Sv: Att köpa häst - går det?
Säger emot många... Efter att du flyttat hemifrån blir det svårare med häst, i alla fall om du pluggar. Då blir det kanske tio år till utan häst. Och vill du ha barn sen så... Jag är så glad att jag hade min ponny när jag bodde hemma! Nu skulle jag aldrig, aldrig ha tid och råd och då har jag inte ens familj. Fast det beror ju på prioriteringar.
Jo, visst.
Eller så skaffar man häst första året på gymnasiet. Tar studenten och funderar på vad man vill i framtiden.
Och måste många gånger göra sig av med hästen av just de skäl du skrivit ovan.
Det är heller inte roligt.
Jag hade ponny/häst medan jag växte upp, eftersom hästägandet inte var betungande. Min pappa hade 40 mjölkkor, det fanns plats i ladugården och foder till häst. Pappa tog alltid hand om morgonjobbet, det var ingen belastning för honom att fodra två hästar (syrran hade också en) när han ändå fodrade de 40 korna. Det var inget extra jobb egentligen att släppa ut hästarna på morgonen.
Var det jättedåligt väder, så mockade han åt hästarna också och tog in dem ganska tidigt, annars var det vårt jobb att mocka, ta in, kvällsfodra vilket ju är väldigt rimligt.
Tiden fanns, eftersom vi hade hästarna hemma på gården och ingen annan egentlig hobby.
Pengarna fanns - så länge vi bodde hemma.
När vi flyttade, en efter en, för att plugga så fanns inte pengarna att ta med hästen. Föräldrarna var inte rika och kunde inte hjälpa till att ekonomiskt försörja installad häst. Både syrran och jag levde på studiemedel och jag behövde köpa mycket dyr litteratur. Syrrans litteratur var billigare men hennes bostadshyra var högre.
Jag gick ur gymnasiet med höga betyg - på den tiden femgradig skala och jag hade 4.9 i snittbetyg, så hästägandet och ridningen inverkade inte på studieresultatet.
Hästarna gick hemma hos mamma och pappa i några år efter att vi flyttat hemifrån men fick sedan avlivas. Det var mycket oattraktiva hästar även på den tiden - knappast säljbara. Pengarna fanns väl egentligen för pappa att ha dem kvar, men man kan fundera på det rimliga i att pappa skulle sköta och mata hästar åt en dotter 120 mil hemifrån och den andra dottern i ett annat europeiskt land... inte rimligt alls, faktiskt.