para kanin två dagar i rad?

M

maalin_

igår parade jag & min granne våra kaniner :) och nu undrar jag, hur vet vi att hon verkligen blev dräktig? (de fick göra det minst tre gånger igår) men ska vi göra det en gång till iallafall, för att vara på den säkra sidan? eller kan det bli jättemånga ungar i magen då? :d

och hur vet man ifall hon är skendräktig?

det här var min första gång, så jag är lite oerfaren ;) så all hjälp är välkommen :D

Sv: para kanin två dagar i rad?

Skoj med nya uppfödare och toppen du frågar.

JAg kan bra berätta hur jag gör. och hade gjort i din siutiation..
Det beroro ju helt och hållet på kaninens ålder.. honahn bör vara ung om hon inte haft ungar innan.

Om ni sett de para sig så, altså att ni släppte ihop dem och såg det hela.
Jag hade inte släppt ihop de yttligare en dag..

De går endast 28 dagar, så det kan vara värt väntan.. och oftast brukar de ta sig på förtsa "träffen"..

Lyccka till och hoppas du får små liv...Har själv en hona som ska ha om 3 veckor om hon är dräktig..

honan blir två år i april och detta är hennes första kull...
men idag verkade det som att hon hade byggt bon i sin bur... betyder det att hon inte är dräktig då? :confused:

men är det riskabelt att sätta ihop dem en gång till?

oj två år.. hm.. jag vet faktikst inte jag har aldrig gjort det.. Det har oftast fungerat bra med bara 1 gång.. hon kanske inte tar emot han ens..

Hm bygger bo redan? det kan de göra ändå.. de kan bygga boet, men precis innan drar de av hår från magen och lägger i boet, där de sedan lägger ungarna i..

HAr du henne ute elelr inne?

hon tog verkligen emot honom igår ;) hon var nästan mer på honom än tvärtom!

hon bor i en lekstuga som vi har gjort som en kaninbur av :)

hm okej, men då har et säkert gått bra ju..

okej så hon har en hel lekstuga för sig själv:D haha fan vad nice..du kan ju prova släppa i hop de tror inte det skulle skada.. antingen e ho bitter mot han elelr så tar hon emot han.. annars e de ju inte länge att vänta 28 dagar-..

jaa, vi provar nog, så får vi se ^^
för det kan väl inte lixom "bli fler" ungar i magen, om det redan skulle ha blivit nåt? :P

Ok, det är jättebra att ni fråga, men man bör ta reda på sånt här innan man parar egentligen :P
Jaja, en kanin är dräktig i 28-34 dagar, de kan gå över 34 dagar, men går det för många dagar över så är risken stor att ungarna föds dödfödda.

Man brukar säga att en hona som bygger ett bo med päls, halm och hela köret på dag 17-18 är skendräktig. Men man kan aldrig vara säker, vissa bygger flera bon som de river, vissa bygger ett dagen efter som de har ända fram tills att det är dags. Vissa bygger 2 veckor in i dräktigheten. Sen finns de de som inte bygger något förräns det är dags. Ofta så brukar dock dessa rumstrera om en del i buren.

Om ni fick se 3 parningar så borde det ha tagit sig, men testa att sätt ihop dem igen, vill hon inte så är hon iallafall inte brunstig längre, vilket är ett bra tecken, men fortfarande ingen garanti för att hon har blivit dräktig. Om parningen tar sig första dagen, så blir det inte jättemånga ungar även om de skulle träffas, och para sig, även dagen efter.

Om du skulle läst på lite innan skulle du vetat det att man bör undvika att para en hona som är 2 år, då det lättare kan bli komplikationer vid födseln och under dräktigheten då.

/Anna

jo, jag har läst en massa och har frågat flera olika veterinärer om åldern och de har sagt att det inte skulle vara några problem.

men tack så mycket :)

här är de blivande föräldrarna :D
:rofl:

94397_1204304972.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 733
Senast: attheedge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 427
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 340
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix