"Pampig" allround häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
Re: \"Pampig\" allround häst?

En saddlebred såklart. ;)
De är högresta, har utstrålning, benlyft, och attityd. De brukar dessutom vara bra hopphästar. Men om du vill ha en kraftig häst så är det nog fel ras.

c_trav.jpg

c_uppst.jpg

citrinen.jpg

Jo, men det är en sanning med viss modifikation... Jag har iaf alltid hört att tyngre hästar (kallblod) ej skall hoppas särskilt mkt, pga dom är så tunga och är ej byggd för sånt.

Jag tror inte hon kommer få dom där körhäströrelserna på en såpass stor häst. Möjligtvis kanske en Glederländer, dom kan ju hoppa också. Frieser blir stora, men det vill hon inte ha. Och vill man hoppa, så får inte hästen vara för tung!

Jag vill ha: En häst på 165-172 cm i mkh.
Jag vill satsa på att rida dressyr uppåt L:A iaf och hoppning kanske 1m (mest på skoj), för att jag tycker det är kul att hoppa lite men mest markarbete alltså :)

:banana:

Viva, finns det många amerikanska gångartshästar i Sverige, vet du det? Inte bara saddlebred utan tennessee walking horse och missouri fox trotter också? Jag tycker det verkar ganska läckert...

Jag vill ha: En häst på 165-172 cm i mkh.
Jag vill satsa på att rida dressyr uppåt L:A iaf och hoppning kanske 1m (mest på skoj), för att jag tycker det är kul att hoppa lite men mest markarbete alltså :)

Det är ju helt klart en frederiksborgare du söker! Ursäkta om jag blir tjatig...Dåligt med svensk info på nätet, dansk info finns bergis!
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/frederik.html

Men varför inte kika på P.R.E hästen :confused:
Min ena hingst hoppar runt 1,20 .och är det mest dressyr du är ute efter så är det en perfekt häst. den är pampig med höga rörelser , snäll och otroligt vacker.
:love: :love:
hälsningar ninjo

JA det kan dom ... medel mankhöjden ligger runt 163
min egen avels hingst är 167 och femårshingsten är 165
sen har jag ett treårigt sto som nu mäter 162 och växer fortfarande. Det finns dom P.R.E hästar som går över dessa mått också men i och med att dessa hästar har den resningen som dom har och massan så behöver det inte vara giraffer !
Dom flesta människor som har provridit mina hästar även dom som är mindre har alltid tippat dom som större än var dom är. ;) :angel:
För mig så är det den perfekta allround hästen , går bra i dressyr skuttar dom hinder som man vill hoppa och helt suveräna i skog och mark :love: lättlärda nobla inteligenta
jag kan hålla på i evigeheter.
hälsningar ninjo :bump:

Inte i Sverige, men i USA är det väl rätt vanligt att man hoppar lite med dem.

Vet inte om jag är helt del ute men ingår inte lite terränghoppning i deras bruksprov?

Som sagt, på den nivån du vill rida går nog en frieser alldeles utmärkt, köp en av sporthästmodell, bara.

/
Susanne

Frieserhästar är inte så stora som 170 väl?
De jag sett/vet är inte högre är max 165 ungefär

Min frieser är 3½ och 1.65cm hög just nu. Förmodligen kommer han nog att växa några centimeter till. Jag är 1.78cm lång och tycker inte att jag känner mig för stor på honom.

De flesta hästar gillar att hoppa och kan hoppa 1m, även lättare kallblodsraser.

Lycka till med ditt hästköp och köper du en frieser kommer du förmodligen inte att bli missnöjd.. :banana:

Mvh Ulrika

Jag har bara några frågor som jag vore glad om du ville besvara, men förstår om du inte vill! :)
Var köpte du din häst?
Hur gammal var han då?
Hur mycket köpte du honom för?

Sara :bump:

Hehe... min är 3 1/2 år gammal och jag tror han ligger på 167 nu... och han växer...

Vill inte att han blir över 170, tycker han är stor nog som han är.

/
Susanne

jag har ett Lettiskt halvblod, det är en väldigt pampig ras då den "innehåller" både arab, hannoveranare (eller var det trakehaner?) och kallblod. Min "lilla" pålle är 1,72 och de brukar hålla sig där runt omkring. Att rasen är mycket vänlig och lätt att handskas med, samtidigt som den är lugn men har det lilla extra är ju bara ett plus! :)
2121805.jpg

Jodå, PRE kan bli uppåt 170 i mkh, fast priset stiger med kvadraten på mankhöjden på dessa hästar! :D Nä, men allvarligt talat är det faktiskt så att de stora hästarna är betydligt mer efterfrågade och därmed också dyrare. En sak att tänka på är dock att man inte behöver så hög häst om man väljer en PRE. De är så pass högresta och maffiga att de oftast ser större ut än vad de är, särskilt med ryttare på.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 592
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka