaka :)

vill mest tillägga att hästen inte behöver ha öronen framåt för att ah roligt. De flesta hästar viker bak öronen vid markarbetet och det betryder inte att de tycker det är jobbigt mer att de är uppmärksamma och itresserade och fokuserade.

Varför skulle frihetsdressyren vara annurlunda än NH? Bara för att det är den vanliga ridningen som visar fram det så tycker NH folk att det är strunt??

Men det är en glada hästar som ser ut att älska de de gör och ingen häst som går med öronen bakåt hela tiden och ser almänt less ut. Tobbe gör inget intrång på hästens område. Han trycker inte ner den utan det handlar helt om fri vilja. så här bygger man på sin relation till hästen. Glädje och ha kul med sin häst.
Sen kvittar det om du är på marken eller i sadeln. Ha kul i hop då byggs relationen rätt!

Men ser man på glädjen är det skillnad. Tobbes hästar har livsenergi och de har en glädje i det de gör. De osm jag ser gör PNH där ser de less ut och ingen riktig glädje...

Det jag lärt mej om öronan är att de lyssnar på än och tar in en med hjälpa av de. Har de de bakåt, de har de oftast om de vilar eller driver någon häst framför sej. Eller när man är ute och rider så har oftas hästen längst bak öronen bakåt för att lyssna efter faror.
Men när man jobbar de och de tycker det är KUL då är öronen framåt och ej bakåt.

Jag har aldrig haft en häst som haft öronen bakåt när jag jobbar med de, vare sej på marken eller i sadeln och för mej hade det varit ett tecken att den inte tycker det är kul utan fel sinnesstämmning.

Öronen framåt = en posetiv häst

Öronan bakåt = en uttråkad häst, en drivande, en vilande, eller en lyssnande häst som söker faror.

Där i mot säger Tobbe att ston har öronen i början bakåt när man börjar med frihetsdressyr. Men att de sen brukar gå med öronen framåt. Men de ston jag sett har ändå haft samma livsglädje som den hästen har med Tobbe.
I NH så är ändå hästen hängande uttråkad.. Nej just det avslappnat säger de inom NH.. Men att hästen aldrig nästan visar en glädje är skrämmande men det klart de är avslappnade och det kan de vara om man skrittar av och går med de eller annat, emn inte om de ska jobba.
Då ska de vara posetiva och tycka det är kul, precis så som Tobbes hästar ser ut..

Det är självklart bra att de kan gå avslappnat och det brukar mina hästar gööra när jag skrittar av de efter ridpasset när jag går med de eller annat, men vid jobb ska glädjen vara på topp och vi ska ha kul i hop...
Annars brukar jag om jag ex är i ridhuset och hästen inte tycker det är kul, då rider jag ut eller avslutar. Nästa gång så jobbar de och lägger ännu mera energi på att göra allt för dej. För de vet att snart får de göra det som de tycker är ännu roligare och till slut så tycker hästen allt man gör är kul och bara älskar än och kommer springandes i hagen mm..

Desto roligare man gör med sin häst desto mer gör de och tycker det är kul..

Senast ändrad:

håller itne emd digh om öreonen. för mig har hästen öronen där uppmärksamheten är, för det mesta är jag inte framför hästen när jag jobbar löst därav borde inte öronen vara frmåt heller. Jag ser mer på helhetsintrycket av vad hästen utstrålar än vad en enskild kroppsdel gör :)

hade inte mina hästar tyckt det var roligt skulle de inte med glädje vilja ut och jobba när jag komer till dom. :)

men öronspelet är nog dessutom högst individuellt, mitt friesersto använder sina öron på ett helt annat sätt än min varmblodsvalack *s* Man måste lära sig sin hästs sätt att kommunicerar, även om det finns några generella regler som gäller alla hästar.

På filmer som jag sett så är alltid öronen bakåt vare sej föraren är framför eller bakom sim häst. Alla hästar som jag sett Tobbe jobba med har öronen mest fram åt..

Det är det jag menar med energin att jag ser ingen häst som håller på med NH som har en glad energi utan de går mer utan energi med huvudet sänkt och öronen bakåt. Det är oftast så amn ser i NH filmer. Inget som impar på mej. Det ser mer ut som jaha nu kommer en rad bara krav som jag måste göra och jag vet vilka och vilken ordning. Väldigt sällan varition som jag håller fast vid..

Den energin som jag ser som hästen har är mer den som Civil Acktion säger...
Men de som håller på med NH säger att energin är att hästen är avslappnad. Den typ av avslappning som jag har när jag skrittar av efter ett ridpass, ser mer ut som en trött ut tråkad häst..

Tobbe säger att öronen på hästarna är framåt även om de går något bakåt i bland så är energin helt annorlunda. Det är en glad energi inte som de hästar jag sett i NH.. Visa mej en film med den energin.. Tror inte du hittar någon. Med en glad, nyfiken energi.

På filmer som jag sett så är alltid öronen bakåt vare sej föraren är framför eller bakom sim häst. Alla hästar som jag sett Tobbe jobba med har öronen mest fram åt..

Det är det jag menar med energin att jag ser ingen häst som håller på med NH som har en glad energi utan de går mer utan energi med huvudet sänkt och öronen bakåt. Det är oftast så amn ser i NH filmer. Inget som impar på mej. Det ser mer ut som jaha nu kommer en rad bara krav som jag måste göra och jag vet vilka och vilken ordning. Väldigt sällan varition som jag håller fast vid..

Den energin som jag ser som hästen har är mer den som Civil Acktion säger...
Men de som håller på med NH säger att energin är att hästen är avslappnad. Den typ av avslappning som jag har när jag skrittar av efter ett ridpass, ser mer ut som en trött ut tråkad häst..

Tobbe säger att öronen på hästarna är framåt även om de går något bakåt i bland så är energin helt annorlunda. Det är en glad energi inte som de hästar jag sett i NH.. Visa mej en film med den energin.. Tror inte du hittar någon. Med en glad, nyfiken energi.

känns som att du tror jag håller på med NH ? det gör jag inte...

jag tycker nog att ajg har visat glada och energiska häst i ellens filmer. de är arbetsviliga och med, precis som hos tobe :)

Ja, jag tror de flesta vet vid detta laget vad jag tycker om Parelli och co men iaf... Personligen så tycker jag att Tobbes sätt att hantera sina hästar under själva showen är BRA mkt trevligare och lugnare och mjukare än Parellis...och jag tycker överhuvudtaget att Tobbe har en bättre filosofi omkring detta med hästeri...dessutom så verkar han ha gladare pållar.... Mkt mer harmoni och smeksamhet.... dessutom så är dom ganska olika eftersom Parelli försöker göra sin filosofi så anmärkningsvärd och upphöljd allt för å få sälja medans Tobbe är ödmjuk nog å inse att det han gör egentligen inte är så "magiskt" men med rätt ljussättning, koreografi och scenkläder och musik blir det RIKTIGT HÄFTIGT....

*KL*

Hästar är fantastiska djur och det jag ser är en man som lyckats göra detta till sin grej och han får folk att tro att det är hans förtjänst att hästarna är som dom är. Han är sedan väldigt noga med att för att lyckas med sin häst så måste man ha hans piskor, carrotsticks, repgrimmor och nu även hans sadlar. Detta är en sekt som med alla medel förför sin publik tack vare att dom vet hur man kan utnyttja hästarna till det yttersta. Vad är det för skillnad på att se denna video och att se cirkus, där gör hästarna samma sak? Det finns många som tycker om cirkus, skillnaden är den att man på cirkus inte tvingas köpa utrustningen som hästarna visas i.

:bow::bow::bow:

Till Zalmiak, jag vet exakt hur PP jobbar. Han har en stor kunskap om hur hästar fungerare och detta utnyttjar han sanslöst till sin egen ekonomiska fördel genom att få publiken att tro att man behöver hans utrustning för att lyckas. Och jo, det är en sekt, dvs, man kan inte ifrågasätta eller ha andra åsikter om ämnet. Samtidigt så finns det folk runtomkring som sjunger och bedyrar den enorma gåva och talang som PP har. Det finns många fantastiska hästmänniskor i världen men jag har inte hört någon av dessa yttra någon större beundran för PP.

Det finns ett par (David O'Connor namndes och Zettl ar val de mest valkanda) De har ett samarbete med Pat Parelli och, liksom PP, tjanar stora pengar pa alla medelalders kvinnor har i USA som inte tors rida langre men genom att investera MASSOR av pengar i PP tror sig kunna hantera hastar pa marken. Ofta kan de inte det heller.

Jag har sutting igenom tva stycken tre dagars seminarier med PP (fick gratis biljetter) och jag ar inte imponerad. Cirkuskonster (hoppa picknick bord var en 'biggie' och allt gjors utan hjalm forstass) ar ratt uttryckt. Pat berattade dessutom att han lart sig mycket om hastar fran just ett par stycken cirkus dressorer.:crazy:

Tyglar anvands for en mer exact communication med hasten... Jag har ocksa sett och pratat med Stacy Westfall flera ganger. Hon visar gjarna upp 'bridleless reining' da och da, men daremellan rider hon med tyglar da hasten's performance dalar om hon rider bridleless for mycket... enligt henne sjalv efter att hasten vid ett tillfalle beslutade sig att springa ut ur arenan och bocka sa hon akte av.:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=YMr4REbiW-s

haha har förvisso sett det där klippet förut men när jag såg det nu så kom jag o tänka på en konversation en kompis till mig hade med vår gemensamme tränare (klassisk ridkonst)

Kompis: my dream is to ride without bridle and bit, with the horse free.
tränare: Oh yeah! I did that once, no biggie really. just taught the horse to respond to my aids a bit different that's all. I can show you later.

:rofl:

kan tillägga att min kompis numer har helt andra mer högtflygande drömmar med sin häst.

håller med dig.. alla stirrar sig blindt på att öronen alltid ska vara framåt spetsade... tycker de börjar bli jobbigt att alltid höra. ååh, titta öronen helt framåt,,, när man häst har öronen helt framåt brukar han oftast va rädd för ett speciellt föremål.. i princip,, helst vill jag att de ska vara "ödmjukt lyssnande" åt mitt håll..

och som du säger, olika individer och raser.. min frieser har öronen bakot i prinsip hela tiden. inte alls för han är irriterad. han bara e sån :)

Och till de övriga så försår jag inte heller hysterin över pat... eller e tusen ggr bäätre enligt mig, iaf de jag vet av henne.
Om någon pratar om mig så tänker de nog nh...

MAn kan aldrig dra allt över en gräns. jag tränar trick med mina hästar, jag tränar kontakt och löslongering. mina hästar är glada, de får sina glädje spel och allt. jag gör verkligen inte som pat och vil heller inte ha människor som säger att "han tränar nh, han bryter ner sina hästar" de finns alltid tusen vägar att gå.. jag förundras inte av tobbe, jag gillar inte ens pat, eller faller mig i smaken däremot. sen har jag inte tränat för någon så jag vet ej hur människorna i fråga lär in sakerna med sina hästar. Jag vet bara hur jag tränar, hur jag får motivationen för mina hästar och hur mild jag är... det vill jag inte ha förväxlat med någon annan av någon som inte vet bättre.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning. Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?)...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama