Pappa som dricker

Ä

Ängsligmamma

Just nu velar jag och skulle behöva stöttning och få älta lite anonymt.

Jag har två barn med en man jag inte längre bor ihop med. Denna man har vissa alkoholproblem, på senaste tiden har han själv erkänt det men vill klara det själv och vägrar ta hjälp av tex AA. Som jag uppfattat det hela har han hållit sig nykter när barnen varit hos honom, dvs varannan helg.

Den här helgen är jag bortrest och lämnade barnen till en barnvakt då pappan skulle på avtackning som började på eftermiddagen redan. Nyss ringde jag för att kolla att pappan kommit hem men det hade han inte. Barnvakten upplyste att pappan absolut inte var nykter.

Det jag gjort nu är vädjat till barnvakten att sova kvar så barnen inte behöver vara ensamma med en kraftigt berusad pappa som dessutom lär vara rejält bakis hela dagen i morgon, barnvakten gick med på detta.

Men nu mår jag så dåligt själv. Jag har ont i magen och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill åka hem och låta barnen slippa det här, varför ska de behöva lida av att ha en sjuk pappa som inte ens kan hålla sig när han har förmånen att umgås med sina underbara barn?

Vad drar jag igång om jag åker hem och säger att han inte får ha barnen mer den här helgen? Kan det ge problem framöver och i så fall vad?

Hjälp mig, jag är verkligen helt förtvivlad.

Sv: Pappa som dricker

Beteer han sig illa när han är onykter? Om inte skulle jag, om jag kände mig bekväm med barnvakten, välja att ta upp detta efter helgen.

Misstänker du att han kommer att bråka så åk hem direkt om du kan.

Vad drar jag igång om jag åker hem och säger att han inte får ha barnen mer den här helgen? Kan det ge problem framöver och i så fall vad?

Kanske lite eftertanke hos pappan? Uppenbarligen klarar han det ju inte själv som han säger och han behöver skaffa hjälp. Han bör inte, enligt mig, få ha barnen hos sig när han är onykter.

Han blir inte bråkig om det inte finns någon tjej med i bilden. Däremot sover han bort mer än halva dan och är sen halvdöd resten av kvällen dagen efter. Barnvakten lär knappast stanna hela dagen i morgon också.

Nu har jag pratat med barnvakten. Denna kommer stanna kvar och se till att pappan kommer upp i morgon. Dessutom råkar barnvakten vara en i pappans ögon myndighetsperson och kommer ta tag i detta när pappan sas blir tagen med fingrarna i kakburken.

Jag har blivit lovad att om något händer så ringer barnvakten även om det är mitt i natten.

Nu har jag pratat med barnvakten. Denna kommer stanna kvar och se till att pappan kommer upp i morgon. Dessutom råkar barnvakten vara en i pappans ögon myndighetsperson och kommer ta tag i detta när pappan sas blir tagen med fingrarna i kakburken.

Jag har blivit lovad att om något händer så ringer barnvakten även om det är mitt i natten.

Det later betryggande. Kom ihag att du har all ratt att lata barnen stanna hos dig om du ar orolig for att de skall fara illa. Det ar ditt ansvar att inte lata dem vistas i en miljo som kan vara skadlig eller farlig for dem.

En berusad och sovande pappa kan rimligen inte ta det ansvar som han maste kunna gora om nagot hander barnen.

Det känns otroligt skönt att barnvakten kommer få se med egna ögon ikväll, om pappan nu behagar komma hem någon gång. Att ha ett vittne som själv inte har eget intresse i saken gör att jag inte låter som en fjantmamma som vill beröva sina barn sin far. Och då måste jag ju tillägga att det är inte något jag strävar efter alls. Mina barn behöver sin pappa och tycker om honom. Men jag tycker de förtjänar en pappa som faktiskt sätter sina barn i första rummet och inte alkoholen.

Vilken jättebra lösning!:bow:

Lät bättre än det visade sig vara. Barnvakten tyckte inte fyllan var så farlig. Sov ändå kvar och väckte pappan vid 07.30 då barnvakten tydligen plötsligt behövde åka. Så mycket för att "se till pappan minsann kom upp och tog hand om sina barn". Som att barnvakten trodde att det räckte att väcka pappan 07.30 när barnen inte ens var vakna och tro att han skulle fortsätta vara vakten.

Har upplyst pappan om att jag inte accepterar detta men att vi får prata om det vid ett bättre tillfälle. Dvs utan att barn kan höra och när jag inte är lika akut arg.

Fast det kan man väl förutsätta att en vuxen människa håller sig vaken efter att han har blivit väkt och att barnvakten inte ska behöva vara barnvakt även till honom.

Själv tyckte jag det var ganska påhittigt att väcka honom så tidigt efter en kväll ute för att hon var tvungen att åka... :D

Tycker inte det verkar bra att man som mamma ens har misstankar om det.. Oavsett hur illa det är/inte är.

Jag bor med mina barns pappa och jag jobbar varannan helg (nätter). Skulle jag få veta att han har druckit när jag jobbar skulle han åka ut fortare än kvickt. I fredags var han på en konsert och visst drack han, men då hade han ordnat så att storasyster var hemma och tog hand om lillasyster (19 och 11 år). Storebror fanns också hemma och han har körkort om nåt allvarligt skulle hända.
Jag tycker TS ska ta ett allvarligt samtal med pappan och förklara att drickande inte är acceptabelt när han har barnen. Ska han på nån liknande fest igen så kanske ett helgbyte är en lösning och funkar inte det kanske mor/farföräldrar kan ställa upp istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 800
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama