Para på nytt eller inte?

Marty

Trådstartare
Jag har ett dilemma som jag aldrig varit med om tidigare så jag tänkte kolla vad era tankar kring det hela är.

Jag har en katthona på ca 1 år och 4 månader som jag har tanken att para med en hane av samma ras. Jag hittade en hane som jag gillade men av olika anledningar har inte parningen gått bra. Första parningen gick inte bra för min hona föll ur löp pga stress. Det blev då bara en parning (som man såg) och hon löpte om två veckor senare.

Jag kände att jag ändå ville prova med samma hane igen så vi åkte dit med min hona någon dag innan löpet satte igång ordentligt och denna gång var hon mycket lugnare och hade ett stadigt löp. Tyvärr visade det sig att min hona började fräsa och stöta bort hanen så fort han kom in i henne så de höll bara på ett par sekunder de gånger man såg på. Denna gång kom dock inte löpet som det skulle men idag på dygn 22 har hon börjat löpa igen, så hon gick troligtvis tom och det blev troligtvis inga lyckade parningar.

Nu är frågan om jag ska para henne igen med en annan hane och hoppas på att det helt enkelt inte var hanen som dög? Jag funderar också på om det kan vara så att hon inte känner sig redo så att jag ska vänta med ny parning, eller om det inte kommer fungera alls? Har ni några erfarenheter eller spekulationer så får ni gärna dela med er.

Tack
/Marty
 
Sv: Para på nytt eller inte?

För det första så är det rätt klantigt att ta dit honan innan hon är i rejält löp.
För det andra låter andra försöket som helt normala parningar! Parningen tar inte många sekunder och pga hanens hulling så brukar honan bli "sur" på hanen.
Jag vill inte vara hård men man borde kanske vara mer påläst innan man ska syssla med avel? Eller har jag missuppfattat helt? Att dom inte kom till att para ens?
Varför hon gick tom andra gången är svårt att svara på, otur eller så har ngn av dem problem med fertiliteten.
Känns som ni kan ha klantat till det lite mellan dom men klart man kan prova igen om det verkligen är en parning man vill göra.
Men om honan är osäker kanske du kan ta hem hanen ist?
 
Senast ändrad:
Sv: Para på nytt eller inte?

Parningar som jag sett tidigare har pågått längre och dessutom brukar de båda oftast tvätta sig efteråt enligt min erfarenhet. I detta fall sprang katterna iväg och typ lekte (enligt ägarna till hanen). Jag är påläst, tro inget annat, men detta verkade skilja sig mot allt det jag läst och upplevt i tidigare avelssammanhang. Att vi tog dit henne tidigare gjorde vi för att hon skulle hinna komma till rätta, och det fungerade tydligen eftersom hon fick ett bra löp andra gången, trots att vi inte gjorde "enligt regelboken".

Jag har tänkt på det med att ta hit hanen, men de jag pratat med hittills har inte velat göra det, även fast jag tror att det nog underlättat för min hona. Jag får väl leta vidare efter en kattägare som är villig att lämna ut sin hane. Tack för ditt svar, även fast jag hade uppskattat en trevligare ton snäppet bättre.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Nej det var jag som var onödigt otrevlig men på ditt första inlägg så lät det som en normal parning. I ditt andra inlägg däremot så låter det som att han inte kom till och då är det ju stor skillnad.
Och min erfarenhet är som i regelboken :) hona i höglöp brukar skita i det mesta bara hon blir parad. Men fungerade det bättre för er så gjorde det ju det.

Jag har lånat hem hane för parning en gång men för andra orsaker än för honans skull och det var inga som helst problem.
Nu har jag ju iof en ras som är väldigt anpassningsbara och coola.
Risken finns ju att hanen backar ist.
Men som sagt, om denna parninge verkligen är något utöver det vanliga hade jag provat igen. Annars hade jag tagit ngn annan likvärdig. Men du kanske har en liten ras med färre valmöjligheter?
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag har troligtvis några andra bra alternativ till hane så det kanske är värt att prova med en annan. Jag har läst att honor kan rata hanar men aldrig förstått hur det yttrar sig. Kan det varit det som skedde eller brukar inte hanen få närma sig alls då?
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag tror det finns lika många beteenden som katter :)
Men vist finns det tillfällen då ngn ratas. En del kan ju till och med vägra para en viss färg. Har hanen parat mkt? En ovan hona kan behöva en erfaren herre med dom rätta flörtknepen.
Tog själv en sån första gången. Och han var en riktig gentleman :)
Så tråkigt när det inte blir som man vill. Parade själv min hona i helgen så nu är jag i den där långa väntan!
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Hanen hade bara en kull efter sig innan så han kanske var lite för försiktig för att falla min hona i smaken. Jag får hoppas att en annan hane lyckas flörta bättre med henne.

Då hoppas jag att du har mer tur än vad jag haft hittills :). Det är en outhärdlig väntan... Man vill ju bas att det ska gå som man tänkt sig.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Min Yoga var hos 2 hanar.
Först en lila där hon var supergrinig ett tag. Fick en dödfödd unge bara, inget mer. Sen en röd, ännu grinigare men han parade. Hon gick tom, så tillbaka till den röda. Skitförbannad igen, men han fick para. Tom igen. Tillbaka till den lila och då var det plötsligt stora famnen :confused:
Så nog är dom lite kinkiga kattdamerna :p
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Mina honor har inte gillat främmande hanar (utan hellre blivit parade av vår egen kastrat som snällt ställde upp) men det har aldrig hindrat några kullar. Höglöper de och hanen är rutinerad nog blir det parningar även om hon grinar lika illa åt honom hela tiden. Nöden har ingen lag liksom :D

Min förra kull var efter en av mina egna unghanar. Han hade svårare att få komma till eftersom han blev för på och inte riktigt kunde närma sig på ett lugnt sätt. Han beter sig som en pellejöns i övrigt också, så det går nog aldrig över. Min andra unghane har aldrig fått para än, men närmar sig honor på ett betydligt lugnare och bestämdare sätt. Tror inte han kommer misslyckas.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Skönt!! Ska bli mycket kul att se hur Lillan beter sig när hon ska paras. Yoga är ju som hon är, går inte att jämföra nått med henne :p
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Skönt att det inte bara är jag som haft problem i alla fall. Jag hoppas att det kan bli en tredje gången gillt (oavsätt val av hane) så att jag kan få mina efterlängtade pälsbollar till sist efter all planering. Denna hanen var ganska ung så det kan säkert blivit lite samma som för Sassy. Min hona behöver nog en riktig gentleman som kan flörta riktigt grymt! : )
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag spinner vidare i denna tråd av ren nyfikenhet... Vad brukar det kosta att använda en hankatt för avel? Hur betalar man? Per parning (alltså gång honan är hos hanen eller tvärtom) eller när honan konstaterats ha ungar i magen eller när ungarna föds?
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag har ju NFO och vet inte om det skiljer sig från andra raser men det finns lite olika sätt man gör på.
En del tar parning/städavgift på ca 500-1000 kr och sedan runt 1000 per levande kattunge vid ex 4 veckors ålder. Omparning en gång kan ingå.
En del tar bara per kattunge och då ligger priset runt 1000-1500.
En del har tak. Dvs att får du mer än tex 5 får du de övriga "gratis", andra inte.
Det är lite olika men runt där ligger det för min ras iaf.
En del ska ha betalt när kattungarna är i en viss ålder och andra vill bara ha betalt innan leverans.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Tack för svar! :)
Förstår att det skiljer sig från ras och hane. Jag har ingen som helst koll, jag har bara tidigare hållt på med hästar så de har jag stenkoll på men nu har jag ett uppehåll från hästar på obestämd tid (just nu känns det som att det kommer vara förevigt) så nu har det blivit katter jag skaffat som hobby så läser på allt möjligt. ;) Tur att Buke finns, här får man alltid svar på sina funderingar!
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Min bästa vän hade sin Bengalhona hos samma hane tre gånger(tror jag det var) och hon gick tom varje gång.
Bytte hane och där tog det sig på första försöket så det blev 5 ungar(varav en döfödd).

:)
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag har gjort samma som dig. Tid och ork fanns inte för att hålla på med hästar helhjärtat och jag är inte sån som kan hålla på med ngt lite grann. Då är katter perfekt! Kul att ställa ut, givande och svårt att föda upp men man behöver inte dagligen lägga massa tid och energi på dom :) tyvärr suger ju utställningar och avel lila mkt pengar som en häst nästan men det är det värt :)
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag skulle nog säga att om du ska para om med samma hane eller välja en annan beror på hur bra du tycker att den provade hanen är. Är han värd fler försök?

Det är inte sådär jätteovanligt att man måste prova en hane iaf två gånger innan det blir kattungar. Jag har upplevt det 3 ggr. Ingenting första gången men jackpott andra gången. Tycker man att hanen verkar osäker kan det ju vara poäng att låta honom para fler rutinerade honor innan man provat honom på unghonor. En mer rutinerad hane till din hona och ett par rutinerade honor till honom skulle ju kunna förbättra oddsen på det stora hela, men tror du på kombinationen och tycker det är värt ett försök till är det bara att tuta och köra.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Jag pratade med ägarna till hanen och fick en gratis omparning så vi åkte dit med henne igår igen. Eftersom det är tredje gången de ses och min hona var i höglöp var det inte mycket snack utan de började direkt när jag inte hunnit åka än. Dock upptäckte jag vad det troliga problemet är. Hanen är inte speciellt stor utan nästan i samma storlek som min hona. På grund av sin orutin och sin storlek får han inte till det utan hamnar mer eller mindre på ryggen på min hona och kommer alltså inte bak tillräckligt. När han försöker greppa lite längre ned på ryggen istället tar sig min hona ur hans grepp ganska lätt. Båda var helt med på noterna men det såg väldigt fumligt ut. Hon är kvar där ett par dagar men det känns som att jag fått min förklaring till att det inte funkar.

Det känns alltså inte som det blir några bebisar med denna hanen utan jag får ta ett av de andra alternativen jag har som är lite större och förhoppningsvis också lite mer säker på sin sak.
 
Sv: Para på nytt eller inte?

Säg inte det, det är mest bara en teknikfråga. :D Jag vet flera hanar som varit tillsynes "för korta", men får de bara öva tillräckligt länge så brukar de hitta rätt tillslut och då blir det parningar på löpande band sen. ;) Några honor jag haft på parning hos min egen hane har varit väldigt svårparade, lagt sig ner på sidan osv, men han har lyckats varenda gång, även den första när han var helt oerfaren.

Alla mina egna honor jag parat har varit riktiga bitchar mot hanarna, verkligen så man inte trott att hanen skulle kunna komma till med livet i behåll. Fascinerande nog så har de lyckats varenda gång, alla hanarna har varit riktiga gentlemän men haft fruktasvärt bra timing och snits när det väl gäller!

/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp