"Pampig" allround häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
S

Sommartjej

\"Pampig\" allround häst?

Jag har funderat lite på den optimala hästen för mig...
Jag är helförälskad i Frieserrasen :), gillar deras "pampighet" och fina benlyft, för mig känns friesern som lite av den optimala dressyrhästen men jag vill inte bara rida dressyr... :(
Jag vill hoppa också och friesern är ju kanske ingen direkt hopphäst!?!
Är det någon som vet en hästras på runt 170 i mkh, som är "pampig" och vacker och som funkar i både dressyr och hoppning?
Kanske ska jag satsa på en korsning :idea:? Någon som vet en lyckad sådan?

:banana:

Re: \"Pampig\" allround häst?

Någon som har något förslag?

Tänkte svara kbl travare men så såg jag att du ville ha en så stor häst som 170. Kan du tänka dig en lite mindre så låter det som att kbl travaren är hästen för dig. :)

Jag tycker att kallblodiga travare är jättefina :) men jag vill ha en större häst då jag själv är 175 lång...

Nu vet ju "alla" att jag är väldigt förtjust i danska hästar, så jag får föreslå både knabstrup (ja, de kan bli så stora) och frederiksborgare.

Så du har bytt namn? Nåväl, du kan ju alltid försöka övertala mig men någon knabstrup vill jag nog inte ha....
:bump:

:confused: Jag har inte bytt namn? Nu blandar du nog ihop mig med nån. Det var ett förslag bara...

Förlåt jag trodde att du var en kompis...
Hon gillar knabstruper och hästen hon har på foder nu heter Pivonne, så jag tänkte att det måste vara hon......

Jo, jag har hört talats om havlvblod av den "gammla"!

varför inte bara ett stort fint halvblod? det måste vara den rasen som lämpar sig allra bäst, kan vara både höga och stora, och passar både för hoppning och dressyr.

Jaså, då fattar jag! Är Pivonne knabstrup? Har du testat frederiksborgare nån gång? Eller torihäst! Vet inte så mkt om dem, men de är väl kända för att vara "pampiga."

Vilken nivå har du tänkt dig på hoppningen?

Har du tänkt tävla 1.30 så får du nog satsa på ett halvblod, men är du nöjd med att träna och småtävla lite upp till LB, så kan du göra det med de flesta hästar, även en frieser.

/
Susanne

Knabstrupper

Knabstrupperna och Fredriksborgarna härstammar tillbaka till 1536 då Kung Fredrik II grundade Danska Hovridskolan.
Dåtidens hästar var avsedda för stridskonst. Därifrån stammar en av Lipzzanergrenarna (Pluto). De hästarna var just "pampiga". De skulle ju imponera som statussymboler.

Det finns mycket fördomar kring Knabstrupper. Många tror tex att det är ett kallblod - det är fel!
Under främst de första årtionderna under 1900-talet ändrade halvblodsaveln inriktning till kraftiga dragare, vilket man behövde i jordbruket. Det led även Knabstruppern av.
Det finns många engagerade uppfödare som jobbar hårt för
den "gamla barocka typen".

Om du önskar en stor pampig häst finns det absolut Knabstrupper som kan passa. Conetti Lynghöj är tex 172 cm.

Kolla gärna på dessa länkar:

http://www.equiworld.net/uk/horsecare/Breeds/knabstrupper/
http://www.sartor.dk/

/Jenny

Vet du någon frieser som tävlat hoppning?

Vill ha en häst med "mera kraft i stegen"....

Pivonne är halvblod (tror jag) men tjejen som har henne på foder är lite sugen på att köpa knabstuper....

Mer kraft i steget?! Du menar att du vill ha höga knälyft!?

Som någon skrev så tror jag att om du vill hoppa lite lagom högt så spelar det ingen roll vilken ras du väljer. De flesta 170 hästar klarar av att hoppa 1 meters banor. Sedan så handlar det ju om hur de är som individ, att de gillar att hoppa och så vidare.
Frieser är en häftig ras men de ligger högt i pris, åtminstånde de annonser jag sett.

Lycka till med häst valet!

Re: Knabstrupper

Någon (kanske du) som vet en hemsida när det står om Fredriksborgaren på svenska? Om rasen osv...

:bump:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 592
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka