Pantbrev - hur funkar det?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har aldrig förstått det här med pantbrev.
Vi ska eventuellt titta på ett hus som ligger ute för en miljon. Det har dock legat ute länge, huset är pyttelitet (dvs lockar ett litet klientel) så vi hoppas på att de ska släppa det för runt 800.

Men, där är pantbrev uttaget för 1,3 miljoner. Hur funkar detta? Måste vi betala 2% av 1,3 miljoner? :crazy: Tar vi över pantbreven eller vad?

Sv: Pantbrev - hur funkar det?

Ni tar över befintliga pantbrev och behöver inte lösa ut nya. Det kostar alltså bara att lösa ut nya pantbrev. En fördel om det finns pantbrev för beloppet ni önskar låna. Sedan är ju frågan hur mycket lån som finns, och hur fördelaktiga de är (för er att ta över).

Okej, jag känner mig fortfarande lost :D

Vad är ett pantbrev - förenklat?

Du skrev att lånen kan vara fördelaktiga för oss att ta över: innebär det att vi kommer vara belånade på 1,3 miljoner? Vi kan eventuellt tänka oss ett köp ifall de går ner i pris, jag vill inte ge mer än 800 000.

Beror ju på hur mycket lån ägarna har på huset. Någon har ju förmodligen lånat 1,3 miljoner på huset, men de kan ju ha betalt av dessa lån.

Pantbrev är en handling som säger att man pantsatt huset i banken. Kort sagt: sluta betala lånen och banken tar huset i pant.

Pantbrev kan vara fria eller belånade.

Ta mitt hus tex. Jag har pantbrev för totalt 400'. Vartefter jag betalar av på huset blir pantbreven fria. Men jag kan låna upp till pantbrevets summa igen.

Att det finns pantbrev är bra för då slipper ni ta ut nya för era lån.

Wikipedia förklarar principen bra
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantbrev

Om pantbreven är avbetalda - se till att få pantbreven i din besittning! (Annars kan den förre ägaren pantsätta fastigheten innan ni har hunnit skaffa er lagfart.) Om pantbreven däremot står för en fordran är ju fastigheten pantsatt, då ska säljaren lösa ut detta innan ni köper det. Pantbreven följer med fastigheten, trots att säljaren är den som står i skuld, så köp absolut inte fastigheten om säljaren inte löser skulden innan.
För övrigt är det utmärkt att ha avbetalda pantbrev, dem kan du själv använda sen för att belåna fastigheten.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 737
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar