Sv: Parelli horsemanship hjälp!
Jag har själv satt mej in i LITE Pnh och innan har jag gjort allt från bruksridning, ridgymnasiet, självlärd från grunden, praktik i travstall, dressyr och hopp stall...
Nu har jag precis börjat med PNH men jag ska testa detta med min häst.
Jag skriver alltså lite ur mitt gamla tänk som jag märkt är i stort sätt nästan samma som PNH. Förutom vifta med rep och de på marken så är allt det som de säger ang hästen, hantering, ridning mm, har jag lärt mej innan och jag har mest bara hört repriser på det jag redan vet.
För att ni PNH folk som hela tiden tror att alla som inte håller på med PNH de tvingar sina hästar med spö och att drar hästen i munnen. NI missar allt i vad den vanliga ridningen lär ut.
Vad vi lärde oss på ridgymnasiets utbildning var att rida enligt Bo Tiblin. Hästen ska tänka ner fram åt och samla sej i först unghäst form och allt eftersom den får muskler så kan man kräva högre form.
Men man börjar i en lägre form med rätt långa tyglar, här börjar man rid passet och avslutar. För att blodcirkulationen ska komma i gång och för att de ska länga sej och stretcha efter sitt pass.
För att få en låg form kan du inte sitta på korta tyglar och dra hästen i munnen.
Det är ridningen som de lär ut på hästgymnasiet om man läser enligt boken. Inget om att det man ska göra är att dra hästen i munnen..
Min häst som jag har nu hon har jag aldrig jobbat på marken mer än lett fram och till hagen och skrittat av genom att gå sista biten på marken. Det som folk gör först när de visar PNH är att ta på sin häst mm. Gör jag när jag rycktar och pysslar i stallet med min häst. Varför ska man ut till gårdsplanen med min häst för detta. Jag lyfter hovar mm. Att hästen följer mej, tränar jag på väg till och från stallet eller när jag skrittar av min häst. Då tränar jag att stanna, backa och följsamheten. Vilket många vanliga folk gör.
När jag sätter på skritt täcke och annat i ridhuset står hon lös med dörren öppen , går jag i väg så följer hon mej. När jag kommer till hagen så kommer hon springandes även om hon precis har ätit. Hon älskar att vara med mej och jobba, vi är väldigt bra kompisar och jag är så pass flockledare att om det är någon som skrämmer henne så är jag hennes trygghet.
Men för det behövs inte PNH, det är vanligt sunt förnuft och en vänskap vi byggt fram. En stor respekt för varan. Jag trampar inte på hennes gräns och inte hon på min. Med detta betyder inte att hon får göra som hon vill eller annat. Men vi litar på varan. Har kul med varan och med detta handlar väldigt mycket kravlöst i bland och bara vara i skogen och lulla.
Jag berömmer min häst mycket och vi jobbar med positiv anda. Det behöver man inte heller PNH för att göra. Sånt är självklart för mej och lika så många andra som håller på med vanlig ridning.
Förtroendet byggs upp mycket av att man genomgår händelser ute i skog och mark i hop. Här bildas den stora grunden att uppleva roliga, skrämmande och mysiga stunder i hop med sin häst. Så bygger man förtroendet. Att lita på varan och gå igenom saker. Att stå på en plan och hålla på då upp lever man inte så mycket ihop. Utan det är mest en massa krav att gå hit och gå dit och fort ska det gå. För mej hade inte det varit att uppleva glädje ihop eller frihet .
Jag ser bara en enorm massa krav som vem som helst skulle tröttna fort på. Samma som jag gillar inte folk som sitter på ridbana jämt med sin häst och bara kräver och kräver. Det är samma för mej.
Hästen och människan har kul ihop när det är kravlöst. Ingen kompis som man har skulle gilla att man hela tiden ställer krav på den. Utan att bara ha kul ihop stärker banden.
Jag rider aldrig utan bett men för det så sitter inte jag och drar min häst i munnen. Hon jobbar väldigt mycket på lösa tyglar. Det räcker jag samlar mej själv i sadeln så samlar hon sej. När jag ska göra skänkel vikning så läggs stor tyngd på rätt tyngder och att hon ska känna mej.. Detta har jag gjort i hela mitt liv och inget jag lärt mej av PNH utan av vanliga dressyr ryttare.. En dressyr lärare lär ut mycket att man ska jobba med tyngder mm. Hur tror du att de får sina hästar till saker som inte syns? Det handlar om en spänd muskel där eller en balans där. Det är det ni missar om du rider ex en skänkelvikning. Så måste man ha hästen rätt under sej. Man måste ha rätt balans i sadeln. Sen när skänkelvikningen ska göras så måste rätt tecken ges och rätt balans med annars så blir det ingen rätt skänkelvikning. De som tror att vanlig dressyr ridning handlar om att dra hästen i munnen eller annat. Ni har aldrig kommit till rätt känsla utan ni har suttit på ex ridskola och suttit på en häst som gått upp med huvudet i en så kallad ridskole muskling. Vilket inte liknar den riktiga dressyren alls. För desto mer du drar hästen i munnen desto mer blir det en drag kamp och inget avslappnat. Då skulle inte ett dressyr pass på en elit häst se så harmoniskt ut som det gör.
Jag har suttit på en häst som såldes för en miljon. En dressyr häst. Det kallar jag säte och balans skulle du dra tag i den hästen som en ridskolehäst, hade du flyggt rätt i backen så de braka. Hade du sparkat till den hade du också åkt i backen. Det räckte du tänkte åt ett håll så gick den. Skänkel behövdes inte. Satt du i fel balans med sätet eller över kroppen så kunden den ex backa eller annat. Här kallar jag fin känslig häst. Det räckte du satt i lite fel balans så gjorde den inte det du bad om. För det handlar om en sån stor balans och såna små hjälper i sätet att man som människa inte ser det.
DET ÄR DET DRESSYR handlar om!
Så PNH är igentligen bara sunt förnuft som man kan lära sej av en vanlig dressyr lärare. Eller som jag kommit fram till detta genom att läsa Bo Tiblins bok mm.
Det finns även dåliga lärare inom NH som inom alla annan häst lära. Även dressyr.
Jag är en öppen människa för allt det är så man lär sej. Men jag blir mycket irriterad på allt dömande utan att man ens har provat det på rätt sätt åt båda hållen. Alltså har man aldrig provat PNH med rätt lärare eller material ska man inte ut tala sej. Har man inte läst eller provat dressyr med rätt lärare eller material ska man inte ut tala sej..
Vad är skillnaden?
Frihetsdressyr ser ut så här. Här med Tobbe Larsson. Han menar att frihets dressyr är allt man gör på marken leda sin häst mm.
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg
Här med Pat Parelli. PNH.
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ
Ridningen
Tobbe Larsson
http://www.youtube.com/watch?v=t-IQlXycA4Y&feature=related
Pat Parelli
http://www.youtube.com/watch?v=scxdV7RmWpc&NR=1
Tycker ser rätt lika ut. Pat drar rätt kraftigt i munnen med ett bett som blir näst intill lika skarpt som det Tobbe har.
Linda Parelli
http://www.youtube.com/watch?v=fy5TDrAXgNA&feature=related
Ser inte heller så olikt ut det som Tobbe gör men skulle de se ut så som Tobbe rider så hade det krävt mer stöd i munnen för hästen för att den ska klara det Tobbes häst gör.
Men det klart all hög dressyr handlar om att de sitter och drar hästen i munnen och sparkar den i sidorna.