Pappersströ

_86a_

Trådstartare
Jag funderar på att börja använda pappersströ till min häst.
Är det mycket dyrare än t.ex. spån? Var inne på RS-produkter och såg att spån och pappersströ kostade lika mycket per liter, men per kg skillde det ganska mycket.

Hur fungerar det för er andra som använder pappersströ? Hur drygt är det? Hur mycket går det åt per månad? Månadskostnad?

Tacksam för svar! :banana:

Sv: Pappersströ

Jag har bara testat ett fåtal gånger i ett travstall... personligen tyckte jag inte att det var nån höjdare...
svårt att hitta bra redskap att använda..

Vi hade papper i ett stall som jag jobbade i för ett par år sedan.

Lite lurigt i början att mocka i men man vänjer sig snabbt och hittar "sin egen teknik". Jag brukade använda både spångrep (för fin putset) och halmgrep (för att ta ut de "stora" och hela lorthögarna).

Blir dock ganska tungt bara om man har en häst som kissar mkt, tänk själv på vad en fuktig eller blöt tidning väger och tänk sen på vad en pissfläck då väger....:smirk:

Fast jag gillade det, bra alternativ om man har hästar med dammallergi eller likn. reletivt lätt att hålla efter och ser trevligt ut (speciellt om man råkar få en bal med rosa tidningspapper alá Dagens Industri eller så :p )
Vet inte vad det kostar i sverige men här är priset i stor sett det samma som en spånbal.

Tack för svaren! Jo, har nämligen hört att det är jobbigt att mocka i från en person. Ville höra några fleras åsikter. Har en bronkithäst, så det skulle kännas bra med något dammfritt!

Någon mer som vill uttala sig? Ingen som vet ungefär hur många balar det går åt per månad?

Jag har aldrig haft pappersströ själv, men nån enstaka gång har jag mockat med det och det var INTE kul.
Visst, det gäller att använda en annan teknik, men jag hade lättare att vänja om mig till halm från att ALLTID använt spån och aldrig ens testat halm än vad jag hade för att mocka med pappersströet.

Vet inte hur det är med torv, om det verkligen är bättre för luftvägarna, men om det är det skulle jag garanterat hellre köra med torv för en häst med luftvägsproblem.

Jo, men min häst står i utebox, och då kan torven frysa. Speciellt som jag inte vill ha bädd.

Någon mer?

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 262
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 933
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden