paraffin till marsvin? någon med erfarenheter?

lizan

Trådstartare
Moderator
Hej!

Som många av er vet så var min Roland sjuk vid midsommar, rejäl kolik med stopp i magen som löste sig efter en dyr helg på sjukhuset. Vet hittade inget som orsakat stoppet i tarmen och därför är man ju lite orolig att det ska hända igen.

Jag tyckte igår att han var lite hård över magen igen, har kvar en hel del av maten jag fick med för att stödfodra honom med eftersom han inte åt själv när jag fick hem honom när han var inne (det började han dock med med en gång). Den är ju gjord för att bland annat vara väldigt bra för magen så jag tänkte att det skadar ju inte att ge honom sån (dessutom så ÄLSKAR han den :D ). Idag är han inte alls lika spänd tycker jag inte, om det är för extramaten eller inte vet jag ju dock inte. :p

I vilket fall- jag satt med ett gäng kompisar idag och berättade om det hela (inte träffat dom på hela sommaren) och någon undrade om jag inte kunde ge honom paraffinolja för att smörja systemet då och då? Och det fick mig att börja fundera över om det inte var en väldigt bra idé?

Så har jag ju gjort med hästar som haft kolik, även efteråt i förebyggande syfte, på vets inrådan. Kompisen som föreslog det har gett till katt och hund när hon jobbade hos en vet. Man ger det ju till människor också, eller gjorde iaf förr. Men funkar det även på marsvin tro?

Jag ska ringa vet och höra med honom, men han jobbar inte helger och sålänge Roland inte blir dålig så avvaktar jag tills då eftersom den veten känner till hela historien. Jag är inte direkt orolig just nu heller eftersom han är precis sitt vanliga jag, vilket han INTE var när han var sjuk!

Så har ni några erfarenheter om paraffin till marsvin?

Sv: paraffin till marsvin? någon med erfarenheter?

börjar med att säga att jag inte har någon erfarenhet av att ge paraffin til djur.

Men när min kanin fick förstoppning, så tvingade vi i honom matolja och vatten. Samt tvingade honom att röra på sig... :(

Han blev bättre :)

Laktulos kan man ge till djur.
Behövs nog dock inte så mycket till ett marsvin (brukar väl säga nån ml till katt per gång), kanske några droppar.

Finns på apoteket.

Paraffin är ju bra för att det inte tas upp av kroppen alls, smörjer och kommer ut. Matolja kan ju tas upp och han är redan en tjockis så. :p

Fast jag vill inte nödvändigtvis ge honom laxermedel, eller det är väl bra om han faktiskt har förstoppning, men det vet jag ju inte. Paraffinet är ju inget laxermedel utan smörjer bara allt så att det går lättare igenom (väl?). Det kan man ju ge mer i förebyggande syfte, känns ju inte så snällt att ge laxermedel i förebyggande syfte dock... :p

gav mina vanlig olja t.ex. oliv vid förstoppning....fick tips av vet när jag kastrerade min ena och han inte ätit på flera timmar att ge honom proviva för att få igång magen....köpte den med päron/kiwi-smak och gav en dos i spruta + en gröt med kruskakli + proviva vilket åts gladeligen....värt att prova??

aha är det därför man använder just paraffinolja :)

Vår kanin är alldeles lagom i hull så för oss spelar det inte så stor roll :)

proviva är bra till alla djurslag tydligen! :D

men om matolja, olivolja o sånt funkar, så borde ju paraffinolja fungera det med! men tänkte ändå fråga veterinären. ska bar komma ihåg att ringa. nu har ju grisen varit alldeles mjuk om magen hela helgen bara för det så då glömmer man ju lätt problemen! :p

Hade ett marsvin som hade förstoppning som lede till diarré som ledde till förstoppning och så vidare tills jag fann ett speciellt foder som hennes mage tålde. Aldrig haft ett marsvin med samma problem efter detta och jag är inte jätte petig med vad de får...Enda viktiga är att de har ett bra hö som bas.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 489
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar