Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Blandraser avlas på temperament?
Jo tjena!

Blandraser avlas av okunskap och/eller pengahunger. Majoriteten av hundägarna har inte kunskap nog att med blotta ögat skilja en bra mentalitet från en dålig och de ser inte heller vad som är medfött och vad som är förvärvat. Förvärvade egenskaper nedärvs inte.

Det går heller aldrig att veta att en blandras är frisk avelsmässigt. För det krävs hälsostatistik på hundens hela släkt och det är ändå en chansning. Till exempel behöver inte en hund med HD A lämna fria höfter utan den kan bära på defekter utan att det syns och som sedan visar sig hos avkommorna.

Det här är egentligen inte en renras- eller blandrasdebatt utan det här är basal kunskap som alla som ägnar sig åt avel borde veta.

Och vad gäller att renraser avlas på utseende, prestationsavel existerar fortfarande. Den finns inom BC, Schäfer, Belgare, Riesen, jakt-raser, apportörer och många fler. Det är den avel man ska sträva efter. Inte att avla på hundar man knappt vet något om.

Risken att dåliga gener nedärvs minimeras ju mer kontroll man har på släktingar status ( syskon, föräldrar osv )

TS har inte den blekaste om hur hennes tiks syskons HD/AD status ser ut ens, det är en blandning mellan två stora raser med dysplasiproblem.

Jag hade sagt exakt samma sak om det gällde en renrasig hund med samma historia så lägg ner gnället om att man skulle vara blandishatare omedelbums.

Hur vet du att TS inte har koll på kullsyskonen? Finns det kullsyskon?

Men har jag försökt dölja sanningen om renras och problem ?

TS ställde en fråga och sjävklart så svarar man, såklart jag förstår att hon gör precis vad fanken hon vill med sin hund. Men om hon ställer frågan vill hon uppenbart ha svar !!

Här sitter det bara folk som är negativa och vrålar renrasigt

Tja jag kan inte tolka detta annorlunda än det du precis skev ?

Och så åter igen, det eviga argumentet: Det finns redan så många blandrashundar där ute som ska omplaceras, som söker nya hem, VARFÖR skapa flera valpar att omplacera när det redan finns så många?

Varför skapa mera schäfer och rottisar med i så fall? Varför avlar folk på travare då dom kastas efter folk? Ska vi stoppa aveln med travare med?

Hur vet du att TS inte har koll på kullsyskonen? Finns det kullsyskon?

Jag ställde frågan direkt till TS och TS svarade, svaret finns att läsa tidigare i tråden.

TS var ärlig och det är super för då kan man ge henne ärliga svar tillbaka.

Tiken har syskon, ingen av tikens syskon är röntgade.

Allt för ofta så ser man både rottis och schäfer som ska omplaceras på blocket med. Varför?

Jag skulle tippa på att det är av precis samma anledning som det är många blandrashundar i omlopp. Och jag tror att det är så enkelt att det finns så MÅNGA shäfrar och rottisar som gör att många säljer sina valpar billigt och det lockar till sig mindre seriösa köpare, detta är bara mina spekultationer och fördommar, och kanske inte ens sant.

Och jag är precis lika emot ogenomtänkt avel på renrasiga hundar där det inte finns någon eftertanke och valparna slumpas bort, tro inget annat.

Varför tror alla, förlåt, nu drar jag alla över en kam, blandrasanhängare att man som renrasägare älskar alla 300 renraser?
Det finns vissa raser jag aldrig skulle vilja ha i min ägo, och som jag anser vara så sönderavlade att jag inte förstår varför man avlar vidare på dem. Varför ser ni allting så svart och vitt? Bara för att man är emot blandrasavel - betyder det inte att man håller alla renrasiga hundar bakom ryggen.

Och ja, jag blir frustrerad - jag har ingenting emot blandrashundar, men jag avskyr den okontrollerade aveln. Blandrasavel tycks styras av att hundarna är "söta, snälla och fina", en myt om att blandraser ska vara friskare, och födas upp av folk som vill ha en valp efter sin underbara tik. Allt vad MH, HD/ED, ögonlysning etc. heter verkar inte finnas i den världen.

Men visst, TS - du kan ju blunda för det du med; tillsammans med alla andra som pysslar med blandrasavel. Om alla blandrasuppfödare struntar i att gå in på blocket, hundstallet etc. så förblir ni helt omedvetna om alla blandrashundar som reas ut/saknar hem/avlivas/hamnar på stall m.m.

Varför skapa mera schäfer och rottisar med i så fall? Varför avlar folk på travare då dom kastas efter folk? Ska vi stoppa aveln med travare med?

Jag tycker att man ska vara aktsam med aveln oavsett vilken grupp vi talar om. Och det är klart att det inte finns någon nytta i att det spottas ut tvivelaktiga renrasvalpar heller. Det är ingen här som har påstått det heller.

Och man kan dö trots att man hade bälte på sig i bilen, men det innebär inte att man ska strunta i bältet.

Jag vet en uppfödare som på ca 100 avkommor har en HD-statistik på 90% fritt. Tror du det är ren tur?

Och jag är precis lika emot ogenomtänkt avel på renrasiga hundar där det inte finns någon eftertanke och valparna slumpas bort, tro inget annat.

Men hallå det förstår väl alla att vi som svarat i tråden egentligen struntar högaktningsfullt i alla sjukdomar och hur allt nedärvs så länge man avlar renrasigt..

Att vi är emot enbart blandrasavel bara för att ..

/C

Vi avlar fler Schäfrar och rottisar därför att det finns ett behov av bra brukshundar. Hundar med dokumenterat friska, arbetsdugliga linjer och de hamnar sällan på blocket.

Jag ställde frågan direkt till TS och TS svarade, svaret finns att läsa tidigare i tråden.

TS var ärlig och det är super för då kan man ge henne ärliga svar tillbaka.

Tiken har syskon, ingen av tikens syskon är röntgade.

Ok, det missade jag. Sorry.

Jag skulle tippa på att det är av precis samma anledning som det är många blandrashundar i omlopp. Och jag tror att det är så enkelt att det finns så MÅNGA shäfrar och rottisar som gör att många säljer sina valpar billigt och det lockar till sig mindre seriösa köpare, detta är bara mina spekultationer och fördommar, och kanske inte ens sant.

Ogenomtänkt avel är aldrig bra.

Och man kan dö trots att man hade bälte på sig i bilen, men det innebär inte att man ska strunta i bältet.

Jag vet en uppfödare som på ca 100 avkommor har en HD-statistik på 90% fritt. Tror du det är ren tur?

Vilken ras talar du om då?

Tycker du att TS avel är genomtänkt på alla plan ?

Jag tvivlar faktiskt inte på att TS är en sann djurvänn som älskar sin hund, absolut inte .

Men är det genomtänkt att avla på en tik på chans rent ut sagt ?
Att det i slutänden blir hundarna som blir lidande om det går galet kan vi väl ändå vara överens om?

Tiken är Leonberger/Rottis, dvs två tunga raser med dysplasiproblem, tikens syskon är inte röntgade öht = chansavel.

Men hallå det förstår väl alla att vi som svarat i tråden egentligen struntar högaktningsfullt i alla sjukdomar och hur allt nedärvs så länge man avlar renrasigt..

Att vi är emot enbart blandrasavel bara för att ..

/C

Attans, jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång. Jag blir en tämligen dålig "renrasanhängare" och förhoppningsvis-någon-gång-i-framtiden Uppfödare om jag glömmer bort denna guldregel.

Kanske ska skita i att Bulan inte har MH eller är mer än veterinärbesiktad, ska nog ta ett gäng kullar på henne ändå bara för att hon är så jävla snygg. :idea:

Jag har bara en liten undran om min är röntgad A och jag får tag på en hane som är röntgad AB hur stor är då risken att någon av valparna får höftledsfel?

Jag vet inte hur mycket TS har hunnit fundera på sin avel. Men med tanke på att h*n vänder sig hit så tycker jag det verkar vara en person som tar ansvar och seriös. Jag har haft hundar där båda föräldrarna har varit röntgade men likt förbannat så får avkomman massa skit. Ska även tillägga att dom blandisarna som jag har haft aldrig har varit sjuka. Dom som har varit sjuka är just dom renrasiga. Trist men sant.

Ogenomtänkt avel är aldrig bra.

Men du tycker att den kullen som TS ska/vill ta på sin vovsing är genomtänkt?

Jag är inte kunnig om avel, det har jag nämnt tidigare, men jag älskar ämnet och vill lära mig precis allt som existerar och finns. Men till och med jag kan se hur tvivelaktigt det är och jag skulle aldrig ta en kull i TS sits, och med alla goda argument som kommer från de här som faktiskt ÄR väldigt kunniga som talar emot att ta en kull på just denna hunden så skulle jag, i TS sits välja att avstå helt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka