Parelli horsemanship hjälp!

Sv: Parelli horsemanship hjälp!

Cirkus har alltid faschinerat människor, detta är ingen skillnad. Cirkus är vad det är och inget annat. Vill man se harmoniska hästar får man söka sig någon annanstans.

Jag tror inte du har någon aning om vad det är du pratar om..

Hästar är fantastiska djur och det jag ser är en man som lyckats göra detta till sin grej och han får folk att tro att det är hans förtjänst att hästarna är som dom är. Han är sedan väldigt noga med att för att lyckas med sin häst så måste man ha hans piskor, carrotsticks, repgrimmor och nu även hans sadlar. Detta är en sekt som med alla medel förför sin publik tack vare att dom vet hur man kan utnyttja hästarna till det yttersta. Vad är det för skillnad på att se denna video och att se cirkus, där gör hästarna samma sak? Det finns många som tycker om cirkus, skillnaden är den att man på cirkus inte tvingas köpa utrustningen som hästarna visas i.

Hästar är fantastiska djur och det jag ser är en man som lyckats göra detta till sin grej och han får folk att tro att det är hans förtjänst att hästarna är som dom är. Han är sedan väldigt noga med att för att lyckas med sin häst så måste man ha hans piskor, carrotsticks, repgrimmor och nu även hans sadlar. Detta är en sekt som med alla medel förför sin publik tack vare att dom vet hur man kan utnyttja hästarna till det yttersta. Vad är det för skillnad på att se denna video och att se cirkus, där gör hästarna samma sak? Det finns många som tycker om cirkus, skillnaden är den att man på cirkus inte tvingas köpa utrustningen som hästarna visas i.

Tycker verkligen det är jättetråkigt att du har fått det här med pnh om bakfoten.. Hur mycket har du egentligen studerat parellis metoder kontra andra metoder (exempelvis de som anänds vid cirkus)? Uppenbarligen inte speciellt mycket, för hade du varit insatt och vetat vad det handlar om så hade du inte uttalat dig så so du gör. Det handlar inte om någon sekt! herregud, det handlar om ett sätt att träna hästar som är natruligt för dem där man vill uppnå harmoni och samspel. Att hästarna sedan gör en massa "fancy" saker är ju bara för att dessa hästar och människor har uppnåt en sån fin relation så att allt är möjligt..
Man kan tvinga en häst till att göra mycket, men att få den att verkligen vilja göra något är en konst och kräver att man har stora kunskaper om hästens natur och dess sätt att tänka.
Det är stor skillnad..
Jag tycker att du borde studera och ta reda på lite mer fakta och sedan skaffa dig en uppfattning, och är det så att du redan ahr gjort det så tycker jag att det är väldigt tråkigt att du har missuppfattat det så mycket men jag respekterar ändå din åsikt, även om jag tycker det är synd och är ljusår ifrån att hålla med.

Är det ingen som ser hur FEL detta är? :confused::confused::confused:

:(:cry:

*delvis knapplån*

det jg ser i filmen är väl inte så fel men för att göra det som görs i filmen krävs ingen speciell metod. det krävs att man kan inlärning hos djur. Pat har inget patent på det vad jag vet. :)

vill man använda PNH för att nå målet så gör man det, en del använder värre saker och jag föredrar något helt annat. :)

Till Zalmiak, jag vet exakt hur PP jobbar. Han har en stor kunskap om hur hästar fungerare och detta utnyttjar han sanslöst till sin egen ekonomiska fördel genom att få publiken att tro att man behöver hans utrustning för att lyckas. Och jo, det är en sekt, dvs, man kan inte ifrågasätta eller ha andra åsikter om ämnet. Samtidigt så finns det folk runtomkring som sjunger och bedyrar den enorma gåva och talang som PP har. Det finns många fantastiska hästmänniskor i världen men jag har inte hört någon av dessa yttra någon större beundran för PP.

Finns Parellis DVD:s att köpa i Sverige? Ni som har dem eller någon av dem, vart har ni köpt era och vad fick ni betala?

:bow:

Nu förstår jag ingenting, vad är det som är fel? jag tycker att videon är helt fantastiskt och det visar vilket fantastiskt samspel människor och hästar kan få! Förstår inte alls vad som är problemet..

Samspel???
En smått apatisk häst som lyder blint som en hund ne fy fan.
Detta är psykisk djurplågeri och inget annat.

Då har du tyvärr inte förstått vad PNH går ut på och det är definitivt inte att trycka ner hästen!

Jag är medlem i Parellis klubb. Jag blev mycket imponerad av hans filosofi när jag var på Pat Parellis clinic i Birmingham 2008. Många svenskar var där och vad roligt vi hade. Man väljer själv om man vill köpa något eller ej. Hans material är mycket pedagogiskt upplagt, redskapen mycket fina. Man kan ta till sig de bitar man själv vill. Det är en ny värld som öppnar sig och man kan ha så mycket roligt med sin häst, allt för att få den så säker som möjligt. Jag som tog upp mitt intresse för hästar igen efter 40 och tycker detta är så roligt att hålla på med. Jag har inte den möjligheten att hålla mig med en dyr utrustning, däremot köpte jag repgrimma, linor och carrotstick för de var så bra. Min häst behövde tränas med rep och spö för han var livrädd för dessa. Nu kan jag göra sånt som visas på videor med spö och rep och har en häst som står still och litar på mig. Absolut inget våld eller tvång. Hästen väljer att följa mig!

Det finns massor att köpa, läs mer om det på

http://www.parellinaturalhorsetraining.com/

Det finns en utmärkt presentation av hans olika level som en tidigare gjorde i denna tråd. Tack för den. Det finns begagnat att köpa av DVD bl a. på Tradera har jag sett.

Som medlem blir man uppdaterad hela tiden med nyhetsbrev, tillgång till tränings- tips och problem lösningar. Tidning + dvd ca 8/år för ungefär 140:-/månad. Som inspiration är det värt detta.
Det är roligt:bump:Man får ett större samspel med hästen på deras villkor.
Halleluja:rofl:

Glömde säga att min häst är het uti "hovarna", varmblod, full av energi och livsglädje. Han är nöjd när jag uppskattar och berömmer honom. Man riktigt ser det.

Då har du tyvärr inte förstått vad PNH går ut på och det är definitivt inte att trycka ner hästen!

Det är precis vad all NH i grunden bygger på. Att kontrollera hästen, inget annat. Jag skulle vilja se en topp tränare inom någon tävlings disciplin göra så här på sina hästar. Jag har mycket svårt att tro att någon häst som tränas på det här viset skulle ha något med toppen att göra man tar ju bort hela gnistan hos hästen.

David O'Connor, en av världens bästa fälttävlansryttare, har haft uppvisningar i NH med sin tävlingshästar. Finns videor på youtube om du söker. Och FT är, enligt mig i varje fall, inte något för "kuvade" hästar att tävla i.

Jag tycker inte allt i videon ser bra ut, tex. när hästen snurrar runt, men det är nog mer "cowboytricks" än NH skulle jag gissa.

Det är precis vad all NH i grunden bygger på. Att kontrollera hästen, inget annat. Jag skulle vilja se en topp tränare inom någon tävlings disciplin göra så här på sina hästar. Jag har mycket svårt att tro att någon häst som tränas på det här viset skulle ha något med toppen att göra man tar ju bort hela gnistan hos hästen.

Om du inte har mer kunskap om Nh än så här så borde du inte uttala dig!! Det är definitivt inte vad nh handlar om. Det du beskriver, att man trycker ner hästen och gör den apatisk, det är naturla horsemanshit inte natural horsemanship. Och det är stor skillnad..

Jag är medlem i Parellis klubb. Jag blev mycket imponerad av hans filosofi när jag var på Pat Parellis clinic i Birmingham 2008. Många svenskar var där och vad roligt vi hade. Man väljer själv om man vill köpa något eller ej. Hans material är mycket pedagogiskt upplagt, redskapen mycket fina. Man kan ta till sig de bitar man själv vill. Det är en ny värld som öppnar sig och man kan ha så mycket roligt med sin häst, allt för att få den så säker som möjligt. Jag som tog upp mitt intresse för hästar igen efter 40 och tycker detta är så roligt att hålla på med. Jag har inte den möjligheten att hålla mig med en dyr utrustning, däremot köpte jag repgrimma, linor och carrotstick för de var så bra. Min häst behövde tränas med rep och spö för han var livrädd för dessa. Nu kan jag göra sånt som visas på videor med spö och rep och har en häst som står still och litar på mig. Absolut inget våld eller tvång. Hästen väljer att följa mig!

Det finns massor att köpa, läs mer om det på

http://www.parellinaturalhorsetraining.com/

Det finns en utmärkt presentation av hans olika level som en tidigare gjorde i denna tråd. Tack för den. Det finns begagnat att köpa av DVD bl a. på Tradera har jag sett.

Som medlem blir man uppdaterad hela tiden med nyhetsbrev, tillgång till tränings- tips och problem lösningar. Tidning + dvd ca 8/år för ungefär 140:-/månad. Som inspiration är det värt detta.
Det är roligt:bump:Man får ett större samspel med hästen på deras villkor.
Halleluja:rofl:

Är också medlem i savvy club, jättebra måste jag säga! Man får massor med inspiration och hemsidan man får tillgång till är fullproppad med massor av bra saker. Man lär sig massor! :banana:

Jag skulle vilja ha en åsikt om vad du tycker om detta (se länken) när du anser att NH eller PNH är tvång, att hästarna skulle bli apatiska? Jag har sett Parellis hästar och inbjudna clubmedlemmar med sina hästar. Vilken glädje hos både hästen och människan. Hästen följer av egen fri vilja.

Det här kallar jag tvång, det är att ta bort glädjen hos hästen, bilderna talar.

http://www.horsemanpro.com/articles2/rollkur.htm

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning. Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?)...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama