Sv: Parelli horsemanship hjälp!
Har aldrig varit på en westerntävling där man man rider utan bett och tyglar likaledes som jag aldrig varit på en tävling inom klassisk ridning där man rider utan bett och tyglar. Jag är fullkomligt övertygad att de klassiska ryttarna inne på en ridbana kan rida utan huvudlag, sadel och spö i en självbärande form. Att rida hästen på detta vis är inte speciellt svårt på en grundriden häst. Frågan är bara vad nyttan med det är?
Och vad menar du att den traditionella hanteringen gör med bett, tyglar och spö? Om inte kontrollerar hästen?
Inte låter de den springa fritt iaf
Vad kallar du gnista? Är det när hästen är så uppskärrad att endast ett rejält skarpt bett kan hålla den under kontroll?
Vad gör du i dessa NH-trådar när du inte har ens den minsta uppfattning om vad NH är? Jag har inte sett väldigt många timmar med film på NH-tränade hästar, men nog har jag sett gnista allt! Bara för att hästen inte rullar med ögonen och försöker skena iväg från sin ryttare betyder det inte att den saknar gnista. Den vet bara när den behöver ta fram den, och när det inte behövs.
Har aldrig varit på en westerntävling där man man rider utan bett och tyglar likaledes som jag aldrig varit på en tävling inom klassisk ridning där man rider utan bett och tyglar. Jag är fullkomligt övertygad att de klassiska ryttarna inne på en ridbana kan rida utan huvudlag, sadel och spö i en självbärande form. Att rida hästen på detta vis är inte speciellt svårt på en grundriden häst. Frågan är bara vad nyttan med det är?