Papper vid utförsel av häst

Skaune

Trådstartare
Hej
Jag hoppas på lite hjälp med att begripa vilka olika papper och annat (intyg, vaccinationer eller vad som nu kan krävas) för att få tamed sig hästen tille tt annat EU-land en viss period. Alltså det är inte tänkt att exportera hästen utan den ska med hem den vid ett senare skede.

Sv: Papper vid utförsel av häst

Ska du ta hjalp av nagon transportfirma? I sa fall brukar de hjalpa till med alla papper som man bara kan tanka sig! Det ar mycket att halla reda pa sjalv. Beror pa vilka regler som landet dit du ska har ocksa. Men mitt tips ar att antingen kontaka en transportfirma i Sverige som kan hjalpa sig med allt pappersjobb eller ta kontakt med nagon i landet du ska till och hora vad de har for regler angaende detta. Har sjalv fatt hjalp av bade en transportfirma och ett duktigt par i landet som jag funderat pa att transportera till.

Far man lov att fraga vilket land?

Inte jag som ska flytta, men min medryttar häst ska åka med ägaren till Frankrike. Är bara lite nyfiken på vad som krävts. Han ska åka med transportfirma.
Har bara flyttat på kanin innom EU, och där behövedes lite papper man inte så mycket.

Man behöver hästpass, och så behöver man få en färdplan påskriven av veterinär + ett friskintyg. Ring distriktsveterinären avseende färdplanen och friskintyget!

Men krångligare än så ska det inte vara!

Passar på att fråga... Nån som har ett hum om (erfarenhet av?) vad det kostar att exportera en häst till USA?? Vad är vanligast, flyg eller båt? Brukar man 'pausa' typ i Tyskland? Finns det möjlighet att som säljare följa med som 'sällskap'?

Det är flyg som gäller.
Brukar vara från från Frankfurt. Alltså paus innan lastning där.
Kostnad vet jag inte.
Någon lär ju behöva åka med hästen...

Distriktsveterinären hjälpte mig med allt. Du kan ju alltid ringa Jordbruksverket i Jönköping de har broschyrer de kan skicka till dig. Bara din häst har pass.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka