pannlampaskräck

K

kjelin01

när jag skulle rida ut förra veckan, så blev det kalabalik.

kort version: hästen slet sig och sprang till vännerna i hagen. :o

tur att vi inte hann långt

nu ska jag träna honom. men det är ju mörkt ute, och jag ser ingenting.

hur tränade ni era hästar?
eller tycker de att det går bra med pannlampa?
 
Jag bara började rida med pannlampa och det gick jättebra. Hon var lite tveksam när det gällde att gå av vägen till mindre vägar eftersom hon inte såg riktigt om vi verkligen skulle in på en väg eller ner i diket, men efter ett tag vande hon sig. Jag brukade tända den först när jag satt på, så att jag inte bländade henne medan jag satt upp och grejade.

Har också ridit enhändigt med ficklampa i ena handen, inte lika lyckat som pannlampa!!

Kanske du kan börja promenera med hästen med pannlampan på, var bara noga med att inte blända hästen (titta inte på den när du har pannlampan på!).

Sen när man rider få man ju tänka på att hålla huvudet rätt stilla så att hästen inte blir helförvirrad av att ljuset kommer och går. De ställer ju om långsammare mellan mörker och ljusseende än vad vi gör, även om de sen lär se bättre i mörkret än vi.
 
Pannlampa var inget problem men då hade jag innan vant honom vid att jag hade ficklampa när vi gick. Ficklampan tpg tre steg:
1. Monsterprick på vägen som man skulle dansa runt.
2. Nähä, inte farlig. Ätbar då? Som tur är så var ficklampan vattentät :D
3. jaha, där var den idag igen, skit samma...
 
ja, så lätt är det inte för mig...

vi (jag å sambon) tränade i ridhuset igår å min häst är allt annat än lugn. knappast att dte går att leda honom med lampa.

men jag får träna, så till nästa vinter kan jag rida ut!!

min häst är ganska mörkrädd också... :o
 
hmm
mina efarenheter är att hästen första gången rycker till lite...undrar va 17 d e för nått...
men senare så har jag ridit flera hästar som helt totalt följer ljuset av lampan och litar blint på att den visar vägen...
tex. tittar jag bakåt för att kolla bilen som kommer bakifrån så följer totton ljuset och gör en lite minivolt...
vickar jag lite på huvudet så går han slalom över vägen.

d e bara att fortsätta navända den varje dag. Nån gång så fattar han ju att den inte har stora huggtänder och kommer att hoppa upp och bita honom i nosen. :D
 
en kul grej till...
var på en hopptävling i våras och min kompis hade då på sig en sån där "vägverket" jacka med MASSA reflexer.
en häst kom in på banan och höll på att svimma när han såg henne...
då kommer ryttaren fram och säger till min kompis att hon får nog gå någon annanstans för hennes häst är RÄDD :eek: för reflexer!!!

tror du vi höll på att trilla omkull eller??
 
Man sätter aldrig på en panlampa inna man sitter upp. Det hoppas jag att du inte gjorde. :smirk:
Min häst reagerade inte. Han märkte det men antog väll att det var något av mina nya underliga ideer.

Du kan ju träna så att du rider iväg med lampan på innan det blivit riktigt mörkt. När det sedan mörknar under tiden ni är ute kommer hästen inte at tänka på panlampan. Sen kan man rida iväg när det är liote mörkare och sen helt mörkt.
Tror inte att hästar brukar reagera så starkt på panlampor. Dom är ju vana vid att lampor tänds runt omkring.
 
nej, det gjorde jag ej.

men när han fattade att en lampa rörde sig över huvudet på honom blev han lagom kaxig... :(

tränade i ridhuste igår, och då fick man se en maffig islänning.
jisses vad stor han blev
vilken maffig häst jag har :D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 192
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp