Papper vid hästköp? Ägarbyte...

lillaana

Trådstartare
Vad är det för papper som ska registreras vart när jag köper en häst?
Ponnylicens, ägarbyte...?
Vart anmäler man det? Till resp. rasklubb (i mitt fall connemarasällskapet i så fall) eller var?
Vad måste man fylla i för att jag ska bli ny ägare till hästen?
Hon har inget pass utan det måste jag skaffa i samma veva.

Senast ändrad:
Sv: Papper vid hästköp? Ägarbyte...

I de flesta pass finns väl ägarbytespapper med? :)som då skickas in.

Men hon har ju inget pass...
Jag måste ordna det.

Allt löser sig när du har skaffat passet, vilket hon skulle ha haft för länge sedan. Men rent juridiskt så gäller inte passet som ägarhandling utan då gäller ett köpeavtal eller kvitto som bevis på ägarskap och köp i vilket fall som helst. Så gör ett ordentligt köpeavtal så löser allt rent juridiskt. Ägarbytet kan då troligen göras samtidigt som passansökan om kopia på köpehandlingarna skickas med.

När du skickar in passansökan så skickar du även med kopia på kontrakt och kopia på kvittot på betalningen. Så kommer du stå som ägare på ägarpappret som ligger i passet, till vänster om första sidan, i en ficka i plasten som omger passet.

Det du behöver skicka med kan du läsa om på connemaraponny.org

Tack så mkt!
Då löser det sig när jag ansökt om passet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 116
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar