Parelli horsemanship hjälp!

Sv: Parelli horsemanship hjälp!

Och vad menar du att den traditionella hanteringen gör med bett, tyglar och spö? Om inte kontrollerar hästen?

Inte låter de den springa fritt iaf :devil:

Vad kallar du gnista? Är det när hästen är så uppskärrad att endast ett rejält skarpt bett kan hålla den under kontroll? :cool:

Vad gör du i dessa NH-trådar när du inte har ens den minsta uppfattning om vad NH är? Jag har inte sett väldigt många timmar med film på NH-tränade hästar, men nog har jag sett gnista allt! Bara för att hästen inte rullar med ögonen och försöker skena iväg från sin ryttare betyder det inte att den saknar gnista. Den vet bara när den behöver ta fram den, och när det inte behövs. :grin:

Har aldrig varit på en westerntävling där man man rider utan bett och tyglar likaledes som jag aldrig varit på en tävling inom klassisk ridning där man rider utan bett och tyglar. Jag är fullkomligt övertygad att de klassiska ryttarna inne på en ridbana kan rida utan huvudlag, sadel och spö i en självbärande form. Att rida hästen på detta vis är inte speciellt svårt på en grundriden häst. Frågan är bara vad nyttan med det är?

Hmm jag håller med Civil action i mycket vad den person säger.

Annledningen avrför jag har varit i mot NH mycket innan är för att MÅNGA som håller på med det de glömmer mycket säkerhet.

Jag har aldrig varit med om att en häst sticker med mej. Men jag har alltid i bak huvudet att de är djur och inga maskiner.
Många som håller på med NH börjar leda hästar bakom sej mm. FAst de inte är flock ledare över de och det är helt livsfarligt. Min förra häst var hos någon innan som gjorde så. (när jag köpte henne så sprang hon rätt över människor) SÅ länge du inte krävde annat än i och ut och flock kompisarna var med gick det bra. Men krävde du någon blev hon skit tjurig eller att vännerna gick i från.
Men de hade ingen respekt över att jag sa att de skulle leda henne med kjedja. utan de skulle ha henne bakom sej.
En dag när jag kom upp så hade de kjedja på, fick veta att hon sprang rätt över den som ledde henne. Tur ingen olycka hände.. Den här hästen gick avslappnat jämte mej efter några veckor, stod själv i stall mm, utan att sticka mm.

Att ha hästen jämte sej är säkerhet A-Ö. De är djur och inga maskiner.

De är djur och inga maskiner, vilket betyder att det akn hända saker som vi människor inte kan styra. Jag har aldrig suttit på en häst som sticker. Men att sitta med bara rep grimma och rep om det skulle hända. Är livsfarligt. Kastar hästen av dej och fastnar emd rep grimma i ett träd så kan de hänga sej. en rep grimma går ej sönder. Men ett träns och tyglar går sönder.

I NH är mycket hästarna maskiner. De ska vara på ett sätt och man missar stor grund i säkerheten.
Hästar är indevider och det glömmer många av, de blir så säkra och tror att man kan hanetra alla hästar lika och att de fattar att nu ska du gå bakom mej.

Jag ahr sett en häst som gick bakom en som träna PNH och i stort sätt valla henne framför sej. Jag bara vänta att den skulle hugga henne i ryggen. Många glömmer att ledar hästen går bakom och vallar de övriga fram för sej. Vilket blir helt fel för en del hästar när man har de bakom sej.. Man kan ha de bakom sej när man känner de. Mne jag vill ha de jämte för att se vad som händer och vad hästen tänker.

Senast ändrad:

Varför jämför NH-fantaster alltid med rollkur, var min undran. Är rollkur det mest extrema tvång som är av samma "dimension" tvångsmässigt som NH? Eller?
Är det OK att köra 150 km/h genom småbyar bara för att många förare är drogpåverkade? Är det OK att ge sina barn en örfil då o då bara för att det minsann finns pedofiler också?

Kanske borde man göra detsamma i dressyrtrådar. Alltså försvara dålig ridning med att det minsann finns NH som utförs på ett sätt som inte är något annat än psykisk misshandel.

Så vad rollkur o NH har med varandra att göra, ja, det vet bara NH-fantasterna...

Jag har länge hållit på med nh i olika former och utvecklats under många år. Jag har även jag börjat se sådan här hård nh som psykiskt djurplågeri. Hästar som helst stänger av och blir totalt utnyttjade av "säkerhetsskäl".

Jag har dock fått tag på två nya hästar som blivit totalt släckta av "traditionell" dominans och ridning och jag hoppas kunna väcka dem genom all den NH jag lärt mig genom åren. Det är en fin linje mellan att bruka och missbruka NH =/

Jag har länge hållit på med nh i olika former och utvecklats under många år. Jag har även jag börjat se sådan här hård nh som psykiskt djurplågeri. Hästar som helst stänger av och blir totalt utnyttjade av "säkerhetsskäl".

Jag har dock fått tag på två nya hästar som blivit totalt släckta av "traditionell" dominans och ridning och jag hoppas kunna väcka dem genom all den NH jag lärt mig genom åren. Det är en fin linje mellan att bruka och missbruka NH =/

:bow::bow::bow::bow:

Det är ingen fin linje mellan att missbrukar nh, för att dominera en häst och klyva den mentalt är inte nh! Det är horsemanshit!!
Det är många tränare som säger att de håller på med nh men i själva verket så gör dem inte alls det (vet inte vad de gör men det bygger inte på nh grunder i alla fall)

Ni som är emot nh säger att det är elakt och att man dominerar hästen och gör den till en robot, men åter igen, det är inte nh!!

Kan ni förklara vad det är för fel på att vilja förstå sin häst, vara en värdig ledare, säkerhet, att kunna kommunicera, ömsesidig kärlek och respekt? För det är vad natural horsemanship betyder och inget annat.

Dessa tränares kommentarer på problem som man kan lösa enkelt är att du måste ta makten över hästen, och det får mig att se rött. Den totala orespekten för hästen som dessa s.k. bra tränarna har är avskyvärd. Ponny akuten (vilken jag sett alla avsnitt på SVTplay nu visar på total okunskap hos de runt barnen/ungdomarna vilket är skrämmande för mig. Tobbe visar på ett bra lätt sätt de som de kunniga på ridskolor och tränare osv borde redan kunna få ordning på.

Det är inte de hästarna jag ser. Hästarna lyder blint och det är inte naturligt alls d.v.s. motsätter sig namnet på metoden. Jag vill ha en häst inte en hund det har jag redan en;). Som jag sagt tidigare grunden är bra tänk men därefter spårar det ur totalt. Gnista menar jag med en häst som kan spralla till när man håller på med dom. Ser inte detta i NH alls sådant beteende behandlas negativt i NH.
Säkerheten nämns ofta som en grundläggande sak i NH men har ingenting att göra med det alls. Det som benämns är tryggheten mellan häst och ryttare, vilket är en bra sak men en topp ryttare gör inget av det. Varför? Jo det behövs inte på den nivån den grundläggande kunskapen finns redan där och hästen känner trygghet för den som rider redan från dag ett. Efter det kommer det oändliga arbetet att komma därifrån till toppen med en häst och då börjar ju det roliga eller hur?:D

Kan inte säga att jag jublar, blir mest förfärad över hur otroligt dåliga de som är runt barnen/ungdomarna är. Tobbe sköter sitt jobb mycket bra dock!

Jag tycker bara det är så bra att barnen får lära sig vettig hästhantering av Tobbe eftersom jag anser att de har bristande kunskaper. Vem hade inte det när man började med hästar vid 6-7 års ålder. Tobbe gör ett kanonjobb! Det är tråkigt att du inte träffat några bra NH eller PNH. Jag har en mycket livfull och sprallig häst som gärna brakar loss emellanåt men som älskar när vi tränar. Enkel hästhantering efter sunt förnuft, våld är oacceptabelt! Låt det vara Parelli, Monty Roberts, Kelly Marks, Mark Rashid, Sven Forsström mfl. Ett förtroende mellan häst och människa bygger man inte upp med våld. Jag har sett Pat och Linda Parelli, samspelet mellan dem och hästarna är enormt att se i verkligheten och alla deras duktiga elever. Vilken glädje :bump:
Tack för mig!

Dessa tränares kommentarer på problem som man kan lösa enkelt är att du måste ta makten över hästen, och det får mig att se rött. Den totala orespekten för hästen som dessa s.k. bra tränarna har är avskyvärd. Ponny akuten (vilken jag sett alla avsnitt på SVTplay nu visar på total okunskap hos de runt barnen/ungdomarna vilket är skrämmande för mig. Tobbe visar på ett bra lätt sätt de som de kunniga på ridskolor och tränare osv borde redan kunna få ordning på.

Då har du förmodligen varit hos tränare som säger sig vara nh tränare men som i själva verket lär ut horsemanshit. Det är allt för många tränare som säger att de håller på med nh men som i själva verket inte har någon susning om vad de innebär. Det är det som är så synd, för dessa tränare sprider ett dåligt rykte om nh, som gör att folk får fel uppfattning om det.

Då har du förmodligen varit hos tränare som säger sig vara nh tränare men som i själva verket lär ut horsemanshit. Det är allt för många tränare som säger att de håller på med nh men som i själva verket inte har någon susning om vad de innebär. Det är det som är så synd, för dessa tränare sprider ett dåligt rykte om nh, som gör att folk får fel uppfattning om det.

De 2 jag varit hos anses vara de 2 bästa i Sverige inte några kleti o pleti "jag tränar folk i NH" nissar. Googla så hittar ni vilka det är...

Här är en bra beskrivning av den naturliga hästhanteringen som är bra.

"Horsemanship handlar om att öka sin hästkunskap och sin förståelse för hästens beteende, men också om att bli medveten om sitt eget beteende. Det handlar om att lära sig ödmjukhet och respekt inför andra individer. En häst som blir hanterad av en duktig hästmänniska blir både lugnare och tryggare. Bygger du upp ett språk mellan dig och hästen blir den också bättre förberedd och får ett sammanhang i det ni gör. Du kan aldrig lära en häst att den inte får bli rädd, du kan däremot lära din häst att hantera sin rädsla. Horsemanshipen gör att umgänget med hästen blir tryggare, roligare och framförallt säkrare."

Skrivet av Lisbeth Johnson på Horsemanship AB

Läs mer på www.western-ridning.com

Senast ändrad:

men det är ju sunt förnuft.. Att behandla hästar och djur med respekt har jag lärt mej när jag var liten. Att fundera varför hästen gör så och hur jag gör har jag också gjort sen jag var liten...

Helt vanligt sunt förnuft!

Mina hästar hanterar sin rädla genom att de litar på mej som flockledare. Vi är bästa vänner och har stor respekt för varann. Jag skulle aldrig vara elak eller trycka ner min häst eller att den skulle göra det med mej.

Mycket häst hantering man lär sej är NH bara grundläggande saker som man kan lära sej av hästarna och andra häst folk än NH.
Jag och många andra har gjort det.

att vilja förstå sin häst, vara en värdig ledare, säkerhet, att kunna kommunicera, ömsesidig kärlek och respekt? För det är vad natural horsemanship betyder och inget annat.

Det du nämner är normal sund hästhantering, något man skulle kunna förutsätta att alla som väljer att skaffa häst skulle intressera sig för. Det är absolut inget som NH har "patent" på.

(Dock kan man diskutera om hästen verkligen klarar av känna "ömsesidig kärlek", en känsla som väl är tämligen mänsklig.)

:bow::bow:

Det är det jag skrivit typ 100 gånger att det är bara sunt förnuft och i stort sätt allt som jag hört om PNH runt allt är sånt som jag hört innan från hästmännikor och inte en enda av de har varit någon som hållt på med NH eller PNH eller annat sånt.

MAn kan gemföra det med brukshundsklubben. En del väljer att gå sånna kurser och andra inte. Men bara för att du har din hund hemma och tränar själv betyder inte du att din hund är mer olycklig än de som går på kurser.
Eller att du förstår den mindre för det eller att du slår den..
Jag har bra kontkat och lydnand på min hund även om jag inte gått deras kurser. Nh kurser är inte A-o inom allt med hästhantering..

Det du nämner är normal sund hästhantering, något man skulle kunna förutsätta att alla som väljer att skaffa häst skulle intressera sig för. Det är absolut inget som NH har "patent" på.

(Dock kan man diskutera om hästen verkligen klarar av känna "ömsesidig kärlek", en känsla som väl är tämligen mänsklig.)

Jag har inte sagt att nh har patent på det, så löjligt av någon att tro det!
Spela roll vad man kallar det, nh, sunt förnuft, savvy ja vad som helst, huvudsaken är ju vad man gör inte vilket namn det har.

Jag har inte sagt att nh har patent på det, så löjligt av någon att tro det!
Spela roll vad man kallar det, nh, sunt förnuft, savvy ja vad som helst, huvudsaken är ju vad man gör inte vilket namn det har.

Om det är kommersiellt vilket NH är (man tjänar stora pengar på det om man blir lite känd) så har namnet allt med saken att göra. Säger man att en häst är NH tränad så blir alla som gillar det eld och lågor.
Säger man att hästen är tränad med sunt förnuft så får du ingen som ringer på din annons. Ser detta beteendet på alla de sidor jag kollar på nu då jag ska köpa häst snart.

NH är bara kommersiellt för någon kom på något som man kan tjäna pengar på, och nu sitter de där och tjänar sina pengar på gud vet allt. Även om det mesta i grundläggande är bara just:
Sunt förnuft...:angel:

Om det är kommersiellt vilket NH är (man tjänar stora pengar på det om man blir lite känd) så har namnet allt med saken att göra. Säger man att en häst är NH tränad så blir alla som gillar det eld och lågor.
Säger man att hästen är tränad med sunt förnuft så får du ingen som ringer på din annons. Ser detta beteendet på alla de sidor jag kollar på nu då jag ska köpa häst snart.

NH är bara kommersiellt för någon kom på något som man kan tjäna pengar på, och nu sitter de där och tjänar sina pengar på gud vet allt. Även om det mesta i grundläggande är bara just:
Sunt förnuft...:angel:

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning. Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?)...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama