"Pampig" allround häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
Re: \"Pampig\" allround häst?

Han är helt underbar, och jag har bara hört gott om rasen. Fick veta, när jag haft min pålle i ungefär ett år, att danskarna importerar dem och skriver om dem till danska halvblod. Personen som sa detta till mig sa också (citerar) "att en del av de danska halvblod man ser på tävlingsbanorna, särskilt i hoppning, är egentligen Lettiska halvblod". Minsann, minsann. :crazy: Jag är iaf helnöjd, trots att min lilla pålle är lite knasig mot nya människor ibland. Men det är bara för att han varit misshandlad tidigare i sitt liv. Mot mig är han gosig! :love:

jodu, frieserhästar kan visst hoppa! kankse inte direkt svåra klasser, men dom kan ändå hoppa. dom är ju ltie tyngre än andra raser, sen är det nog olika från häst till häst också, men hoppa kan dom, och dom är jättefina i dressyren också :D

jo visst finns det väl tennessee walking horse i sverige..? Var iaf en tjej på min gamla skola som hade en sån. :)

Måste undra... Har du en frederiksborgare...?

Varför inte en Irish Cob hingst, de har för det mesta även mycket bra hoppanlag. Se Puckan (fint sto) på http://hem.passagen.se/irland1 IC-n har ett vackert steg med höga benlyft och är en showig och pampig häst, med mycket hår och med en väldig massa charm. :bump:
finnavara.jpg
finnavara.jpg

Har bara "skummat" igenom dom andra tipsen du fått, men jag håller med en del andra att en fredriksborgare skulle passa! Kanske lite svårt att komma upp i 170 - höjd, men modell större finns ju.
Pampig och allround häst. Bra psyke. Energi..
Kanon helt enkelt ;)

Nej, jag har knabstrup, men är överförtjust i danska hästar öht. Sommartjej var inte så jättetänd på knabstrup, så jag föreslog frederiksborgare istället.

Jag har efter allas tips kommit fram till att en fredriksborgare kanske skulle vara något?!? :)
Är det någon som vet en bra hemsida om fredriksborgaren?

Sara

Har du kollat på den danska sidan? www.fhf.dk
Där finns det mesta man kan tänkas vilja veta, och trevligt folk om du undrar nåt :idea:

Det finns ju tyvärr ingen svensk sida för tillfället... :crazy:

Visst det har jag också hört, men jag tror inte ett ögonblick på att det är sant ;) Tyngre hästar har även grövre ben, jag tror att det helt enkelt är proportionerligt kropp/ben och att det innebär att hästen kan hoppa precis hur mycket och högt den vill utan att må sämre av det än vad en lättare häst skulle.

Som exempel kan jag också nämna att min rastypiska fjording (9 i typ) är 143 cm hög och vägde 405 kg då vi vägde henne sist, min kompis rastypiska arab var 144 cm och vägde 450 kg. Detta borde i sådant fall innebära att min fjording som ju har grövre ben än araben skulle hålla bättre för hoppning :cool:

jo så vis men det finns oxå grova hästar med smala ben och då blir det fel, då sliter man ju på kotor å knäna på dom :banana:

.........................................
<-- Kella you are the only fore me :love:

Har bara sett två Fredriksborgare live, men de har varit urläckra :d Kolla in hingsten Ivanhoe så får du se på nåt trevligt. Och stor är han också..

Själv har jag aldrig sett en Fredriksborgare "live" men jag har hört ch läst att de ska vara fina!
:) :banana:

Tycker att det är lite tråkigt att ha en hästras som "alla andra" har. Men kanske blir det så att det får bli ett halvblod i alla fall, vem vet?
:bump:

Måste bara säga att alla Lettiska halvblod är inte "som din". Har sett jätte många som är typ bara 155 i mkh och ät lite "tunnare", och så har jag sett några som är mkt större!
Men det är väl väldigt inviduellt som med dom svenska halvbloden. Ville bara påpeka :)

Jovisst, men som de flesta raser är de inte begränsade inom en liten gräns. Och vad gäller mycket små Lettiska halvblod så är inte de rasgodkända, de ska hålla sig över 1,65 så därför sade jag också att de brukar hålla sig runt min pålles storlek. Sen så spelar det ju ingen roll för vissa ifall hästen är godkänd eller inte, de är ju lika bra ändå, men det var något som jag ville påpeka. :smirk:

Så kanske de e. De ska jag inte yttra mej om. Dom jag känner vet jag inte ifall dom är godkännda elr inte. Fast jag vet att några stora e godkännda, så du har säkert rätt. :)

Jo, det är ju inte en alltför världskänd ras. Jag är så glad att den har börjat komma mer och mer. :) Det kanske är inbillning, men jag tycker det är många fler lettiska hästar i Sverige nu än när jag köpte min häst för tre år sen! :d

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 592
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka