Pälssättning - knäpp häst?

cristobal

Trådstartare
Blir era hästar "knäppa" nu då de sk sätta vinterpälsen?
Tycker att energin i hästarna är mindre kontrollerbar nu, än bara för någon vecka sedan. Beror det i så fall på just pälssättningen, eller har det med det mindre näringsrika betet att göra?

Sv: Pälssättning - knäpp häst?

Mina hästar blir alltid lite slöa nu när dom sätter päls.

Min häst får´"damp" höst och vår!

Min ridhäst blir lite spralligare nu när det börjar bli kallare, vinterpälsen började han sätta för en månad sen, det gick däremot obemärkt förbi som vanligt.

Hästarna kan bli slöa eller jobbiga vid byte utav päls då det kan vara jobbigt för dom, om det är homonerna som spelar dom ett spratt vet jag inte?

vissa hästar bli känsligare i skinnet samt få humörsvängningar vi päls sättning/fällning vill nu undvika detta ge extra B-vitaminer!!! det lindrar.vid EXTREMA fall kan veterinären ge en spruta. hästarna tar bara upp den mängden den behöver och kissar sen ut det som blir över så va inte rädda för att överdosera!

Tycker de brallar mer än annars...

ja ungefär så, min pålle 18 år betedde sig som en unghäst idag:bump:

Sen gick han och grymtade som en gris ett par kilometer, sen var det AB Tölt o Galopp för hela slanten.

Nöjd och glad när vi gick hem sen:)

Knappt ens svettig.

Vår två pållar har också börjat sätta päls, båda har satt ungefär lika mycket. Den ena svettas jättemycket och flåsar mer än vanligt när vi rider. Den andre svettas knappt alls och är jättepigg. Jag försöker dra mig till minnes hur de brukar vara vid den här tiden på året, men det är nog lite tomt i skallen på mig:angel:
Ska i alla fall börja ge båda B-vitamin, för säkerhets skull liksom.

vissa hästar bli känsligare i skinnet samt få humörsvängningar vi päls sättning/fällning vill nu undvika detta ge extra B-vitaminer!!! det lindrar.vid EXTREMA fall kan veterinären ge en spruta. hästarna tar bara upp den mängden den behöver och kissar sen ut det som blir över så va inte rädda för att överdosera!

Jag har gett Gauti en flaska med B-vitamin nu, ja självklart inte hela på en gång :D men han är fortfarande lika seg :rofl: brukar alltid ge han b-vitamin under pälssättning och fällning, men ska man bara ge en flaska och sen sluta?!

Jag har inte en islandshäst iofs, men min haflinger får damp på höst/vår under pälssättningen... Känns som att han ska krypa ur sitt eget skinn. Och det spelar ingen roll om jag galopperar en mil i sträck... Lika pigg ändå...

Skönt att man inte är ensam...
Inte bara pälssättning o kyla, de förbenade knotten verkar ha kläckt en höstgeneration, så man undrar om det skulle vara bäst med en liten höstvila? Åker iofs bort en vecka snart, då får de vila nog.

Känner man att hästen förändras otroligt av pälssättningen på ett eller annat sätt, så hade jag låtit den vila faktiskt. Blir den slö eller extra pigg hade inte spelat någon roll för mig. För den visar iallafall en förändring som påverkar dem.
Mina hästar visar ingen skillnad alls vid pälssättningen.

Jo jag vet, och brukar ge mina extra om det blir några förändringar, tror det står 14dagar i allafall på Shy feed eller vad det heter?

Jag har gett Gauti en flaska med B-vitamin nu, ja självklart inte hela på en gång :D men han är fortfarande lika seg :rofl: brukar alltid ge han b-vitamin under pälssättning och fällning, men ska man bara ge en flaska och sen sluta?!

jag brukar köra på hela perioden, som sagt är det väldigt svårt att överdosera b-vitaminer efterssom hästarna kissar ut det överflödiga. jag brukar ge 2 pump om dagen 3 om dom blir aldeles puckade.. B-vit hjälper oxå till med mag o tarm rörelserna så det är ju bra på många sätt..

ja ungefär så, min pålle 18 år betedde sig som en unghäst idag:bump:

Sen gick han och grymtade som en gris ett par kilometer, sen var det AB Tölt o Galopp för hela slanten.

Nöjd och glad när vi gick hem sen:)

Knappt ens svettig.

Och idag var allt snabbare än skritt för mycket:o

Blir era hästar "knäppa" nu då de sk sätta vinterpälsen?
Tycker att energin i hästarna är mindre kontrollerbar nu, än bara för någon vecka sedan. Beror det i så fall på just pälssättningen, eller har det med det mindre näringsrika betet att göra?

Hej!

Jag har nu inte en Islandshäst, men vill i alla fall dela med mig av min erfarenhet.

Min häst blir som förbytt då han byter päls. Han blir en riktigt stor :devil:. Bits fram, sparkas bak. Ingen vill komma nära honom och enda anledningen till att jag är i livet (okej, liten överdrift) är att jag i normala fall ha ett gott ledarskap.

Men så, fick jag tipset om B-vitamin. Jag provade och vips så går pälssättande spårlöst förbi :idea:.
Jag börjar att ge B-vitaminen så snart jag ser första lösa lilla hår, brukar först synas på ridbyxorna då jag ridit, innan han börjar fälla då jag borstar. Ger dubbel dos av KRAFT eller EMINs flytande B-vitamin så länge som han inte har bytt pälsen helt och hållet, typ 6-8 veckor. Ger B-vitamin både på våren och hösten eftersom det inte tycks spela någon roll vilken årstid det är eller vilket foder han för övrigt får.

Jag ger foderjäst för B-vitaminet. Det funkar väl lika bra som ngt annat?

Jag ger också foderjäst i stället för flytande B-vit.
Min ena häst blir först slö när hon börjar fälla och eksemet blossar upp igen. Sen kommer vinterpälsen och då blir hon jätteflåsig och svettas kopiöst. Det skvätter och droppar om henne efter bara en skrittrunda på 20 min.
Hon blir mycket piggare av foderjästen. Jag har alltid kört med flytande B-vit förr, men bytte förra året. Tycker det funkar mycket bättre. Eksemet blir bättre också.

Den andra hästen som är ny sen i februari vet jag inte egentligen hur hon funkar. Det är ju första hösten hos mig. Men jag ger henne foderjäst också. Hon verkar vara lite senare med fällningen än den andra.

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 681
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar