Pappan kan skada barnet

Sv: Pappan kan skada barnet

Regler som säger att det goda moderskapet bygger på att ansvaret för barnet bestämmer hur mycket yrkesarbete det finns utrymme för, medan det goda faderskapet tillåter att yrkesarbetet bestämmer hur mycket ansvar för barnet det finns plats för.

Jösses, just den formuleringen framstår med sådan smärtsam skärpa, tycker jag. Den följs väldigt ofta på buke, så vitt jag kan bedöma av många inlägg här.

Absolut, precis så tänkte ju jag ang mitt nya jobb .. Ibland är man inte så fri från det som man tror :crazy:

Absolut, precis så tänkte ju jag ang mitt nya jobb .. Ibland är man inte så fri från det som man tror :crazy:

Ärligt talat tänkte jag på dig när jag skrev det där, men jag ville inte påpeka det. Det kändes lite väl oartigt.

Du tog dig ju ur tankesättet, och löser både barn och jobb, inte enbart det ena! :bump:

Kolla runt lite i en del trådar här, så kommer du att hitta många som med kraft förespråkar just "det yrkesliv som moderskapet tillåter", även om få av dem skulle hålla med om det under den formuleringen.

Ärligt talat tänkte jag på dig när jag skrev det där, men jag ville inte påpeka det. Det kändes lite väl oartigt.

Du tog dig ju ur tankesättet, och löser både barn och jobb, inte enbart det ena! :bump:

Kolla runt lite i en del trådar här, så kommer du att hitta många som med kraft förespråkar just "det yrkesliv som moderskapet tillåter", även om få av dem skulle hålla med om det under den formuleringen.

Efter att ha läst hela den här tråden så känner jag mig ännu mer nöjd över att jag lyckades så väl med valet av partner :D

Min sambo har varit hemma från samma dag som dottern föddes, eftersom att vi prioriterar min rehabilitering (Är sjukskriven) före hans jobb - trots att vi förlorar mycket pengar varje månad. Och vi är båda oändligt tacksamma över att vi kan vara hemma samtidigt förstås!
Han har också förhandlat till sig en annan tjänst på sitt jobb, så att han kommer ha fasta arbetstider när han återgår, istället för dom vansinniga som han jobbat innan - där han konstant var trött. Då hade han ju inte orkat umgås med Bella särskilt mycket liksom.

För tillfället är fördelningen kring 60/40% mellan pappan respektive mig, vilket känns alldeles perfekt just nu.
Det enda negativa är väl att det stackars barnet får spendera all sin vakna tid bland fiskeprylar och annat tråkigt :p

Misstänkte det ;). Men jag vet ju att det är så, så jag skulle inte tagit illa upp! Jag vill vara jämnställd och allt, men känner ändå dåligt samvete för att inte jag gör allt, typ... Tur att maken är smartare än jag där :).

Jag hade någon tråd om resväg, minns jag, där jag fick massa åsikter om att hade jag hela 45-60 minuters resväg skulle jag byta jobb bums eller flytta, annars tänkte jag inte på Barnet. Jag har mitt perfekta barnvänliga hus och mitt jättebra jobb, skulle inte byta något för att spara resväg liksom... Men jag kände mig lite dålig mamma då också :o.

Jag hade någon tråd om resväg, minns jag, där jag fick massa åsikter om att hade jag hela 45-60 minuters resväg skulle jag byta jobb bums eller flytta, annars tänkte jag inte på Barnet. Jag har mitt perfekta barnvänliga hus och mitt jättebra jobb, skulle inte byta något för att spara resväg liksom... Men jag kände mig lite dålig mamma då också :o.

Kul.
Jag har under helgen fått höra att jag ska säga upp mig och låta min partner försörja mig så vi kan skaffa barn (jag gör 50 mil i veckan).
Människorna i min partners omgivning verkar superstressade, antar att det beror på att jag är så gammal att deras klockor tickar högt :D
Jag har inte frågat men nu har jag börjat fundera runt denna barn-tjat-iver och misstänker skarpt att de är rädda för att jag kommer göra min partner barnlös.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
830
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar