Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jag tycker väldigt bra om schäfern och vet inte riktigt vart jag skulle leta om jag skulle köpa någon längre fram, men nu har jag ju hittat hit så jag tror att det problemet kanske är löst:)

Tänkte försöka lägga upp en bild på min blandis som avatar men hittade inte hur man gör (ibland är jag lite smått oteknisk ) någon som vet?

TS skriver ju att hon vill ha en valp från SIN tik. :confused:

Och de andra valparna då?

Tyvärr, så är risken större, betydligt större, att blandisvalpar ligger på blocket inom ett år efter att de lämnat uppfödaren.

Jag är verkligen inte kunnig inom avel, men ställer mig rent negativ till avel av de skäl som TS nämner, jag har sett många omplaceringshundar på nära håll och 98% är blandraser och oräkneligt antal av dessa har fått sluta sitt liv, då skallen inte funkar, eller det är rent på omöjligt att hitta någon med kunskap och vilja att ta sig an dem.

När man är djurägare, och framför allt när man pysslar med avel, så måste man ofta sätta sina egna egoistiska önskningar åt sidan, för djurens bästa. För det är mycket möjligt, att man enbart för att man själv vill ha en valp som påminner om den hund man har nu, skickar flera valpar in i det öde jag skrev om ovan, vare sig man ville det eller inte.

tack för ditt stöd. ja jag vill ha en valp efter min hund gärna en hane som jag har tänkt kastrera. isf är ev 5 valpar tingade och lika många kvar om jag inte får bönesvar och bara får 6 st.

Jag ser ingen som helst anledning att inte para om du vet att hunden är frisk...
Bara för att folk här är anti blandis så betyder inte det att det är sämre att para en blandras än en renrasig. Ser inget negativt i att för de goda generna vidare.
Blandisar brukar man avla vidare på för deras bra psyke/temperament.
Renrasiga brukar man avla vidare på pga deras utseende.
Jag föredrar då temperament. Men jag älskar blandisar. Varför tänker jag inte gå in på, känner till alla diskussionssugna människor på forum i allmänhet, och jag är inte en av dom.
Följ din instinkt. Vad tycker du själv? Samtidigt får man tänka på det som många andra sagt, om hunden får 10 valpar, hittar du hem till alla om tex dom som tingat hoppar av?
Och att ha resurser, det kan kosta mer pengar än man vill tro. Hoppas du hittar det rätta valet iallafall! :D

Jag ser ingen som helst anledning att inte para om du vet att hunden är frisk...
Bara för att folk här är anti blandis så betyder inte det att det är sämre att para en blandras än en renrasig. Ser inget negativt i att för de goda generna vidare.
Blandisar brukar man avla vidare på för deras bra psyke/temperament.
Renrasiga brukar man avla vidare på pga deras utseende.
Jag föredrar då temperament. Men jag älskar blandisar. Varför tänker jag inte gå in på, känner till alla diskussionssugna människor på forum i allmänhet, och jag är inte en av dom.
Följ din instinkt. Vad tycker du själv? Samtidigt får man tänka på det som många andra sagt, om hunden får 10 valpar, hittar du hem till alla om tex dom som tingat hoppar av?
Och att ha resurser, det kan kosta mer pengar än man vill tro. Hoppas du hittar det rätta valet iallafall! :D
Precis som du skriver så känner h*n ju sin hund bäst. Här sitter det bara folk som är negativa och vrålar renrasigt. Jag tycker det är så trist när sådanna här saker ploppar upp och många ska vara så negativa hela tiden. Jag har i alla fall världens bästa rondell hemma. Han är bara bäst. Så det så.

TS para du om du tycker det och finner en bra hane.

Alltså jag vet inte riktigt, men jag får en känsla av man pratar inför döva öron.

De flesta här har framfört på ett mycket sansad och saklig nivå varför parningen inte bör äga rum och förklarat mycket kring just problemen som kan komma och problemen med att chansavla..

Så kommer den en person och skriver: Klart som korvspad att du ska para

Personen ger ingen tillstymmelse till fakta för sitt positiva svar ( lämnar inget alls i princip ), ingen förklaring till varför du ska para trots de faktiska risker som föreligger.

Väger den personens ord tyngre än all fakta?

Har nog inte tänkt tanken att jag riskerar hennes liv genom att ta en kull valpar på henne, men du har ju rätt något kan ju gå galet.
Men jag känner mig ganska trygg där för hon är försäkrad och jag har nära till djurkliniken.

Precis som du skriver så känner h*n ju sin hund bäst. Här sitter det bara folk som är negativa och vrålar renrasigt. Jag tycker det är så trist när sådanna här saker ploppar upp och många ska vara så negativa hela tiden. Jag har i alla fall världens bästa rondell hemma. Han är bara bäst. Så det så.

Och de som förespråkar renrasavel så hårt tycker förmodligen att det är lika trist med människor som enbart går till sina egna erfarenheter och blundar stenhårt för alla de annonser på hundar som trillar upp på nätet dagligen med blandrashundar till omplacering, bara vägrar att se alla de stackars hundar som avlivas för att de inte alls är så friska som folk vill påstå att blandraser är, varken i kroppen eller i skallen.

+lindgren.

Nu blir jag f*n rejält less ( ursäkta språket )..

Jag har flertalet ggr POÄNGTERAT att det inte är för att hon ska avla blandras som jag ifrågasätter aveln utan för att det finns risk att hon får en kull full med dysplasi vilket i sin tur skapar onödigt lidande för djuren oavsett..

Men nej då, då är man bara en jäkla blandishatare för att man ser till hundens välmående !

FY & URK vad jag blir less på sådant :(

Om folk bara kunde läsa på om hur gener och sjukdomar nedärvs istället för att skrika blandishatare så fort någon jäkel öppnar munnen och ifrågasätter ...

Senast ändrad:

Risken tar man även med en renrasig hund.

Risken att dåliga gener nedärvs minimeras ju mer kontroll man har på släktingar status ( syskon, föräldrar osv )

TS har inte den blekaste om hur hennes tiks syskons HD/AD status ser ut ens, det är en blandning mellan två stora raser med dysplasiproblem.

Jag hade sagt exakt samma sak om det gällde en renrasig hund med samma historia så lägg ner gnället om att man skulle vara blandishatare omedelbums.

Jo men om sanningen ska fram så föds det även renrasiga hundar med defekter. Det kan väl ändå inte vara något nytt eller? Hur som så är det ändå TS hund och h*n kommer nog att göra som h*n vill ändå. Risker finns överallt. Jag har heller inte påstått att jag har kallat dig för blandishatare. Eller har jag det?

menar du mig?
Jag tror nog att jag har lyssnat och tagit till mig av det du sagt.

Och de som förespråkar renrasavel så hårt tycker förmodligen att det är lika trist med människor som enbart går till sina egna erfarenheter och blundar stenhårt för alla de annonser på hundar som trillar upp på nätet dagligen med blandrashundar till omplacering, bara vägrar att se alla de stackars hundar som avlivas för att de inte alls är så friska som folk vill påstå att blandraser är, varken i kroppen eller i skallen.

Allt för ofta så ser man både rottis och schäfer som ska omplaceras på blocket med. Varför?

Risken tar man även med en renrasig hund.

Om man borträknar risker så som att tiken och/eller valparna dör och andra katastrofer kopplade till just valpningen, så finns fortfarande en hel hög andra aspekter att ha i åtanke som inte alls är lika problematiska när man avlar renras.

Hos renrasiga hundar kan du spåra hur sjukdomsbilden ser ut i hos hundens släkt, du kan alltså humma om hur stor risken är att just dessa valpar åker på vissa sjukdommar och fysiska besvär.

Vid blandrasavel finns en ganska överhängande risk för ren krock i temperamentet som kan bli så illa att hunden mår dåligt av det.

Sedan det klassiska, att spekulanter på renrashundar sällan impulsköper valpar i samma utsträckning som de som köper en blandras. Vet så många som köpt en gullig blandrashund och sedan stött på problem, det är lätt att impulsköpa en billig, söt valp.

Och så åter igen, det eviga argumentet: Det finns redan så många blandrashundar där ute som ska omplaceras, som söker nya hem, VARFÖR skapa flera valpar att omplacera när det redan finns så många?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka