Pälssättning - knäpp häst?

Sv: Pälssättning - knäpp häst?

Min pålle Filipus brukar inte reagera så mkt vid pälssättningen men nu i år blev han galen fast på ett bra sätt. :) han vart piggare, bockade av glädje och dansade omkring bland löven :) gav han shy feeder b-vitamin i slutet på augusti / början på september när han började sätta pälsen. nu ska han klippas till helgen.

Hela oktober månad vilar alla hästar på island, kanske ha nåt med det att göra? :confused:

jag tycker nog att flytande funkar bättre än foderjästen,,, ger bara Shy Feeder.. hästarna gillar den oftast

Bra tråd! :bow:

Har funderat mycket på det där med b- vitamin. Jag upplever att min häst blir knäpp AV b-vitaminet! Förra hösten hade jag bara haft henne ett halvår, då gav jag b- vitamin när hon satte vinterpäls (hon börjar i augusti...) och hon började se spöken, var helt stirrig och helt enkelt skitjobbig!

I våras ville inte pälsen växa ut där jag klippt henne, hon såg nyklippt ut fast det gått tre månader sen jag klippt henne... Så jag gav henne b- vitamin igen, och visst, pälsen kom som ett brev på posten. MEN hon såg spöken igen! Denna gång åkte jag av två gånger och har inte fått ordning på ridningen efter det ännu... :cry:

Så vad är vad? Är "knäppheten" ett resultat av pälssättningen eller b- vitaminet? Kanske jag helt tänkt fel här, hon kanske hade blivit knäpp oavsett b- vitaminet?

De senaste två dagarna har hon varit jätteknepig igen, svår att fånga i hagen, svullna juver och allmänt sur och seg. Borde jag testa med b- vitaminer kanske??? :confused: Varför är det så himla knepigt alltid!!!???

min isis märks det inget på, men en gammal travare i grannstallet får nästan "pms" om man skall uttrycka det så, man får knappt röra henne när hon sätter pälsen eller fäller den ... ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 681
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar