Jag är medlem i Parellis klubb. Jag blev mycket imponerad av hans filosofi när jag var på Pat Parellis clinic i Birmingham 2008. Många svenskar var där och vad roligt vi hade. Man väljer själv om man vill köpa något eller ej. Hans material är mycket pedagogiskt upplagt, redskapen mycket fina. Man kan ta till sig de bitar man själv vill. Det är en ny värld som öppnar sig och man kan ha så mycket roligt med sin häst, allt för att få den så säker som möjligt. Jag som tog upp mitt intresse för hästar igen efter 40 och tycker detta är så roligt att hålla på med. Jag har inte den möjligheten att hålla mig med en dyr utrustning, däremot köpte jag repgrimma, linor och carrotstick för de var så bra. Min häst behövde tränas med rep och spö för han var livrädd för dessa. Nu kan jag göra sånt som visas på videor med spö och rep och har en häst som står still och litar på mig. Absolut inget våld eller tvång. Hästen väljer att följa mig!
Det finns massor att köpa, läs mer om det på
http://www.parellinaturalhorsetraining.com/
Det finns en utmärkt presentation av hans olika level som en tidigare gjorde i denna tråd. Tack för den. Det finns begagnat att köpa av DVD bl a. på Tradera har jag sett.
Som medlem blir man uppdaterad hela tiden med nyhetsbrev, tillgång till tränings- tips och problem lösningar. Tidning + dvd ca 8/år för ungefär 140:-/månad. Som inspiration är det värt detta.
Det är roligt
Man får ett större samspel med hästen på deras villkor.
Halleluja