Parelli horsemanship hjälp!

Sv: Parelli horsemanship hjälp!

Undrar varför NH-fantaster alltid drar upp rollkur? Ska en viss form av tvång rättfärdiga en annan sorts tvång? Eller vad?
Eller inbillar man sig att folk som är skeptiska till NH saligt kommer att ropa "Aha!" och helt plötsligt bekänna sig till tron bara för att rollkur ser hemskt ut?

Jag har läst jättemånga trådar om rollkur och jag har faktiskt ALDRIG sett någon skriva att rollkur är något bra. Och det har heller ingen skrivit här.

Tycker det vore bättre att jämföra bra o dålig HANTERING av häst istället, men det verkar vara betydligt svårare...

Det är precis vad all NH i grunden bygger på. Att kontrollera hästen, inget annat. Jag skulle vilja se en topp tränare inom någon tävlings disciplin göra så här på sina hästar. Jag har mycket svårt att tro att någon häst som tränas på det här viset skulle ha något med toppen att göra man tar ju bort hela gnistan hos hästen.

Och vad menar du att den traditionella hanteringen gör med bett, tyglar och spö? Om inte kontrollerar hästen?

Inte låter de den springa fritt iaf :devil:

Vad kallar du gnista? Är det när hästen är så uppskärrad att endast ett rejält skarpt bett kan hålla den under kontroll? :cool:

Vad gör du i dessa NH-trådar när du inte har ens den minsta uppfattning om vad NH är? Jag har inte sett väldigt många timmar med film på NH-tränade hästar, men nog har jag sett gnista allt! Bara för att hästen inte rullar med ögonen och försöker skena iväg från sin ryttare betyder det inte att den saknar gnista. Den vet bara när den behöver ta fram den, och när det inte behövs. :grin:

Undrar varför NH-fantaster alltid drar upp rollkur? Ska en viss form av tvång rättfärdiga en annan sorts tvång? Eller vad?
Eller inbillar man sig att folk som är skeptiska till NH saligt kommer att ropa "Aha!" och helt plötsligt bekänna sig till tron bara för att rollkur ser hemskt ut?

Jag har läst jättemånga trådar om rollkur och jag har faktiskt ALDRIG sett någon skriva att rollkur är något bra. Och det har heller ingen skrivit här.

Tycker det vore bättre att jämföra bra o dålig HANTERING av häst istället, men det verkar vara betydligt svårare...

Rollkur är dålig hästhantering, precis som att knäcka hästar mentalt. Det tror jag de flesta är med på.

Detta är inte rollkur, utan "traditionell(?)" hästhantering med hästar med "gnista". Ser det trevligt ut tycker någon?
http://www.youtube.com/watch?v=oQREKak_mGc&feature=player_embedded#

(denna länk är hämtad från annan tråd, vi behöver inte diskutera den även här, ville bara visa ett annat exempel)

Att jämföra exempel kommer dock aldrig leda någonvart. Om man inte har tillräcklig kunskap om hästar och deras beteende för att kunna avgöra när en häst är tillfreds, och när den inte är det, så kan man inte avgöra vilket exempel som är bättre eller sämre. Och då går det inte att diskutera, eller hur?

Åh! En till PNH:are i stockholm! Vi är några stycken nu, vi borde anordna träffar tycker jag! Jag PMar!

Åh! En till PNH:are i stockholm! Vi är några stycken nu, vi borde anordna träffar tycker jag! Jag PMar!

Absolut fler träffar!!!! :) Jag har lyckats hitta en granne som också blivit intresserad av pnh! Jätteroligt! Vi får bara bestämma när var och hur! :bump: Kram!

Och vad menar du att den traditionella hanteringen gör med bett, tyglar och spö? Om inte kontrollerar hästen?

Vad kallar du gnista? Är det när hästen är så uppskärrad att endast ett rejält skarpt bett kan hålla den under kontroll? :cool:

Vad gör du i dessa NH-trådar när du inte har ens den minsta uppfattning om vad NH är? Jag har inte sett väldigt många timmar med film på NH-tränade hästar, men nog har jag sett gnista allt! Bara för att hästen inte rullar med ögonen och försöker skena iväg från sin ryttare betyder det inte att den saknar gnista. Den vet bara när den behöver ta fram den, och när det inte behövs. :grin:

Bra skrivet! :bow: Håller med till 100%!

Mycket vettigt inlägg!

Jag har själv satt mej in i LITE Pnh och innan har jag gjort allt från bruksridning, ridgymnasiet, självlärd från grunden, praktik i travstall, dressyr och hopp stall...
Nu har jag precis börjat med PNH men jag ska testa detta med min häst.
Jag skriver alltså lite ur mitt gamla tänk som jag märkt är i stort sätt nästan samma som PNH. Förutom vifta med rep och de på marken så är allt det som de säger ang hästen, hantering, ridning mm, har jag lärt mej innan och jag har mest bara hört repriser på det jag redan vet.

För att ni PNH folk som hela tiden tror att alla som inte håller på med PNH de tvingar sina hästar med spö och att drar hästen i munnen. NI missar allt i vad den vanliga ridningen lär ut.
Vad vi lärde oss på ridgymnasiets utbildning var att rida enligt Bo Tiblin. Hästen ska tänka ner fram åt och samla sej i först unghäst form och allt eftersom den får muskler så kan man kräva högre form.
Men man börjar i en lägre form med rätt långa tyglar, här börjar man rid passet och avslutar. För att blodcirkulationen ska komma i gång och för att de ska länga sej och stretcha efter sitt pass.
För att få en låg form kan du inte sitta på korta tyglar och dra hästen i munnen.
Det är ridningen som de lär ut på hästgymnasiet om man läser enligt boken. Inget om att det man ska göra är att dra hästen i munnen..

Min häst som jag har nu hon har jag aldrig jobbat på marken mer än lett fram och till hagen och skrittat av genom att gå sista biten på marken. Det som folk gör först när de visar PNH är att ta på sin häst mm. Gör jag när jag rycktar och pysslar i stallet med min häst. Varför ska man ut till gårdsplanen med min häst för detta. Jag lyfter hovar mm. Att hästen följer mej, tränar jag på väg till och från stallet eller när jag skrittar av min häst. Då tränar jag att stanna, backa och följsamheten. Vilket många vanliga folk gör.
När jag sätter på skritt täcke och annat i ridhuset står hon lös med dörren öppen , går jag i väg så följer hon mej. När jag kommer till hagen så kommer hon springandes även om hon precis har ätit. Hon älskar att vara med mej och jobba, vi är väldigt bra kompisar och jag är så pass flockledare att om det är någon som skrämmer henne så är jag hennes trygghet.
Men för det behövs inte PNH, det är vanligt sunt förnuft och en vänskap vi byggt fram. En stor respekt för varan. Jag trampar inte på hennes gräns och inte hon på min. Med detta betyder inte att hon får göra som hon vill eller annat. Men vi litar på varan. Har kul med varan och med detta handlar väldigt mycket kravlöst i bland och bara vara i skogen och lulla.
Jag berömmer min häst mycket och vi jobbar med positiv anda. Det behöver man inte heller PNH för att göra. Sånt är självklart för mej och lika så många andra som håller på med vanlig ridning.
Förtroendet byggs upp mycket av att man genomgår händelser ute i skog och mark i hop. Här bildas den stora grunden att uppleva roliga, skrämmande och mysiga stunder i hop med sin häst. Så bygger man förtroendet. Att lita på varan och gå igenom saker. Att stå på en plan och hålla på då upp lever man inte så mycket ihop. Utan det är mest en massa krav att gå hit och gå dit och fort ska det gå. För mej hade inte det varit att uppleva glädje ihop eller frihet .
Jag ser bara en enorm massa krav som vem som helst skulle tröttna fort på. Samma som jag gillar inte folk som sitter på ridbana jämt med sin häst och bara kräver och kräver. Det är samma för mej.
Hästen och människan har kul ihop när det är kravlöst. Ingen kompis som man har skulle gilla att man hela tiden ställer krav på den. Utan att bara ha kul ihop stärker banden.

Jag rider aldrig utan bett men för det så sitter inte jag och drar min häst i munnen. Hon jobbar väldigt mycket på lösa tyglar. Det räcker jag samlar mej själv i sadeln så samlar hon sej. När jag ska göra skänkel vikning så läggs stor tyngd på rätt tyngder och att hon ska känna mej.. Detta har jag gjort i hela mitt liv och inget jag lärt mej av PNH utan av vanliga dressyr ryttare.. En dressyr lärare lär ut mycket att man ska jobba med tyngder mm. Hur tror du att de får sina hästar till saker som inte syns? Det handlar om en spänd muskel där eller en balans där. Det är det ni missar om du rider ex en skänkelvikning. Så måste man ha hästen rätt under sej. Man måste ha rätt balans i sadeln. Sen när skänkelvikningen ska göras så måste rätt tecken ges och rätt balans med annars så blir det ingen rätt skänkelvikning. De som tror att vanlig dressyr ridning handlar om att dra hästen i munnen eller annat. Ni har aldrig kommit till rätt känsla utan ni har suttit på ex ridskola och suttit på en häst som gått upp med huvudet i en så kallad ridskole muskling. Vilket inte liknar den riktiga dressyren alls. För desto mer du drar hästen i munnen desto mer blir det en drag kamp och inget avslappnat. Då skulle inte ett dressyr pass på en elit häst se så harmoniskt ut som det gör.
Jag har suttit på en häst som såldes för en miljon. En dressyr häst. Det kallar jag säte och balans skulle du dra tag i den hästen som en ridskolehäst, hade du flyggt rätt i backen så de braka. Hade du sparkat till den hade du också åkt i backen. Det räckte du tänkte åt ett håll så gick den. Skänkel behövdes inte. Satt du i fel balans med sätet eller över kroppen så kunden den ex backa eller annat. Här kallar jag fin känslig häst. Det räckte du satt i lite fel balans så gjorde den inte det du bad om. För det handlar om en sån stor balans och såna små hjälper i sätet att man som människa inte ser det.
DET ÄR DET DRESSYR handlar om!

Så PNH är igentligen bara sunt förnuft som man kan lära sej av en vanlig dressyr lärare. Eller som jag kommit fram till detta genom att läsa Bo Tiblins bok mm.
Det finns även dåliga lärare inom NH som inom alla annan häst lära. Även dressyr.

Jag är en öppen människa för allt det är så man lär sej. Men jag blir mycket irriterad på allt dömande utan att man ens har provat det på rätt sätt åt båda hållen. Alltså har man aldrig provat PNH med rätt lärare eller material ska man inte ut tala sej. Har man inte läst eller provat dressyr med rätt lärare eller material ska man inte ut tala sej..

Vad är skillnaden?
Frihetsdressyr ser ut så här. Här med Tobbe Larsson. Han menar att frihets dressyr är allt man gör på marken leda sin häst mm.
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg

Här med Pat Parelli. PNH.
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ

Ridningen

Tobbe Larsson
http://www.youtube.com/watch?v=t-IQlXycA4Y&feature=related

Pat Parelli
http://www.youtube.com/watch?v=scxdV7RmWpc&NR=1
Tycker ser rätt lika ut. Pat drar rätt kraftigt i munnen med ett bett som blir näst intill lika skarpt som det Tobbe har.
Linda Parelli
http://www.youtube.com/watch?v=fy5TDrAXgNA&feature=related
Ser inte heller så olikt ut det som Tobbe gör men skulle de se ut så som Tobbe rider så hade det krävt mer stöd i munnen för hästen för att den ska klara det Tobbes häst gör.
Men det klart all hög dressyr handlar om att de sitter och drar hästen i munnen och sparkar den i sidorna.

Jag vet själv att jag dömmer PNH lite i denna text, men det är för att jag vill visa er som har så fel vikling och det är lite allt detta som jag har varit i mot NH innan. Nu håller jag på att sätta mej in i det genom L1 mm.

Jag kan som sagt redan nu vara på bådas sidor och visa varför de drar i sär..

Men jag vill även att ni ska förstå att många undrar varför man ska krångla till det så när de har exakt samma kontakt med sin häst som de som håller på med PNH har.

Men ni tänker att de som inte håller på med PNH kan inte ha samma kontakt det finns inet för er att de kan vara så. Vilket jag kan säga att det visst finns.

Alltså lika mycket dömmande åt varje håll enligt mej..
FEL DÖMMANDE!

Senast ändrad:

Har du skygglappar på dig eller?
Detta begreppet finns dock inte ännu men kanske snart;
Psykisk djurplågeri!
Det är vad jag kallar NH i fram för allt denna form. En del saker PP gör är bra men den totala förlusten av hästens eget sätt att tänka och bli en labrador är bara fruktansvärt att se.

Den här hästen tex ser glad ut positiv till sitt arbete bjuder till, inte på någon topp nivå men gör de han kan. Observera att jag har inte en susning vem personen är jag bara sökte igenom tuben efter ett klipp jag tyckte se någorlunda bra ut. Fel videor (utifrån min mening) finns redan i tråden.

Jag har som sagt intresserat mig för NH eller snarare efter att jag förstått vad det innebär "anti" NH. Jag vill ha fram vad ni NH tomtar tycker är så himla bra trotts att hästarna inte ser ut att tycka om sitt s.k. arbete. Så ge mig alla era kanon fakta om varför du (och alla ni andra) tycker det är jätte bra att träna ett flyktdjur till ett beteende som liknar det av ett av en hund....
Istället för att säga att jag skall hålla mig borta så försök övertala mig, inte för att det är lätt då jag redan varit hos 2 av "de bästa" NH tränarna i Sverige och har absolut inget positivt att säga om just deras sätt att tackla problem med hästar. Och nej jag ser ingen gnista i någon av de hästarna som varit med i någon av PPs filmer. Då ser det nästan bättre ut i barrel racing filmerna trotts sin hårdhet så ser hästarna mera ut att trivas med det.

väldigt bra inlägg! precis så tänker jag oxå om det hela. Alla sidor är lika dömmande!

Det jag tycker är lite läskigt med PNH är att folk gärna tenderar till att bli lite väl hängivna och fanatiska. man ska naturligtivs hänge sig åt den "väg" man väljer att gå och det är underbart att så många hittat sin ledstjärna i Pat, men man måste alltid behålla sitt sunda förnuft och hela vägen ifrågasätta och undra, för annars lär man sig aldrig något.

Håller delvis med om att i vissa kretsar så beter sig PNH som en sekt, speciellt i USA. behöver inte bli negativt men kan bli om ingen stannar upp och ifrågasätter litegrand emellanåt. Parellis är ju trots allt bara människor, inga gudar, och det de lär ut är egetnligen bara gammal hederlig hästmannaskap med inslag av trickträning. kan man djurs inlärning och beteende och har god timing så kan man lära sin häst allt det där.

Det jag även vill understryka med Tobbe och skillnaden på Pat och Linda är att det finns ingen. För Tobbe har så små hjälper i säte, munn mm att de knappt syns.
Det Linda gör är hjälper som jag tycker syns mer. Skillnaden är att Linda har längre tyglar då krävs det mer synliga tecken medans Tobbe har lite mera stöd och då syns inte hjälperna. Men i stort sätt så är de lika hårda i hästens munn mm.

Man ser att Pats hjälper syns tydligt i tyglarna på hästen och jag tycker att Tobbes hjälper är mycket mindre, än Patts. kanske för att han har lite mer stöd i hästens mun.

Vad är snällast mot hästen??
Mer stöd i munnen och mindre tecken eller mer stöd i munnen och inte synbara tryck i tyglarna. De här hästarnas nevå handlar om att du kramar tygeln mellan fingrarna. Alltså så lite att det knappt märks på hästen.

En dressyr häst är i sitt ess över 8 år, alltså mer än 5 år av ridning på så små hjälper att de inte syns. Ryttaren tänker i stort sätt vänster och hästen känner av en så liten muskel spänning att det går av bara tänket.

För er som aldrig testat rida en elit häst så förstår inte jag att ni tror att folk sitter och drar hästen i munnen. Bara för att ni har sett hobbyryttare som sitter och inte klara sin häst och tar på skarpa bett mm betydre inte dte att det är grunden för all ridning.

Om ni kollar på ex ponny akuten så säger TObbe till att de som har skarpare bett på sin häst än endast vanligt tränsbett ska byta. Ridlärarna är jätte noga med att barnen inet ska dra hästen i munnen eller sparka på de. De säger till barnen när respekten till deras hästar försvinner.

Bara i förra avsnittet så sa en av elit ryttarna i Sverige att vi är dåliga att läsa våra hästar mm. http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten

Och nej jag ser ingen gnista i någon av de hästarna som varit med i någon av PPs filmer.

David O'Connor i Parelli Horse Show:

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Lyssna och lär av den hästerfarenhet han delar med sig av i sista delen av videon:
Det största felet hos många tävlingsryttare är att de lär sig tävla innan de kan rida, och de lär sig rida innan de utvecklat ett språk som hästen förstår.

David O'Connor i Parelli Horse Show:

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Lyssna och lär av den hästerfarenhet han delar med sig av i sista delen av videon:
Det största felet hos många tävlingsryttare är att de lär sig tävla innan de kan rida, och de lär sig rida innan de utvecklat ett språk som hästen förstår.

*Tittar*

Kan hålla med om det du skriver med oftast föräldrarnas fel i ung ålder köpt för fin häst till sitt barn...
Hoppas inte samma gäller på högre nivå också... :o

Sitter inte Parelli och rycker sin häst i munnen på ett blankt stångbett, använder piska (på marken) och tyglar när han rider?

*Tittar*

Kan hålla med om det du skriver med oftast föräldrarnas fel i ung ålder köpt för fin häst till sitt barn...
Hoppas inte samma gäller på högre nivå också... :o

Håller inte med om detta så mycket... Som sagt de som aldrig har ridit en duktig häst i ex dressyr eller annat vet inte att det krävs rätt balans och hjälper för hästen. Det är bra att föräldrarna köper duktiga hästar till sina barn. Med kunnadet kommer säkerheten.
Bara för att man köper en ponny som är mycket duktig och bara för att barnet ber om en skänkelvikning så måste ändå rätt säte och balans följa med annars gör den ingen skänkelvikning.

Jag har själv haft ett halvblod som vunnit hopp allsvenskan och varit os reserv..
För det så gick inte den bra om inte jag kunnde. Men när man väl red rätt så gick hästen rätt.
Har du en häst som är mindre utbildad som inte kan så går den inte rätt om du gör rätt.
Där är skillnaden...

Har du skygglappar på dig eller?
Detta begreppet finns dock inte ännu men kanske snart;
Psykisk djurplågeri!
Det är vad jag kallar NH i fram för allt denna form. En del saker PP gör är bra men den totala förlusten av hästens eget sätt att tänka och bli en labrador är bara fruktansvärt att se.

Den här hästen tex ser glad ut positiv till sitt arbete bjuder till, inte på någon topp nivå men gör de han kan. Observera att jag har inte en susning vem personen är jag bara sökte igenom tuben efter ett klipp jag tyckte se någorlunda bra ut. Fel videor (utifrån min mening) finns redan i tråden.

Jag har som sagt intresserat mig för NH eller snarare efter att jag förstått vad det innebär "anti" NH. Jag vill ha fram vad ni NH tomtar tycker är så himla bra trotts att hästarna inte ser ut att tycka om sitt s.k. arbete. Så ge mig alla era kanon fakta om varför du (och alla ni andra) tycker det är jätte bra att träna ett flyktdjur till ett beteende som liknar det av ett av en hund....
Istället för att säga att jag skall hålla mig borta så försök övertala mig, inte för att det är lätt då jag redan varit hos 2 av "de bästa" NH tränarna i Sverige och har absolut inget positivt att säga om just deras sätt att tackla problem med hästar. Och nej jag ser ingen gnista i någon av de hästarna som varit med i någon av PPs filmer. Då ser det nästan bättre ut i barrel racing filmerna trotts sin hårdhet så ser hästarna mera ut att trivas med det.

Men du verkar ju inte fatta! Det du beskriver är INTE nh! Det är skit och dåligt hantering, tror du verkligen på fullaste allvar att parelli skulle blivit så stor och fått så många miljoner anhängare och hästälskare om det han gjorde var att "bryta" ner hästen mentalt?
Det nh handlar om är att hantera och umgås med hästar på deras villkor alltså utifrån hur de fungerar, tänker osv. man strävar efter att bli en medlem i hästens flock och agera och bete sig så likt som en annan häst som möjligt. Hur kan du tycka att det är så fel att lära sig att prata samma språk som sin häst?

Det går inte att övertyga dig med några argument, du har redan bestämt dig för vad du tycker och verkar ju inte lyssna eller försöka förstå.

Jag förstår dig inte riktigt, du kan inte ha varit hos de 2 bästa NH "tränare" i landet? Då hade du aldrig haft den inställning som du har.

Hästar är ett flyktdjur, det kan vara väldigt farligt och som ryttare utsätter man sig för fara. Om du tränar hästen enligt vi säger nu PNH så går deras filosofi ut på att göra hästen mer säker tillsammans med sin ryttare eller ledare om man nu vill säga det. Hästen ska känna sig trygg med dig, att den litar på att du vet att det inte är någon ev. fara. Om du som ledare för hästen framåt förbi de ev. farorna och visar att du vet att det inte är ett "lejon" som ligger på lur. Desto säkrare ridning. Det där vi håller på med från marken med spö som egentligen är en förlängd arm och hand handlar om att visa, flytta, röra vid hästen. Vi vill få hästen att vilja följa oss av egen fri vilja. Kan vi det från marken så kan vi också det från hästens rygg. Vi får en säkrare häst.;)
Det finns många olika sätt att "se" på hästen. Det jag sett med egna ögon är hästar vars ägare älskar dem. Hästar som är livfulla och med gnista. Tack och lov att det finns en syn på hästar som just Pat och Linda Parelli förmedlar. Ett bra sätt att hantera sin häst, något som finns och har funnits även innan dom. Det som skiljer är bl a att de hittat ett sätt att marknadsföra sin kunskap på och ett mycket pedagogiskt material som blivit succe. Det är helt upp till var och en att välja "tro". Men alla sätt borde vara att behandla hästen väl. Det handlar inte om vem eller vilka och hur mycket eller hur lite, vem eller vilka drar i tyglar. Det handlar om samförstånd med hästen!

Jag jublar när jag ser " Ponnyakuten " om ungdomar som får lära sig att upptäcka och förstå hästen. Att de med små enkla medel kan rätta till problemen. :bow:

Men du verkar ju inte fatta! Det du beskriver är INTE nh! Det är skit och dåligt hantering, tror du verkligen på fullaste allvar att parelli skulle blivit så stor och fått så många miljoner anhängare och hästälskare om det han gjorde var att "bryta" ner hästen mentalt?

Ja, faktiskt så tror jag det. Du har inte en susning hur många förstörda hästar han har haft hemma för att få fram de han har på sina uppvisningar eller hur?
NH innebär kontroll, total kontroll inget annat tycker det liknar hundträning mer än häst.
Sen att han tror att han kan lära ut sin kunskap (vilket det måste finnas något av om ens fel i min mening) till totala noviser på korta sessioner för att sedan träna själva hemma är ju bara befängt. Många NH tränade hästar är totalt feltränade och mår psykiskt dåligt. Detta pga fel träning av dåliga tränare (oftast ägarna själva som inte har kunskap/erfarenhet nog för det) och sedan går till en som vet lite vad den håller på med och får rätt sätt igen. Enbart för att gå tillbaka och göra fel igen. Där ligger ett av de stora felen i NH.
Att folk blir så fanatiska över PNH är inte svårt att se hästar gör ju fantastiska saker. Att dessa enbart får se de hästar som alltid fungerar är ju inget de tänker på eller hur?
De ser bara de glorifierade bitarna av PNH inte de där det absolut inte fungerar.

Det nh handlar om är att hantera och umgås med hästar på deras villkor alltså utifrån hur de fungerar, tänker osv. man strävar efter att bli en medlem i hästens flock och agera och bete sig så likt som en annan häst som möjligt. Hur kan du tycka att det är så fel att lära sig att prata samma språk som sin häst?

Det går inte att övertyga dig med några argument, du har redan bestämt dig för vad du tycker och verkar ju inte lyssna eller försöka förstå.

Jag vill veta varför PNH är bättre än de jag redan gör, de de flesta av oss redan gör?
Alla tips som jag sett i ponnyakuten är grundläggande som så många runt dessa barn/ungdomar inte kan. Skarpa bett fel sadlar stenhårda i handen sliter drar och så vidare. Detta fanatiska PNH och NHandet som finns är enbart kommersiellt. Det grundläggande borde ridskole elever redan första dagen. Enbart av säkerhet i box på gången och så vidare. Grundläggande NH är bra alltså det som handlar om att lära känna hästen och lära hästen att det är du som bestämmer, men showbiten och det som PP visar upp anser jag är totalt fel.

Jag förstår dig inte riktigt, du kan inte ha varit hos de 2 bästa NH "tränare" i landet? Då hade du aldrig haft den inställning som du har.

Dessa tränares kommentarer på problem som man kan lösa enkelt är att du måste ta makten över hästen, och det får mig att se rött. Den totala orespekten för hästen som dessa s.k. bra tränarna har är avskyvärd. Ponny akuten (vilken jag sett alla avsnitt på SVTplay nu visar på total okunskap hos de runt barnen/ungdomarna vilket är skrämmande för mig. Tobbe visar på ett bra lätt sätt de som de kunniga på ridskolor och tränare osv borde redan kunna få ordning på.

Hästar är ett flyktdjur, det kan vara väldigt farligt och som ryttare utsätter man sig för fara. Om du tränar hästen enligt vi säger nu PNH så går deras filosofi ut på att göra hästen mer säker tillsammans med sin ryttare eller ledare om man nu vill säga det. Hästen ska känna sig trygg med dig, att den litar på att du vet att det inte är någon ev. fara. Om du som ledare för hästen framåt förbi de ev. farorna och visar att du vet att det inte är ett "lejon" som ligger på lur. Desto säkrare ridning. Det där vi håller på med från marken med spö som egentligen är en förlängd arm och hand handlar om att visa, flytta, röra vid hästen. Vi vill få hästen att vilja följa oss av egen fri vilja. Kan vi det från marken så kan vi också det från hästens rygg. Vi får en säkrare häst.;)
Det finns många olika sätt att "se" på hästen. Det jag sett med egna ögon är hästar vars ägare älskar dem. Hästar som är livfulla och med gnista. Tack och lov att det finns en syn på hästar som just Pat och Linda Parelli förmedlar. Ett bra sätt att hantera sin häst, något som finns och har funnits även innan dom. Det som skiljer är bl a att de hittat ett sätt att marknadsföra sin kunskap på och ett mycket pedagogiskt material som blivit succe. Det är helt upp till var och en att välja "tro". Men alla sätt borde vara att behandla hästen väl. Det handlar inte om vem eller vilka och hur mycket eller hur lite, vem eller vilka drar i tyglar. Det handlar om samförstånd med hästen!

Det är inte de hästarna jag ser. Hästarna lyder blint och det är inte naturligt alls d.v.s. motsätter sig namnet på metoden. Jag vill ha en häst inte en hund det har jag redan en;). Som jag sagt tidigare grunden är bra tänk men därefter spårar det ur totalt. Gnista menar jag med en häst som kan spralla till när man håller på med dom. Ser inte detta i NH alls sådant beteende behandlas negativt i NH.
Säkerheten nämns ofta som en grundläggande sak i NH men har ingenting att göra med det alls. Det som benämns är tryggheten mellan häst och ryttare, vilket är en bra sak men en topp ryttare gör inget av det. Varför? Jo det behövs inte på den nivån den grundläggande kunskapen finns redan där och hästen känner trygghet för den som rider redan från dag ett. Efter det kommer det oändliga arbetet att komma därifrån till toppen med en häst och då börjar ju det roliga eller hur?:D

Jag jublar när jag ser " Ponnyakuten " om ungdomar som får lära sig att upptäcka och förstå hästen. Att de med små enkla medel kan rätta till problemen. :bow:

Kan inte säga att jag jublar, blir mest förfärad över hur otroligt dåliga de som är runt barnen/ungdomarna är. Tobbe sköter sitt jobb mycket bra dock!

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning. Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?)...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama